آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

هواپیمای آمریکایی در «مهرآباد» حامل پول های ایران بود یا شخصیت های نفتی؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط ایران و آمریکا

 
 اخبار سیاست خارجی - سیاست رویکرد باز در قبال ایران، پشت درهای بسته/هواپیمای آمریکایی در «مهرآباد» حامل پول های ایران بود یا شخصیت های نفتی؟

روز جمعه هفته گذشته، وجود هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد ایران انبوهی از پرسش را درباره گرم شدن پشت پرده روابط ایران و آمریکا که دامنه آن از نتایج مذاکرات هسته ای نیز فراتر رفته است، برانگیخت.

النهار نوشت: روز جمعه هفته گذشته، وجود هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد ایران انبوهی از پرسش را درباره گرم شدن پشت پرده روابط ایران و آمریکا که دامنه آن از نتایج مذاکرات هسته ای نیز فراتر رفته است، برانگیخت.

به گزارش تیک ، این هواپیما متعلق به بانک یوتای آمریکا(البته در اجاره غنا) است. به نظر می رسد این هواپیما بخش آشکار کوه یخ است. به ویژه پس از اینکه مشخص شد دولت آمریکا درگیر مذاکرات محرمانه ای با ایران به مدت سه سال در عمان بوده است، پیش از آن که اوباما رویکرد باز تلفنی خود را چند ماه پیش با حسن روحانی شروع کند.

این سیاست رویکرد باز در پشت درهای بسته، مسابقه ای میان فرانسوی ها، انگلیسی ها و آمریکایی ها برای دور زدن تحریم های اقتصادی ایران به راه انداخت که هدف آن ذخیره پیشاپیش صندلی به منظور زمینه سازی برای به دست آوردن سهم خوبی از کیک ایران هنگام برداشته شدن تحریم هاست. زیرا ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان و چهارمین تولید کننده نفت پس از روسیه، عربستان و آمریکا است.

نیویورک تایمز، فرود هواپیمای آمریکایی در ایران را" مهمان ناخوانده" نامید. اما آنچه به ابهام قضیه می افزاید سخنان برت کینگ یکی از مسوولان بانک یوتاست. وی گفت: ما نمی دانیم که این هواپیما در فرودگاه ایران چه می کند. هم زمان مدیریت سازمان هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد اطلاعاتی درباره سرمایه‌گذاران این هواپیما و اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند در دست ندارد. اما طبق اطلاعاتی که منتشر کرد از آنان به عنوان شخصیت های حقوقی بسیار مهم نام برد.

از آنجا که بسیاری از فعالیت های تجاری آمریکا و اروپا در ایران به علت تحریم های بانکی و تجاری اعمال شده بر این کشور ممنوع است، وجود این هواپیما در ایران باعث بروز پرسش ها و تعجب شده است اما اظهار نظرها همگی بر روی طرح یک پرسش توافق دارند: آیا اشتهای شرکت های نفتی از روند لاک پشتی مذاکرات هسته ای با ایران سبقت گرفته است؟

عجیب نبود که نیویورک تایمز از مسوولان بانک یوتا نقل قول کند کسانی که سوار هواپیما بودند از شخصیت های مهمی هستند که پیش از این، هم زمان با برگزاری"کنفرانس داووس" که حسن روحانی و هیئت بلند پایه همراه او در آن شرکت کردند در زوریخ حضور داشتند. این مسئله مانع از طرح این پرسش نمی شود که آیا این هواپیما حامل مبلغ 450 ملیون دلار دارایی آزاد شده ایران از سوی واشنگتن بوده آن هم پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن تاکید شده بود ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است.

اگر درست باشد که هواپیمای گفته شده حامل دارایی های آزاد شده ایران پس اعلام آن از سوی واشنگتن بوده است، پس چرا روی آن سرپوش گذاشته می شود و اگر حامل شخصیت های نفتی بوده آیا این شرکت ها می توانند بدون موافقت و تشویق کاخ سفید وارد مذاکره با ایران شوند؟

اما حتی وندی شرمن، مذاکره کننده هسته ای آمریکا در موضوع هسته ای ایران، سابقه سرمایه گذاری در شرکت معاملات املاک "فنی می Fannie Mae" را دارد. این شرکت تمایل شدیدی به سرمایه گذاری در تهران دارد.

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------