آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

بهت و حیرت تندروها از پیشرفت مذاکرات هسته ای/پیشنهاد ظریف راه را هموار کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,غنی سازی اورانیوم


 اخبار سیاست خارجی -  نیویورک تایمز:
بهت و حیرت تندروها از پیشرفت مذاکرات هسته ای/پیشنهاد ظریف راه را هموار کرد

سه ماه مانده به موعد ژوئیه برای رسیدن به توافقی نهایی، ایران و شش قدرت مهم هنوز هم در جستجوی راه هایی برای حل اختلافات خود درباره برنامه هسته ای این کشور هستند. با این وجود ، مذاکرات با پیشرفتی تدریجی و نشان دادن این که سرمایه گذاری روی این فرایند به مخاطرات آن می ارزد، تندروها را در بهت و حیرت نگه داشته است.

نیویورک تایمز نوشت: سه ماه مانده به موعد ژوئیه برای رسیدن به توافقی نهایی، ایران و شش قدرت مهم هنوز هم در جستجوی راه هایی برای حل اختلافات خود درباره برنامه هسته ای این کشور هستند. با این وجود ، مذاکرات با پیشرفتی تدریجی و نشان دادن این که سرمایه گذاری روی این فرایند به مخاطرات آن می ارزد، تندروها را در بهت و حیرت نگه داشته است.

به گزارش تیک ، نگران کننده ترین ویژگی برنامه هسته ای ایران توانایی آن برای غنی سازی اورانیوم با عیار 20 درصد است که از نظر فنی فاصله کمی تا رسیدن به عیار لازم برای ساخت بمب هسته ای دارد. ایران تولید چنین عیاری را در سال 2010 میلادی آغاز کرد. مقامات غربی تحریم ها را تشدید کردند. تا سال 2013 میلادی، این باور درباره ایران وجود داشت که تا رسیدن به اورانیوم کافی برای ساخت بمب، با اندکی غنای بیشتر ، یک یا دو ماه فاصله دارد.

اما به تازگی اوضاع آرام تر شده است. در 20 ژانویه، ایران غنی سازی اورانیوم 20 درصد را بر اساس توافق نامه ای که در ماه نوامبر با آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان به دست آمد، متوقف کرد و "آژانس بین المللی انرژی اتمی" تأیید کرد که ایران پا را فرا تر نهاده و ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را تا حدود 75 درصد کاهش داده است.

بر اساس توافق نامه موقت، ایران متعهد شده است که نیمی از اورانیوم غنی شده خود را تا درجه ای رقیق کند که آمادگی کمتری برای تکثیر دارد و بقیه آن را برای استفاده در راکتورهای هسته ای، به اکسید تبدیل کند. هر دو فرایند به خوبی در جریان است و انتظار می رود پیش از رسیدن موعد ژوئیه پایان پذیرد.

نقطه روشن دیگر، پیشنهاد علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس "سازمان انرژی اتمی ایران"، برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک برای استفاده از اورانیوم دارای غنای کمتر و کاهش میزان پلوتونیومی است که این مرکز می تواند تولید کند.

شاید وقتی آقای صالحی در تلویزیون دولتی ایران گفت موضوع اراک، یک اختلاف مهم «کمابیش حل شده است»، بسیار خوش بین بوده است؛ در مقطعی غرب درخواست کرده بود این تأسیسات کاملاً تعطیل شود، چرا که مسیر تازه ای را برای رسیدن به جنگ افزار هسته ای با استفاده از پلوتونیوم پیش پای ایران می گذارد؛ اما پیشنهادی که از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه [ایران]، نیز در ماه مارس مطرح شد می تواند توافق بالقوه ای را پیشنهاد کند.

در ضمن، "سازمان انرژی اتمی ایران" اعلام کرده است که سرانجام پیشینه فعالیت های هسته ای کشور را که بازرسان بین المللی بر این باورند دارای اهداف مرتبط با تولید جنگ افزار است، روشن خواهد کرد. شفافیت می تواند بخش زیادی از راه اعتمادسازی میان ایران و غرب را طی کند. سخنگوی این سازمان وارد جزئیات نشد و گفت ارائه این گزارش ممکن است تا پس از موعد تعیین شده برای توافق هسته ای نهایی انجام نشود.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------