آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بازتاب سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران/ تمایل کانادا به حفظ بخشی از تحریم‌های ایران



 کیوسک بین المللی

دلیل لغو سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران، بررسی چشم انداز همکاری های اقتصادی ایران و آمریکا، تمایل کانادا به حفظ بخشی از تحریم های ایران، بازتاب سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، حملات گروه های معارض و تروریستی به حلب و آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی عراق، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب مهم ۲۴ ساعت اخیر مطبوعات و رسانه‌های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. در میان این مطالب، موضوع لغو سفر وزیر اقتصاد ایران، یکی از موضوعاتی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «دی ولت»، سفر رسمی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به ایران به دلیل ابتلای وی به بیماری لغو شده است. بر اساس این گزارش، گابریل روز یکشنبه در تماس تلفنی با علی طیب‌نیا، همتای ایرانی خود اعلام کرد به دلیل ابتلا به بیماری، قادر نیست به ایران بیاید. به این ترتیب، سفر گابریل به زمان دیگری موکول شده است. گابریل همچنین سخنرانی روز جمعه خود در گردهمایی ﮐﻨﻔﺪراﺳﯿﻮن اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻫﺎی ﮐﺎرﮔﺮی آﻟﻤﺎن به مناسبت روز کارگر را لغو کرده بود. گابریل تابستان سال گذشته در صدر اولین هیأت تجاری اروپایی پس از توافق ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) یک سفر سه روزه به ایران انجام داد.

*****

نشریه «فوربس» در مطلبی به بررسی فرصت های اقتصادی رابطه با ایران پرداخته و شکل گیری روابط جوامع کارآفرین ایران وآمریکا و یا به عبارت دیگر، روابط بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر را با وجود پابرجا بودن بخشی از تحریم های آمریکا، مورد حمایت قرار داده است. در این مطلب آمده: «بر اساس گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران که دومین اقتصاد خاورمیانه بعد از عربستان سعودی است، تا سال بعد حدود ۷ درصد رشد داشته باشد. تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر این رشد اقتصادی را با نظام آموزش عالی کشوری که سالانه ۲۳۳ هزار دانشمند و مهندس تربیت می‌کند در کنار هم قرار دهیم و در محیطی بگذاریم که با اقتصاد دنیا ارتباط تازه‌ای پیدا کرده است. حاصل این‌ها ممکن است به شکل گیری هزاران شرکت تازه تأسیس و کسب و کار کوچک منجر شود».

*****

البته به نظر می رسد این حفظ تحریم ها، تنها به آمریکا مربوط به نمی شود و دستکم کانادا نیز در این مسیر با آمریکا همراه است. بر اساس گزارش «رادیو کانادا»، وزیر خارجه کانادا گفته به رغم تمایل فراوان به ازسرگیری روابط با تهران باید برخی تحریم ها را به منظوراطمینان از ایران حفظ کنیم. استفان دیون در عین حال اعلام کرده مقامات ایرانی و کانادایی به تازگی با یکدیگر دیدار کرده‌اند. وی افزوده: «طبق معمول، دیدار‌ها مرحله به مرحله صورت می‌گیرد. هم اکنون میان مقامات دو کشور و سپس به سطح سیاسی می‌رسد». دیون جزئیات بیشتری درباره محل این دیدار‌ها یا محتوای مذاکرات مطرح نکرده است؛ با این حال، یکی از مکان‌های احتمالی مذاکرات ممکن است در دفا‌تر مقر سازمان ملل در نیویورک باشد که دیپلمات های همه کشور‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند. استفان دیون تاکید کرده که از سرگیری روابط دشوار است، زیرا دولت هارپر روابط با ایران را به طور کامل قطع کرده بود.

*****

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، موضوعی است که به طور خاص مورد توجه خبرگزاری «یونهاپ» (خبرگزاری رسمی کره جنوبی) قرار گرفته است. این خبرگزاری با اشاره به مراسم استقبال از رئیس جمهوری کره جنوبی که برای نخستین بار پس از ۵۰ سال به ایران سفر کرده است، دریافت گل از دستان یک دختر ایرانی را یک حرکت نمادین و بی‌سابقه در استقبال از رهبران کشورهای خارجی توصیف کرد. این خبرگزاری همچنین در گزارش ورود خانم پارک گئون هی به فرودگاه مهرآباد در جریان نخستین سفر یک رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران، این سفر را تاریخی و با هدف گسترش روابط سیاسی و تجاری توصیف کرد. این خبرگزاری همچنین سفر نخستین رهبر بانوی غیرمسلمان به ایران را از دیگر جنبه‌های تاریخی این سفر برشمرد. در ادامه این مطلب آمده که با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران به یک بازار نویدبخش برای فعالیت‌های تجاری بدل شده است و کره جنوبی، به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، قصد همکاری نزدیک با ایران را دارد.

*****

در میان دیگر موضوعات، اخبار و گزارش های مربوط به سوریه مطابق معمول در رسانه ها و مطبوعات مختلف جایگاه ویژه ای دارد. در ادامه درگیری نیروهای ارتش و معارضین و تروریست ها در حلب، «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه) به نقل از منابع امنیتی سوری، از کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر در حمله خمپاره‎ای عناصر تروریستی به مناطق مسکونی شهر حلب خبر داده است. بر اساس این گزارش، عناصر تروریستی یکشنبه شب مناطق مسکونی در شهر حلب را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دادند. حملات خمپاره‌ای عناصر تروریستی تکفیری به حلب طی روزهای اخیر شدت پیدا کرده است و ده‎‌ها نفر از شهروندان سوری کشته و زخمی شدند. در حمله خمپاره‏ای تروریست‏‌ها به مسجدی در حلب طی روز جمعه گذشته، ۱۵ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «اسکای نیوز» در گزارشی به آخرین وضعیت سیاسی عراق پس از آشوب های اخیر در این کشور پرداخته و اشاره کرده که کمیته ساماندهی تظاهرات از معترضان درخواست کرده تا منطقه الخضراء را به صورت مسالمت آمیز ترک کنند. بر اساس این گزارش، شب گذشته رهبران ائتلاف ملی عراق (شیعیان) به منزل ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف رفتند تا تحولات اخیر و حمله تظاهرات کنندگان به منطقه الخضراء را بررسی کنند. یک منبع آگاه گفته حیدرالعبادی، نخست وزیر و همچنین وزیر کشور عراق در منزل الجعفری حضور پیدا کردند. برخی از تظاهرات‌کنندگان که عصر روز شنبه یازدهم اردیبهشت وارد ساختمان مجلس عراق شدند، عمار طعمه رئیس فراکسیون الفضیله و ارام الشیخ محمد معاون دوم رئیس پارلمان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------