آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

تغییر استراتژی اسرائیل: دریافت حق السکوت از امریکا بابت عدم نابودی مذاکرات هسته ای ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, روابط  اسرائیل  وآمریکا

ارزیابی های اخیر منابعی در وزارت امور خارجه اسرائیل ، جامعه اطلاعاتی و کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) نشان می دهد کنگره آمریکا قادر نیست جلوی امضاء کردن توافق هسته ای با ایران را بگیرد و بر این باورند که ممکن است زمان آن باشد که تل آویو شیوه خود را تغییر دهد.

یدیعوت آحارونوت نوشت: ارزیابی های اخیر منابعی در وزارت امور خارجه اسرائیل ، جامعه اطلاعاتی و کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) نشان می دهد کنگره آمریکا قادر نیست جلوی امضاء کردن توافق هسته ای با ایران را بگیرد و بر این باورند که ممکن است زمان آن باشد که تل آویو شیوه خود را تغییر دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» ، این پایگاه صهیونیستی نوشت: منابعی در اسرائیل اکنون متوجه شده اند به جای ادامه دادن به مبارزه ای شکست خورده باید مسیر دیگری را در پیش بگیرد که تضمین کننده منافع تل آویو باشد یعنی دریافت غرامت از آمریکا به صورت سلاحهای گرانقیمت یا کمک های دیگر.

به گفته این منابع، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می تواند به مقابله با این توافق ادامه دهد یا این توافق را بپذیرد و در مقابل، خواستار دریافت مزایای گسترده ای از جانب آمریکا شود.

یک مقام ارشد دولت اسرائیل به یدیعوت آحارونوت گفت: «کاخ سفید حاضر به پرداخت هزینه ای سنگین برای آرام کردن اسرائیلی ها در این برهه است. ما شگفت زده شده ایم که اسرائیلی ها تاکنون چنین درخواستی را مطرح نکرده اند.»

یک هفته پیش، مجلس سنا به طرحی رای داد که اجازه می دهد کنگره به بررسی هر گونه معامله هسته ای بپردازد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد با ایران امضاء کند.

این طرح فقط به صورت کلی بررسی شده است و حتی اوباما نیز تصمیم گرفت با آن مخالفت نکند.
مخالفان این طرح نتوانستند اصلاحیه ای را تصویب کنند که ایجاب می کند هر گونه توافقی به صورت یک معاهده به سنا تسلیم شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، در این صورت موافقت دو سوم از اعضای سنا نیاز خواهد بود.

رابرت منندز رئیس پیشین کمیته روابط خارجی سنا یکی از مهم ترین و صریح ترین افرادی بود که برای مخالفت با توافق هسته ای ایران تلاش می کرد.

مخالفان این طرح از جمله افرادی در دفتر نخست وزیر اسرائیل امیدوار بودند منندز قادر باشد جلوی تصویب این طرح را بگیرد عمدتا به دلیل اینکه منندز یکی از دموکرات های اصلی بود که تمایل داشت بر ضد کاخ سفید صحبت کند.

اما تحقیقات اخیر در مورد فساد مالی که وزارت دادگستری آمریکا در مورد منندز آغاز کرده است این امید را کاهش داد.

منندز با توجه به این تحقیقات 1 آوریل اعلام کرد فعالیت خود را در کمیته روابط خارجی به حالت تعلیق در می آورد.

یکی از کارکنان مجلس سنا گفت: « با خروج وی از صحنه، حداقل در این زمان، مهم ترین فرد مخالف امضای توافق هسته ای با ایران ناپدید شده است.»

یک روزنامه نگار که به طور منظم خبرهای کاخ سفید را پوشش می دهد گفت در طول دو هفته گذشته، تغییری ناگهانی در لحن آمریکا در خصوص نتانیاهو بوجود آمده است.

وی افزود: «این تغییر لحن به این دلیل نیست که همه در آمریکا ناگهان عاشق نخست وزیر اسرائیل شده اند. دلیلش این است که از نظر آنها ، در صورت توافق در مورد جزئیات باقیمانده از رئوس مطالب امضاء شده در سوئیس، هر اقدامی باید برای تصویب توافق با ایران صورت بگیرد.»

به گفته این منابع ، کاخ سفید تمایل دارد تا وقتی که اسرائیل تا امضای توافق در ماه ژوئیه اعتراضی جدی به این توافق نکند ، دادن غرامت قابل توجه به تل آویو را به طور جدی بررسی کند.

این منابع اعلام کردند در نشستی که میان مقامات وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا برگزار شد ، در مورد احتمالات مختلفی که می تواند نیازهای اسرائیل را برطرف کند صحبت شده است. تصور می شود یکی از منطقی ترین گزینه ها، افزایش تعداد جت های جنگنده اف سی و پنج باشد که در اختیار اسرائیل قرار می گیرد.

آمریکا آماده است «یارانه ای چشمگیر» برای تعدادی از جنگنده های بیشتری که تحویل آنها به تعویق افتاده است در نظر بگیرد.

گزینه دیگر، تولید سامانه های بیشتری از گنبد آهنین برای اسرائیل است که پول آن را آمریکا بپردازد.

منابع اسرائیلی معتقدند آمریکا مایل است هزینه زیادی در ازای سکوت اسرائیل بپردازد ولی اسرائیل برای اینکه درخواستی مطرح کند عجله ای ندارد.

یک منبع اسرائیلی گفت: «اگر ما در این مرحله درخواست هایی مطرح کنیم ، این کار به معنای این خواهد بود که از اعتراض های خود به این توافق دست برداشته ایم. اکنون این موضوع مطرح است که اسرائیل با چه هزینه ای موافقت کند. اگر اسرائیل معتقد باشد این توافق برای امنیت تل آویو بد است، نباید این طور به نظر برسد که بالاخره دست از مخالفت برداشته است.»


 اخبار  سیاست خارجی  -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------