آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

توصیه به کلینتون درباره انتصاب "جان کری" به عنوان فرستاده ویژه امور ایران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کلینتون وکری

او باید از کری بخواهد که به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران باقی بماند. این موضوع باید دست کم در بازه زمانی شش ماه تا یک سال ادامه داشته باشد.

  "نوید حسیبی" از بنیانگذاران نهادی موسوم به شورای سیاستگذرای خارجی در مقاله ای در نشریه نشنال اینترست به چشم انداز نقش جان کری وزیر امور خارجه امریکا در زمینه برجام اشاره می کند. او معتقد است که که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا جان کری به دلیل نقش موثری که در حصول برجام داشته است باید به عنوان نماینده امریکا برای حفظ ارتباط با ایران باقی بماند. 

به گزارش خرداد، این تحلیلگر مسائل سیاسی می نویسد:"اولین تماس کلینتون در صورت پیروزی در انتخابات در صبح روز پس از پیروزی باید با جان کری وزیر امور خارجه باشد. او باید از کری بخواهد که به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران باقی بماند. این موضوع باید دست کم در بازه زمانی شش ماه تا یک سال ادامه داشته باشد. جان کری فردی بسیار اثرگذار در سیاست خارجی امریکا بوده است. او رابطه ای منحصر به فرد با "ظریف" وزیر امور خارجه ایران داشته است و تجربه خوبی را در مذاکرات هسته ای به دست آورده است. او به خوبی می تواند تجربیاتش را در زمینه پیشرفت دیپلماتیک با ایران به دولت بعدی نیز انتقال دهد. اگرچه کلینتون ایران را یک چالش استراتژیک بلند مدت می داند و رقیب دموکرات دیگر او برنی سندرز خواستار عادی سازی روابط با تهران شده بود با این حال، مهم آن است که هیلاری به اجرای برجام متعهد است. در این زمینه انتصاب کری به عنوان فرستاده ویژه امریکا در امور ایران می تواند به نفع منافع استراتژیک ایالات متحده و بهبود روباط ایران و امریکا باشد".

نشنال اینترست در ادامه می افزاید:"انتصاب یک عضو دولت قبلی در نقشی در دولت جدید بی سابقه نیست. در واقع، دولت اوباما این کار را دست کم دوبار انجام داده است. در سال 2009 میلادی اوباما "لری سامرز" را به عنوان وزیر خزانه دولت بیل کلینتون به عنوان رییس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید منصوب کرد چرا که از دید او سامرز به رهایی امریکا از رکود بزرگ کمک کرده بود. اوباما هم چنین از رابرت گیتس وزیر دفاع دولت قبلی امریکا نیز تا سال 2011 میلادی استفاده کرد. او باور داشت که اهمیت تداوم جنگ در عراق و افغانستان اقتضا می کند که در بازه زمانی مشخصی از حضور گیتس در کابینه استفاده شود".

حسیبی در ادامه می نویسد:"کری و ظریف در رابطه کاری و کاربردی خود در طول چندین ماه سبب شدند تا عدم اعتماد چندین دهه ای در روابط میان ایران وایالات متحده تا حد زیادی کاهش یابد. آنان برای حصول توافق هسته ای دو تا سه بار در روز با یکدیگر در تماس بودند. این سطح بالای روابط دو جانبه بود که سبب شد تا پس از بازداشت ملوانان امرکیایی توسط سپاه در ابهای خلیج فراس آنان به سرعت ازاد شوند. تبادل زندانیان ایرانی و امریکایی نیز حاصل این روابط حسنه دوجانبه میان ظریف و کری بود".

او در ادامه می نویسد:"انتصاب کری به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری این اطمینان را ایجاد می کند که انتقال آرام مسائل به دولت حدید صورت گیرد از جمله درباره اجرای برجام، دغدغه های مشترکی مانند درگیری در سوریه و ایجاد خط تلفنی اضطراری میان ایران و امریکا برای خنثی کردن تلاش های احتمالی از سوی عناصر تندرو برای بدتر کردن روابط دو کشور".

حسیبی در پایان می نویسد:"علیرغم وجود مشکلات در روابط ایالات متحده و ایران پیشرفت های دیپلماتیک قابل توجهی در چند سال گذشته بدلیل تعامل ظریف و کری حاصل شده اند. "بن رودز" مشاور امنیت ملی اوباما در این باره گفته بود که هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور در یک چرخه درگیری باقی بمانند. این چرخه بهبود با دولت بعدی می تواند آغاز شود. حفظ جان کری حتی برای یک دوره کوتاه می تواند به استمرار روند بهبود روابط کمک شایان توجهی کند".

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------