آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

این سه نفر بزودی کل خاورمیانه را از دست آمریکا خارج می کنند / عربستان برای مقابله با ایران سراغ سلاح هسته ای می رود



  اخبارسیاست  خارجی,خبرهای  سیاست  خارجی, تغییرات مهم در خاورمیانه

فرانت پیج مگزین نوشت: پس از شکست کودتای ترکیه تغییرات مهمی در خاورمیانه به وقوع پیوسته که به نظر می‌رسد واشنگتن نسبت به این تغییرات بی‌توجه بوده است. ترکیه و ایران در حال حرکت به سمت روسیه هستند. روسیه در حال افزایش توان نظامی و قدرت استراتژیک خود است که همه این‌ها درنهایت به ضرر ایالات‌متحده و متحدان آن خواهد بود.

به گزارش  انتخاب ، این تحولات تأثیر عمده‌ای در سراسر منطقه خواهد داشت و امنیت هم‌پیمان آمریکا یعنی اسرائیل را به‌شدت به خطر خواهد انداخت. در حال حاضر اسرائیل سعی در تحکیم روابط خود با روسیه و ترکیه دارد. در اینجا ما به بررسی تحولات چند هفته اخیر در منطقه می‌پردازیم.

روسیه – ترکیه
به نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در مطلع ساختن اردوغان از وقوع کودتا تأثیر به سزایی داشته‌اند و دقایقی قبل از آن‌که نقشه کودتاگران برای دستگیر کردن اردوغان اجرایی شود از طریق لینک‌های اطلاعاتی خود به وی اطلاع داده‌اند و اردوغان موفق به فرار از هتل محل اقامت خود شده است.

پس از تصفیه و پاک‌سازی ارتش و دولت ترکیه از افراد مشکوک، اولین سفر خارجی اردوغان به روسیه بود که در 8 اوت صورت گرفت و اردوغان از پوتین برای کمک به ترکیه تشکر کرد و گفت: محور دوستی آنکارا مسکو ترمیم خواهد شد.

دو روز بعد وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که تعاملات نظامی ترکیه با روسیه افزایش خواهد یافت. وی اعلام کرد ترکیه تنها کشور عضو ناتو بود که در تحریم روسیه و مناقشات بر سر منطقه کریمه و اوکراین با سایر اعضای ناتو علیه روسیه همراهی نکرد.

اردوغان کودتای اخیر را زیر سر فتح‌الله گولن مخالف خود می‌داند. حضور فتح‌الله گولن در پنسیلوانیا در ایالات‌متحده و درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد وی نیز موجب ایجاد تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است. درصورتی‌که ترکیه پس از 60 سال از ناتو خارج شود، بهترین جایگزین برای همکاری‌های نظامی ترکیه روسیه خواهد بود.

روسیه – ایران
هم‌زمان با گرم شدن رابطه ترکیه و روسیه، روابط میان ایران و روسیه نیز در حال بهبود است. دو کشور ایران و روسیه سابقه‌ای طولانی و اغلب پرتنش در روابط خود داشته‌اند.

در طول جنگ جهانی دوم، شوروی این فرصت را به دست آورد تا با دامن زدن به یک کودتای کمونیستی در آذربایجان ایران در سال 1948 مقدمات جدا شدن این بخش از ایران را فراهم کند اما با تهدید ترومن به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، نیروهای شوروی خاک ایران را تخلیه کردند. در سال 1921 بین ایران و شوروی قراردادی منعقد شد که امتیازاتی برای هر دو طرف در پی داشت همچنین شامل یک پیمان دفاعی متقابل بود. در سال‌های اخیر روابط ایران و روسیه تحولات بسیاری را به خود دیده است. ایران و روسیه با همراهی بانک‌های روسی برای فرار ایران از تحریم‌های بین‌المللی و فروش نفت ایران، همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

هفته گذشته، شبح پیمان دفاعی 1921 به‌طور ناگهانی زنده شد. روسیه و ایران اعلام کرد که یک توافق جدید نظامی منعقد کرده‌اند که به جنگنده‌های روسیه اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه در غرب ایران برای حمله به شورشیان سوریه را می‌دهد.

این اولین بار است که ایران اجازه داده است یک قدرت خارجی از خاک خود  به‌عنوان یک پایگاه برای عملیات نظامی تهاجمی علیه یک کشور دیگر در منطقه استفاده کند.

رسانه‌های روسی گزارش کرده‌اند که آمریکایی‌ها پیش‌ازاین با بهره‌گیری از سیستم‌های جاسوسی و نظامی خود، قبل از حمله بمب‌افکن‌های روسی به شورشیان سوریه هشدار می‌داد تا آن محل را ترک کنند و بدین ترتیب موجب کمتر شدن تلفات ناشی از حملات جنگنده‌های روسی می‌شد اما با استقرار جنگنده‌های روسی در ایران و کاهش زمان حملات آن‌ها به میزان 60 درصد، هشدارهای آمریکایی‌ها تأثیر کمتری در کاهش تلفات هم‌پیمانان خود در سوریه داشته است.

ایران – عراق
هفته گذشته سرهنگ کریس گارور، سخنگوی نظامی ایالات‌متحده، اعلام کرد که ایران اکنون یک نیروی نظامی متشکل از 100.000 مبارز مسلح در عراق را سازمان‌دهی و کنترل می‌کند. ایالات‌متحده موافق این حضور نظامی گسترده ایران در عراق بوده است چراکه با عنوان مبارزه با داعش صورت گرفته است، اما اکنون ایران با این نیروی عظیم و سازمان‌یافته قادر به اعمال کنترل بر عراق نیز هست.

در همین حال، دولت روسیه در ده سال اخیر 650 میلیارد دلار برای برنامۀ گسترده نوسازی ارتش هزینه کرده است که پوتین در دسامبر 2010 ابلاغ کرد. این طرح شامل هشت زیردریایی هسته‌ای، 600 جت جنگنده جدید، 1000 هلیکوپتر و همچنین تانک‌های جدید و دیگر تجهیزات زمینی بوده است. بسیاری از این تجهیزات جدید با ترکیب فن‌آوری‌های پیشرفته نظامی، سلاح‌های جدید و قدرتمندتری را برای ارتش روسیه فراهم آورده است.

مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده از ساخت ده‌ها پناهگاه هسته‌ای زیرزمینی در مسکو و در سراسر روسیه به‌منظور مقابله با حملات اتمی احتمالی خبر داده‌اند. فرمانده نظامی ایالات‌متحده در اروپا می‌گوید روسیه در حال تغییر سیستم دفاعی خود برای مقابله با حملات هسته‌ای است.

به نظر می‌رسد که آمریکا منطقه را رها کرده و در آینده‌ای نزدیک کنترل کامل آن به دست روسیه ترکیه و ایران خواهد افتاد. در این میان عربستان سعودی در اقدامی ناشی از رها کردن منطقه توسط امریکا، به منظور مقابله با ایران به سمت و سوی تولید سلاح هسته ای می رود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------