آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

وزیر خارجه کانادا: آغاز گفت و گوهای رسمی برای برقراری رابطه با ایران



 اخبارسیاست خارجی,خبرهای  سیاست خارجی ,وزیر امور خارجه کانادا

احتمال قوی بر انجام گفت و گوهای رسمی بین دو کشور در نیویورک دلالت دارد. وزیر امور خارجه کانادا بازگشایی سفارت این کشور در تهران را در اولویت ندانسته است.

وزیر امور خارجه کانادا از آغاز گفت و گوهای رسمی کشورش با ایران برای برقراری مجدد رابطه سیاسی بین اوتاوا- تهران خبر داد.

به گزارش عصر ایران  "استفان دیون " وزیر امور خارجه کانادا در گفت وگو با شبکه خبری "سی بی سی " کانادا با تایید خبر آغاز گفت و گوهای رسمی کشورش با ایران در این زمینه گفت : " گفت وگو ها در سطح رسمی با ایران آغاز شده است."وزیر خارجه کانادا: آغاز گفت و گوهای رسمی برای برقراری رابطه با ایران

دولت استفان هارپر نخست وزیر سابق کانادا در سپتامبر سال 2012 با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران، دیپلمات های کانادایی و ایرانی را از پایتخت های دو کشور فراخوانده بود.

دولت جاستین ترودو نخست وزیر جدید کانادا از زمان آغاز به کار وعده ترمیم و بازسازی روابط سیاسی بین اوتاوا و تهران را داده است.

به نوشته وب سایت شبکه خبری سی بی سی کانادا، حدس و گمان قوی بر این است که گفت و گوهای بین ایران و کانادا در شهر نیویورک – مقر سازمان ملل- صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه کانادا درباره محل انجام این گفت و گوها اظهار نظر نکرده است ، اما گفته است : " روش معمول انجام چنین گفت و گوهایی گام به گام بودن، رسمی بودن و انجام آن در کشوری بی طرف است."

با این حال استفان دیون درباره خروج احتمالی نام ایران از لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه کانادا گفت : "دولتش قصدی برای انجام این کار مادامی که دولت ایران تبدیل به یک دموکراسی قابل احترام نشود، ندارد."

دیون گفت برقراری تماس با ایران و گفت و گوهای رسمی با این کشور به معنای تایید سیاست های حکومت ایران نیست.

به گفته وزیر امور خارجه کانادا ، دولت اوتاوا هنوز در حوزه هایی چون حقوق بشر ، حمایت ایران از گروه هایی چون حزب الله و حماس ، تهدید اسراییل و نیز حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه، مشکلات جدی با تهران دارد.

به گفته وزیر امور خارجه کانادا از زمان قطع روابط سیاسی کانادا با ایران، سفارت ایتالیا در تهران مسئولیت حفاظت منافع کانادا را در ایران بر عهده گرفته است که این مساله به گفته دیون وضعیتی " مضحک " است چون دولت ها بهتر است خودشان مسئول حفاظت از منافع خود باشند.

او گفت : "شکر خدا ما کمک ایتالیایی ها را در این زمینه داریم اما بهتر این است که کانادا به عنوان یک کشور ،مسئولیت حفاظت از خود را داشته باشد."

استفان دیون افزود: چگونه می توان بدون حضور – دیپلماتیک – در ایران به فکر کمک به حل مشکلات منطقه – خاورمیانه – بود! بدون این حضور چگونه می توان با افراد با حسن نیت در آنجا کار کرد ...  کانادا باید در حل مسایل منطقه مشارکت داشته باشد و این چیزی است که متحدان ما نیز از ما می خواهند."

به گفته وزیر امور خارجه کانادا برقراری مجدد رابطه سیاسی اوتاوا – تهران گام به گام خواهد بود و بازگشایی سفارت در تهران به طور قطع نخستین گام در این زمینه نخواهد بود و احتمالا در آینده ای نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین درباره دستگیری هما هودفر استاد دانشگاه کونکوردیا کانادا در ایران نیز گفت ، کشورش پیگیر این موضوع و نگران وضعیت هودفر در ایران است.

به گفته وزیر امور خارجه کانادا  تعطیلی سفارت این کشور در تهران و کمک گرفتن از ظرفیت های دیپلماتیک کشورهای دوست برای رسیدگی به وضعیت اتباع کانادایی مشکلاتی ایجاد می کند، اما دولت کانادا با همه توان پیگیر حل این موضوع و آزادی شهروند خود از زندان است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------