آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پرانتزهای مهم در متن توافق نهایی



اخبار,اخبارign: justify;

دویچه وله گزارش داد: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید هنوز پرانتزهای مهمی در پیش نویس متن توافق نهایی باقی مانده اند.

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای شرکت در این مذاکرات که مهلت پایان آن 10 تیر است، راهی وین می شوند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، ایرنا جمعه پنج تیر (26 ژوئن) به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گزارشی از پابرجا بودن پرانتزهای مهمی در متن توافق نهایی سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی خبر داد.

متن این توافق قرار است تا هفته آینده تنظیم شود تا در مهلت مقرر، یعنی تا 10 تیرماه برابر با اول ژوئیه به امضای نمایندگان دو طرف رسد، اما از قرار هنوز جزئیات مهمی از این متن مورد مناقشه است.

در حالی که آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در جریان است، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد 90 درصد کار نگارش متن توافق انجام شده است.

منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به این سخنان گفته است که این صحیح است که پیشرفت هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، اما پرانتزهای باقی مانده در متن، همه ناظر به موضوع های مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد که متن توافق نهایی 40 تا 50 صفحه به علاوه چندین ضمیمه است.

موضوع های مهم و اساسی مورد اختلاف در پیش نویس این توافق از جمله مدت محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران، درخواست بازدید از مراکز نظامی این کشور و منوط شدن لغو تحریم به اجرای تعهدات جمهوری اسلامی هستند.

کشورهای غربی همچنین خواستار پاسخگویی ایران به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران در گذشته هستند.

دویچه وله فارسی توضیح داد: عدم توافق بر سر جزئیات احتمال تمدید مذاکرات را تقویت کرده است.

طرف ایرانی تأکید دارد که خواهان توافقی خوب است و مقید به زمان نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز پنجشنبه 25 ژوئن (چهارم تیر) اعلام کرده بود که مهلت مذاکرات ممکن است چند روزی تمدید شود.

محمدجواد ظریف و جان کری همتای آمریکایی او برای پیوستن به مذکرات اتمی طی روزهای آینده راهی وین خواهند شد تا آخرین دور مذاکرات را به نتیجه برسانند.

در این مذاکرات گروه 1+5 پی توافقی است که در آن حق ایران برای برخورداری از یک برنامه اتمی کاملأ صلح آمیز، بدون امکان ساخت بمب اتمی تضمین شده باشد.

جمهوری اسلامی که هرگونه هدف نظامی برنامه اتمی خود را تکذیب می کند، امیدوار است که با حصول توافق نهایی با پنج کشور عضو دایم شواری امنیت سازمان ملل و آلمان، تحریم های اقتصادی فلج کننده مرتبط با برنامه اتمی این کشور لغو شوند. این در حالی است که شیوه لغو این تحریم ها نیز مورد مناقشه طرفین مذاکره کننده است.

ایران تأکید دارد که همه تحریم ها باید بلافاصله پس از امضای توافق نهایی لغو شوند، اما آمریکا و اروپا در پی راهکاری هستند که در صورت سرپیچی ایران از عمل به تعهدات خود، تحریم های بین المللی سریع و به صورت خودکار برقرار شوند.

دویچه وله فارسی در پایان اضافه کرد: روسیه و چین در مقابل با بازگشت خودکار تحریم ها مخالفند زیرا معتقدند چنین فرایندی حق وتوی آنها در شورای امنیت را تضعیف می کند.


  اخبار  سیاست  خارجی  -   دنیای  اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------