آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

آتلانتيکو: آيا اسرائيل مي‌تواند مانع تصويب توافق هسته‌اي در کنگره شود؟



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, توافق هسته ای

در حالیکه لابی صهیونیست تمام تلاش خود را برای ممانعت از تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا به کار بسته است اما اسرائیلیها می خواهند اتحاد با آمریکا را به هر قیمتی حفظ کنند .

به گزارش  تیک ، آتلانتیکو نوشت: آیا اسرائیلی ها می توانند مانع از تصویب توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ در کنگره آمریکا شوند؟

قدرت های بزرگ چهاردهم ژوئیه درباره پرونده هسته ای ایران به توافق رسیدند. کنگره آمریکا که جمهوری خواهان مدافعان سنتی و پر شور منافع اسرائیل در آن در اکثریت هستند قرار است درباره این پرونده رای گیری کند.

آندره کاسپی André Kaspi استاد تاریخ و متخصص تاریخ آمریکا به سئوالات آتلانتیکو در این زمینه پاسخ داده است.

اسرائیل در همه مسائل از حمایت آمریکایی ها برخوردار ا ست. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر تصویب توافق هسته ای با ایران در کنگره تاکید دارد. آیا اسرائیل می تواند درباره متقاعد کردن کنگره امیدوار باشد؟ تا چه حد می تواند در این زمینه موفق شود؟


کاسپی تاکید دارد که باید یادآوری کرد اکثریت کنگره در اختیار جمهوری خواهان است. اما اکثریت بودن به منزله این نیست که آنها از هر راهی می توانند مانع از تصمیمات دولتی شوند. به عبارت دیگر نمی توان گفت همه جمهوری خواهان با توافق مخالفت خواهند کرد یا همه دموکرات ها حامی باراک اوباما خواهند بود. در هر شرایطی مخالفت آنها در جدی ترین حالت به گونه ای نخواهد بود که مانع از وتوی رئیس جمهور شود.

 

در همین حال این وضع مانع از آن نخواهد شد که جمهوری خواهان و مخالفان توافق بقیه آمریکایی ها را متقاعد کنند که این توافق فراتر از بد بودن خطرناک است. بنابراین انکار ناپذیر است که رویکرد کنگره با اعتراضات شدید رو به رو شود و در صورت عکس باراک اوباما در موضع ضعف قرار بگیرد.

از طرف دیگر هر چند دولت اسرائیل با توافق هسته ای ایران مخالف و برای تضمین امنیت خود آماده است هر کاری را انجام دهد اسرائیلی ها مواضع متفاوتی دارند. اسرائیلی ها با جنگ احتمالی علیه ایران کاملا مخالف هستند و می خواهند اتحاد با آمریکا را به هر قیمتی حفظ کنند اما گروه های سیاسی اسرائیل درباره این مسائل اختلاف نظر دارند. با وجود آنکه اغلب آنها درباره نگرانی ناشی از تهدید ایران هم عقیده هستند اما همه مخالف این توافق نیستند. به علاوه آنها به این موضوع فکر می کنند هر چند ایران همچنان خطری برای اسرائیل است اما این تهدید بعد از پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال 2013 افزایش نیافته است.

آیا احتمال دارد کنگره به صورت نمادین و بر خلاف پیشنهاد امتیاز نظامی باراک اوباما به اسرائیل که توافق مخفی آن در مطبوعات اسرائیل منتشر شد به نفع اسرائیل رای دهد؟


این پژوهشگر اعلام کرد آمریکا امتیازهایی را به شکل تجهیزات نظامی هم به اسرائیل و هم به عربستان سعودی پیشنهاد داده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش اولیه خود اعلام کرد نمی خواهد این « هدیه » آمریکا را بپذیرد اما موضع او به این معنی نیست که بعدها نیز آن را نخواهد پذیرفت.

 

اگر چه اعتراض های متعدد به این گزارش آینده آن را تا حدودی نا مطمئن کرده است اما چشم انداز تصویب آن قابل قبول تر به نظر می رسد. هر چند این موضوع احتمال دارد با اعتراض دولت اسرائیل رو به رو شود اما تل آویو دست به هر کاری نمی زند که روابط با آمریکا متحد تاریخی خود را به خطر اندازد. با این حال نباید انتظار داشت اسرائیلی ها قبل از رای گیری نهایی در راستای تاثیر گذاری بر تصمیم آمریکا اقدام نکنند.


 اخبار سیاست  خار جی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------