آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روحانی: سقف روابط ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار می‌رسد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,نشست خبری مشترک روحانی

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه با رئیس‌جمهور ترکمنستان تاکید شد که ظرف 10 سال آینده سقف روابط ایران و ترکمنستان به 60 میلیارد دلار برسد.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با قربانقلی بردی محمدف رئیس‌جمهور ترکمنستان اظهار کرد: در جلسه امروز با رئیس‌جمهور ترکمنستان دو کشور یک بار دیگر به تحکیم روابط دوستانه و برادرانه تاکید کردند و این تصمیم دو کشور که قرار بود روابط اقتصادی به گونه‌ای توسعه پیدا کند که ظرف 10 سال آینده سقف روابط به 60 میلیارد دلار برسد نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: همکاری‌های دو کشور در زمینه گاز،‌ برق،‌ حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و همچنین در زمینه روابط صنعتی، کشاورزی، توریسم و مسائل فرهنگی مورد تاکید دو طرف بود.

وی گفت: مبنای دو طرف بر این قرار گرفته که درزمینه خرید گاز ایران از ترکمنستان و پروژه‌های مورد نظر ترکمنستان در زمینه‌های فنی و مهندسی به گونه‌ای در یک حساب تهاتری مورد تهاتر قرار بگیرد. همچنین در زمینه همکاری‌های چند جانبه بین ایران وترکمنستان و کشور ثالث بحث و گفت‌وگو کردیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «مشکل آب مشکل هر دو کشور است» یادآور شد: در مسأله آب ایران متقاضای خرید آب چه به صورت مستقیم از طریق ترکمنستان و چه به صورت خرید از کشور ثالث و از طریق ترکمنستان است که این مسأله در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت. بخشی از مباحث ما نیز به نحوه بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دریاچه خزر اختصاص داشت. همچنین همکاری‌هایی در زمینه بلوک‌های مشترکی که دو کشور برای اکتشاف و استخراج می‌تواند صورت دهند و همکاری بین بنادر دو کشور و رایزنی بیشتر برای رژیم حقوقی دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع همکاری‌های بین دو کشور اظهار کرد: در جلسه امروز تاکید شد که دو کشور برای بلند مدت رایزنی‌ها و همکاری‌های لازم را برای همه حقوق به خصوص اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای انجام دهند و این سند جامع تدوین شود.

وی در پایان اظهار کرد:‌ در جلسه امروز همچنین همکاری‌های فرهنگی،‌هنری و علمی دو کشور و مسأله گردشگری و تسهیلات مربوط به توریسم و مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم به عنوان یک معضل منطقه ای مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------