آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بازتاب‌های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا/ حمایت دوباره «پوتین» از عضویت ایران در سازمان شانگهای



کیوسک بین‌المللی

اذعان وزیر خارجه انگلیس به کاهش قدرت این کشور در پی خروج از اتحادیه اروپا، واکنش انتقادآمیز وزیر خارجه آلمان به همه پرسی انگلیس، بررسی گزینه‌های بعدی خروج از اتحادیه اروپا، حمایت احتمالی برنی سندرز از هیلاری کلینتون و حمایت دوباره پوتین از عضویت ایران در سازمان شانگهای، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، واکنش‌ها به تصمیم مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، مهم‌ترین موضوعی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی را از آن خود کرده است. «بی‌بی‌سی» اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس را بازتاب داده که درباره تأثیرات خروج کشورش از اتحادیه اروپا بر قدرت این کشور سخن گفته است. وی گفته: «هیچ کسی نمی‌تواند قبول کند، نظر انگلیس در اتحادیه اروپا از امروز به بعد مثل گذشته برش و نفوذ داشته باشد. ما در واقع دیگر عضو و طرفی در تصمیم گیری‌های اتحادیه اروپا نخواهیم بود و روابط ما با اتحادیه اروپا از شش صبح امروز به طور اساسی تغییر کرد. انگلیس اکنون به عنوان عضوی «شبه خارجی» درباره ترتیبات آینده با دیگر اعضای اتحادیه اروپا گفت وگو می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم انتظار نفوذ و قدرت سابق را به عنوان دومین عضو بزرگ اتحادیه اروپا داشته باشیم».

در واکنشی انتقادآمیز، وزیر خارجه آلمان، انگلیس را متهم به بازی با سرنوشت اتحادیه اروپا کرده است. فرانک والتر اشتاین مایر در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «زد دی اف» اظهار داشته: «دعوای درون دولت دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس موجب این خروج شد. وی مواضع دولت انگلیس را در قبال اتحادیه اروپا، ابزاری برای سیاست داخلی دولت خود قرار داد». وی افزوده: «دولت انگلیس با سرنوشت اروپا بازی کرد و باخت. ما انتظار نداریم که برگزیت موجب یک واکنش زنجیره‌ای در اتحادیه اروپا شود. من دولتی را نمی‌شناسم که بخواهد این راه انگلیس را ادامه دهد». وی همچنین گفته: «یکی از تبعات این همه پرسی آن است که اتحادیه اروپا باید به صورت فشرده‌ای بر موضوعات امنیتی، سیاست مهاجرتی و پناهندگی و در بُعد اقتصاد نیز بر روی اشتغال‌زایی و سیاست‌هایی که موجب رشد اقتصادی اتحادیه شود، تمرکز کند».

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به بررسی گزینه‌های احتمالی بعدی برای خروج از اتحادیه اروپا پرداخته است. خروج بریتانیا می‌تواند نگرانی‌های زیادی را در سوئد ایجاد کند. سال گذشته، سوئد صد‌ها هزار مهاجر را قبول کرده، ولی در این زمینه با چالش‌های زیادی روبه رو شده است. دانمارک دسامبر سال گذشته، همه پرسی را برگزار کرد، البته با تأثیری بسیار محدود. مردم دانمارک با اعطای قدرت و اختیارات بیشتر به اتحادیه اروپا مخالفت کردند. در مورد یونان، ادامه بحران بدهی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند در ‌‌‌نهایت به تهدیدی برای عضویت آتن در اتحادیه اروپا تبدیل شود. گیرت ویلدرس رئیس حزب راستگرای افراطی هلند از خروج بریتانیا حمایت و ابراز امیدواری کرده است که همه پرسی مشابهی نیز در این کشور برگزار شود. مجارستان و فرانسه نیز از دیگر گزینه‌های احتمالی خروج هستند.

اما در میان دیگر موضوعات، تصمیم برنی سندرز، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای حمایت از هیلاری کلینتون، رقیب هم‌حزبی خود، مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، برنی سندرز که خود یکی از گزینه‌های نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، روز جمعه گفت، برای جلوگیری از پیروزی ترامپ، حاضر است به رقیب خود هیلاری کلینتون رأی دهد. وی گفت: «موضوع این است که هر کاری برای شکست ترامپ خواهم کرد». اظهارات سندرز در شرایطی مطرح شده که او همچنان از انتخاب به عنوان نامزد حزب دمکرات در کنوانسیون ملی این حزب قطع امید نکرده است. سندرز امیدوار است، با جلب حمایت سوپردلگیت‌ها (رهبران ارشد حزب دمکرات) که تا زمان رأی گیری نهایی، امکان تغییر رأی خود را دارند، کلینتون را شکست دهد.

در ‌‌نهایت، حمایت دوباره رئیس جمهور روسیه از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با وجود عدم موافقت اعضا، موضوعی است که شبکه خبری «راشا تودی» به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز اعلام کرد هیچ مانعی برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد. پوتین در سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبکستان گفت: «ما بر این باوریم که پس از حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، هیچ مانعی بر سر راه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود نداشته است». این در حالی است که پنجشنبه شب اعلام شد، اعضای سازمان برای طرح موضوع عضویت دائم ایران به توافق نرسیده‌اند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------