آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

قاسمی : هیچ مذاکره‌ای خارج برجام با آمریکا نداریم/ امیدواریم روزی عاملان حمله به سفارت عربستان مشخص و مجازات شوند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , بهرام قاسمی

سخن‌گوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در گذشته داشتیم و به آن پایبند هستیم عدم مذاکره با آمریکا در حوزه‌های خارج از برجام است ما هیچ مذاکره‌ای خارج برجام با آمریکا نداریم.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی  در نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص نخستین جلسه کمیسیون مشترک بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ و جزییات این جلسه و اینکه گلایه‌های ایران به کجا رسیده است؟ گفت: کمیسیون مشترک برجام پنج اردیبهشت براساس تفاهمات برجام که هر شش ماه یک بار باید کمیسیون تشکیل شود، برگزار شد.

 

ایران گلایه‌هایش را از بدعهدی‌های امریکا مطرح کرد

 

او با بیان اینکه مباحث زیادی در آنجا مطرح شد، اظهار داشت: ایران درخصوص بدعهدی‌ها از جانب آمریکا و برخی سخنان رییس‌جمهور جدید آمریکا که مخل سازوکارهای ضد تحریمی به ویژه در حوزه بانکی است، گلایه‌هایش را مطرح کرد، خصوصا اینکه مواضع ایشان در برجام اثرگذار بود. در بخش‌های مالی و پولی هم این گلایه‌ها مطرح شد.

 

کمیسیون مشترک از ایران قدردانی کرد

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق آرا از انجام تعهدات ایران نسبت به آژانس در برجام قدردانی شد و بر آن صحه گذاشته شد. 

 

۱+۵ از توافق ایران با چین درباره اراک حمایت کرد

 

قاسمی با بیان اینکه بیانیه پایانی نشست که منتشر شد بحث جدی و اساسی بود که باید به آن توجه کرد، تصریح کرد:  بیانیه‌ای که از جانب ۱+۵ صادر شد حاکی از آن بود که همه اعضا بالاتفاق بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کردند و گفتند که تعهدات برجامی آنها نیز اجرا خواهد شد و همه گفتند برجام باید به پیش برود. در خصوص برخی مسائل مانند کاری که در حوزه اراک و توافقی که با چین انجام شده نیز از این تفاهم حمایت کردند و این گامی به جلو است و یکی از دستاوردهای برجام است که خود ۱+۵ این همکاری‌ها را تقدیر و تایید می‌کند.

 

ایران با تک‌تک کشورها درباره مسائل دوجانبه و برجام صحبت می‌کند

 

او درخصوص اینکه آیا ایران و امریکا با یکدیگر مناظره کردند؟ خاطرنشان کرد: آنچه به برجام مربوط می‌شود به طور کلی این است در خصوص روابط و نشست ایران و آمریکا من خبر ندارم که این دو کشور نشستی داشته باشند. آنچه وجود داشته و هنوز می‌تواند ادامه داشته باشد رایزنی‌های هیات ایرانی با سایر کشورها در حاشیه اجلاس است و ایران با تک تک کشورها در رابطه با مسائل دو جانبه و برجام صحبت می‌کند. 

 

هیچ مذاکره‌ای خارج از برجام با امریکا نداریم

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آنچه در گذشته داشتیم و به آن پایبند هستیم عدم مذاکره با آمریکا در حوزه‌های خارج از برجام است، ابراز داشت: ما هیچ مذاکره‌ای خارج برجام با آمریکا نداریم. البته در دوره قبلی دولت آمریکا به دلایل انسانی صحبت‌هایی را از طرف آمریکایی در رابطه با برخی زندانیان یا زندانیان آمریکایی شنیدیم و نتایج مثبتی هم دیدیم این در دولت قبلی اتفاق افتاده و طرف‌های آمریکایی در حاشیه این اجلاس در خصوص یکی دو نفر از کسانی که به دلیل مشخص در زندان‌های ایران هستند مسائلی را مطرح کردند ولی ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و آنچه در کمیسیون مشترک برجام مطرح می‌شود گفت‌وگوهای دو جانبه بین ما و سایر اعضا در زمینه برجام است. 

 

حرف از دیپلماسی با تروریست‌ها بحث درستی نیست 

 

قاسمی همچنین در خصوص این ادعا که یکی از اعضای ستاد روحانی علیه مدافعان حرم گفته با گفت‌وگو می‌شود با تروریسم مبارزه کرد، بیان کرد: این بحث انتخاباتی و داخلی است، ولی قدرت دیپلماسی، قدرت بالایی است و می‌توان از این قدرت در موضوعات مهم استفاده کرد. این بدیهی است ولی به هر حال وقتی صحبت از تروریسم کور است باید با زبان زور و قدرت با آنها صحبت کرد و حرف از دیپلماسی با تروریست‌ها بحث درستی نیست. 

 

کنترل لازم در مرزهای پاکستان وجود ندارد 

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص کشته شدن چندتن مرزبانان ایرانی در مرز پاکستان و اینکه آیا ایران با مبادی رسمی گفت‌و‌گویی داشته و برخی مدعی‌اند اگر پاکستان نمی‌تواند این مساله را کنترل کند، چرا ایران این کار را نمی‌کند و چقدر با این تصمیم فاصله داریم؟ یادآور شد: من این فاجعه غم‌انگیز را به ملت ایران به ویژه بازماندگان شهدا تسلیت می‌گویم. واقعه تلخی بود و متاسفانه بار دیگر نشان داده شد در مرزهای پاکستان ثبات امنیتی و نظامی وجود ندارد و کنترل لازم در مرزهای پاکستان وجود ندارد. 

 

از پاکستان درخصوص عدم رخداد در مرزها تعهد گرفته بودیم

 

قاسمی با بیان اینکه علیرغم اینکه ایران بارها در این زمینه با پاکستان گفت‌وگو داشتیم و تعهدهای گوناگونی گرفتیم که این حوادث تکرار نشود، عنوان کرد: با این همه، آن اتفاق افتاده و کشوری که به نوعی خود را بخشی از گروه ائتلاف علیه تروریسم می‌داند، سرزمین خود را به هر دلیل در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده است تا بتوانند در میرجاوه اقدامات جنایت‌کارانه خود را داشته باشند. 

 

اجازه نمی‌دهیم مرزهای ما به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شود

 

او تاکید کرد: ما امیدوار بودیم و هستیم که مرز ما با پاکستان مرز امنی باشد و حداقل برخلاف سایر مرزهای پاکستان با همسایگانش که دارای مشکل است، مرز ما مشکل نداشته باشد اما این واقعه اتفاق افتاد. از نخستین ساعات اقدامات وسیعی انجام شد و در سطوح مختلف کشور با هوشیاری موضوع با طرف پاکستانی مطرح شد و طرف مقابل ابراز همدردی کرد ولی این ابراز همدردی برای ثبات کافی نیست و کارایی ندارد. ما این پرونده را به صورت مفتوح در وزارت امور خارجه داریم و هر گونه اقدام لازم برای احقاق حق شهدا و فردی که گروگان گرفته شده و در خاک پاکستان استرا انجام می‌دهیم و اقدامات رسمی را در سطوح بالاتر خواهیم داشت و اگر لازم باشد اقدامات دیگری را با دولت پاکستان خواهیم داشت و اجازه نمی‌دهیم مرزهای ما به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شود. 

 

اطلاعی از شهادت گروگان‌ها ندارم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اطلاعی در مورد اینکه گروگان‌ها شهید شدند، ندارم و امیدوارم آن فرد در سلامت باشد و به کشور خود برگردد. 

 

بخشی از مشکلات تهران و ریاض به دلیل حمله به سفارت عربستان است

 

قاسمی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت عربستان، گفت: همانطور که مسئولان در مورد این تهاجم گفتند این امری مذموم و ناپسند بود و توسط مقامات عالی‌رتبه و وزارت خارجه محکوم شد و وزارت امور خارجه خواستار پیگیری جدی این موضوع بود. به هر حال بخشی از مشکلات در روابط ما با عربستان ناشی از این اقدام نسنجیده و خودسرانه بود که باید پیگیری می‌شد و نتیجه معلوم می‌شد. 

 

امیدواریم روزی عاملان حمله به سفارت عربستان مشخص و مجازات شوند 

 

او با بیان اینکه وزارت امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی و حافظ روابط با کشورها به ویژه کشورهای مسلمان و همسایه پیگیر مساله است، اظهار داشت: امیدواریم روزی این پرونده به انتها برسد و مشخص شود و عاملیت این حادثه با چه کسانی بوده و این افراد مجازات شوند تا دیگر به صورت خودسرانه افرادی دست به هر کاری در حوزه اماکن دیپلماتیک نزنند.  

 

ضرر حمله به سفارت عربستان بسیار زیاد بود

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درخصوص اینکه حمله به سفارت عربستان تا چه اندازه بر مسئله گردشگری در ایران اثر داشته است؟ اظهار داشت: درباره آمار توریست‌ها که سازمان گردشگری داده، باید بگویم این آمار معتبر است. من در جایگاهی نیستیم که بگویم این آمار غلط است چون سازمان گردشگری این آمار را داده رقم درستی است. ضرر و زیان این اقدام ناپسند در حوزه سیاسی و اقتصادی و منطقه‌ای بسیار زیاد بود که باید در جایی این مساله روشن شود و خاطیان مجازات شوند و اجازه ندهند این موضوع ضررهایی به ملت ایران برساند و همه باید مسئولیت خود را بفهمند و بدانند. 

 

کانادا رای‌گیری کشورهای خارجی را در حوزه پارلمان یا در حوزه ریاست‌جمهوری منحصر کرده است

 

قاسمی در خصوص موضوع رای‌گیری در کانادا که قرار بود در توافقی با دولت کانادا این امر را تسهیل کند، تصریح کرد: اگر توافق انجام نگیرد نمی‌شود کاری کرد و همانند سال ۹۲ ایرانیان از رای دادن محروم می‌شوند. البته از کانال‌های دیپلماتیک سعی می‌کنیم این مساله را پیگیری کنیم. دولت کانادا رای‌گیری کشورهای خارجی را در حوزه پارلمان یا در حوزه ریاست‌جمهوری منحصر کرده بود به اماکن دیپلماتیک این کشورها یعنی هر کشوری فقط در نمایندگی‌های خود می‌توانست صندوق بگذارد و رای‌گیری صورت بگیرد. 

 

او اضافه کرد: در سال ۸۸ علیرغم استقبال بالا تنها جایی که توانست صندوق داشته باشد، اوتاوا در محل سفارت بود بنا به مقررات این کشور امکان استقرار در جاهای دیگر فراهم نشد و دردسر به وجود آمد برای ایرانیان مشتاقی که در شهرهای دور بودند. 

 

امریکا به استفاده از استانداردهای دوگانه علاقه‌‌مند است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص حمایت دولت آمریکا از تحرکات گروهک منافقین در آلبانی خاطرنشان کرد: این بحث جدیدی نیست. آمریکایی‌ها علاقه‌مند به استانداردهای دوگانه خود هستند. آنها از برخی گروه‌های تروریست حمایت می‌کنند ولی در برخی جاها این گونه عمل نمی‌کنند. این همان استاندار دوگانه است که امری محکوم است.

 

ماحصل اشتباهات امریکا در منطقه موجب ایجاد داعش شده است

 

قاسمی با بیان اینکه دولت آمریکا باید پاسخگوی رفتار خود باشد، ابراز داشت: این اشتباهات در منطقه خاورمیانه زیاد بوده و نهایتا دچار ضرر و زیان شده است؛ چه در حمایت از طالبان و القاعده که ماحصل همه این گروه‌ها موجب ایجاد داعش و گروه‌های مشابه داعش در منطقه است.  

 

در رابطه با خطرات فرقه منافقین با آلبانی تماس داریم

 

او ادامه داد: آمریکا باید متوجه رفتار خودش باشد. در رابطه با این گروه، ما تماس‌های خود را از طریق مجامع دیپلماتیک با دولت آلبانی داریم و سعی کردیم آنها را متوجه این گروه که فرقه‌ای عمل می‌کند و نشان داده می‌تواند برای غربی ها هم خطرناک باشد آگاه کنیم و این تماس‌ها ادامه خواهد داشت. 

 

بررسی ادعای توقف محموله قطعات تانک به سمت ایران

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در رابطه با دستگیری یک تبعه ترک و اینکه برخی قطعات تانک در خودروی او که در حال حرکت به سمت ایران بوده، کشف شده است؟ بیان کرد: ما در حال پیگیری هستیم؛ نه تکذیب می‌کنیم و نه تایید. قرار است از دولت ترکیه در این باره پیگیر شویم. این موضوع مشکوک است. باید دید صحت و سقم آن چقدر است. اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌تواند اقدامی توسط گروه‌های تروریستی و معاند باشد. به هر حال موضوع در حال بررسی است. 

 

امیدواریم موانع‌مان را در روابط سیاسی‌ با کشورهای عربی برطرف کنیم

 

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران با کشورهای خلیج فارس یادآور شد: همان گونه که بارها گفته‌ایم، علاقه‌مند هستیم با همه همسایگان و کشورهای خلیج فارس روابط عادی داشته باشیم و تلاش‌‌هایی در این حوزه صورت گرفت. با سفر وزیر امور خارجه کویت و سفرهای بعدی که وجود داشت و تماس‌های ما با این کشورها  - که وجود دارد - امیدواریم بتوانیم برخی موانع و ناهنجاری‌هایی که روابط‌ سیاسی‌مان در تعدادی از این کشورها که به وجود آمده است را  برطرف کنیم.

 

عربستان با واقع‌نگری درخصوص امنیت منطقه و روابط با ایران فکر کند

 

او افزود: در مورد عربستان امیدواریم این کشور به واقعیت‌های موجود منطقه بیشتر توجه کند و با یک واقع‌نگری و درایت بیشتری درخصوص امنیت منطقه و روابط با ایران فکر کند و اطمینان داشته باشد که ایران می‌تواند کشوری مسلمان مقتدر در منطقه باشد که برای امنیت و ثبات موثر و سازنده است. 

 

ریاض نباید دچار ایران‌هراسی باشد

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان نباید به دلایل مختلف دچار ایران‌هراسی و نگرانی از جمهوری اسلامی ایران باشند، عنوان کرد: در صورتی که عربستان رفتار و گفتارش را تصحیح کند، می‌شود گام‌‌هایی برداشت ولی با مجموعه سایر کشورها فکر می‌کنم تماس‌های ما وجود دارد و امیدواریم گام‌های بیشتری در این خصوص برداریم که تضمین‌کننده امنیت و صلح و مبارزه با تروریسم در منطقه باشد. 

 

موضوع کاندیداها را دنبال نمی‌کنم 

 

قاسمی همچنین در خصوص پیگیری مساله حمله به سفارت عربستان و اینکه یکی از عاملان حمله به سفارت در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیدا فعالیت می‌کند، گفت: من خیلی موضوع کاندیداها را دنبال نمی‌کنم ولی در این جایگاه هیچ اطلاعی از این موضوع متاسفانه و خوشبختانه ندارم. 

 

افشای اطلاعات محرمانه در هر کشوری جرم است

 

او در پاسخ به سوال که برخی از کاندیداها ممکن است مطالب محرمانه‌ای درباره برجام بگویند و این مسئله به برجام آسیب بزنند، وزارت امور خارجه در این باره چه نظری دارد؟ اظهار داشت: اصولا افشای اطلاعات محرمانه در هر کشوری جرم است. افشای اسرار می‌تواند منجر به ضرر زیادی برای منافع کشور شود و توسط هیچ کسی جایز نیست. ما علاقه‌مند به رقابت‌های سیاسی درون کشور - که از گذشته وجود داشته و دارد و خواهد داشت - هستیم.

 

سیاست خارجی را کف خیابان نیاوریم

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان یادآور شد: بیاموزیم که سیاست خارجی را کف خیابان نیاوریم و مسائلی که به منافع مردم خدشه وارد می‌کند، سوژه دعواهایی سیاسی نکنیم. برجام امر روشنی است. اجماع کلی در کشور درخصوص برجام وجود دارد و نتایج برجام مشخص است و می‌دانیم بهتر از این ممکن نبوده است. امیدوارم در آینده هم گروه‌های سیاسی مختلف درباره برجام ضمن حفظ عدالت و انصاف به موضوع سیاست خارجی در چارچوب حفظ منافع نظام و مصلحت نظام بپردازند. 

 

بیانیه کمیسیون مشترک پاسخبه ترامپ است

 

قاسمی درخصوص اختلاف دیدگاه بین مقامات آمریکایی درباره برجام و برخی گزارش‌های اخیر که لحن ملایم‌تری داشته ولی همچنان موضع ترامپ و اطرافیان لحن سختی دارند؟ تصریح کرد: صداهای گوناگونی هنوز از واشنگتن شنیده می‌شود که متناقض است. شاید برای قضاوت باید صبر کرد ولی با توجه به آنچه در کمیسیون مشترک برجام منتشر شد - که یکی از اعضای آن نماینده آمریکا بوده است - فکر می‌کنم با توجه به تاییدی که بر حفظ برجام و دفاع از برجام در آن وجود داشت، پاسخی بود به ٱقای ترامپ و صداهایی که شنیده می‌شود. این صحبت‌ها وجود دارد ولی ما فکر می‌کنم در یک حوزه‌هایی بهتر است، صبر کنیم و باز هم قصاص قبل از جنایت را توصیه نکنیم. فکر می‌کنم در این باره هنوز به زمان نیاز داریم.  

 

دخالت در امور سایر کشورها محکوم است

 

او در پاسخ به این سوالی در رابطه با مواضع وزارت امور در رابطه با حمله ترکیه به شمال عراق بعد از رفراندوم ترکیه خاطرنشان کرد: هر دخالتی در سایر کشورها بدون اجازه دولت مرکزی محکوم است که می‌تواند آثار مخربی به جای بگذارد و باید توصیه کرد این اقدامات متوقف شود. 

 

مذاکرات آستانه را به دلیل اختلاف با ترکیه تعطیل نمی‌کنیم

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص به این پرسش که صبر ایران در رویکردهای ترکیه تا کجاست و ایران تا چه زمانی برای حفظ گفت‌و‌گوهای آستانه ترکیه را تحمل می‌کند؟ ابراز داشت: اجلاس آستانه با محوریت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با اشتراکات در حوزه سوریه همکاری‌هایی را آغاز کردند. نفش ترکیه در سوریه را نباید نادیده گرفت لذا حضور ترکیه در کنار ایران و روسیه نقطه‌ای مثبت است اگرچه اختلاف دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها درخصوص برخی مسایل سوریه وجود داشته و خواهد داشت ولی به دلیل این اختلاف دیدگاه‌ها آستانه را تعطیل نمی‌کنیم و بر قدرت آن تاکید می‌کنیم تا با استحکام لازم کارش را پیش ببرد و موثر در مسایل بحران سوریه باشد ولی اختلاف دیدگاه با ترکیه در این خصوص داشته و خواهیم داشت. 

 

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اعلام اخیر عربستان درباره هبه دادن به بازماندگان حادثه منا و برنامه وزارت امور خارجه برای حج بیان کرد: من ترجیح می‌دهم مسایل حج از سازمان حج و زیارت پاسخ داده شود. این سازمان مسئول حج است و مذاکرات را نمایندگان این سازمان انجام داده‌اند و خوب است جزییات درباره این مساله از آنها سوال شود. 

 

رژیم صهیونستی تلاش می‌کند جریان حمایت از قدس را تضعیف کند

 

او در پاسخ به سوالی در خصوص اسرای فلسطینی در زندان‌های اسراییل و اینکه هیچ عکس‌العمل در این خصوص در کشورهای عربی یادآور شد: متاسفانه در برخی کشورهای اسلامی و عربی بحث فلسطین ضعیف شده و به حاشیه رانده شده است. آنها گرفتار نگرانی‌های بی‌جهتی هستند که دلیلی هم ندارد و خود را معطوف به آن کردند و از فلسطین غافل شده‌اند و این ناشی از القائات رژیم صهیونستی در منطقه است که سعی می‌کند با نفوذ در کشورها جریان حمایت از قدس را تضعیف کند و اهداف شوم خود را دنبال کند.

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: امیدوارم جهان عرب بتواند با درک مشترک و تشخیص دشمن مشترک از وضعیت جاری خارج شوند و هدف مقدس قبلی خود را که مبارزه با رژیم اشغالگر قدس بوده است،  پیگیری  کنند. 

 

آخرین پیگیری درخصوص کشته شدن رییس شبکه جم تی‌وی در ترکیه

 

قاسمی در خصوص کشته شدن رییس شبکه جم تی‌وی در ترکیه گفت: من اطلاعات در این باره تکمیلی ندارم. موضوع در حال بررسی از مجاری دیپلماتیک است. رسما از دولت ترکیه خواستیم که سریعا با توجه به این حادثه که در مورد شهروند ایرانی اتفاق افتاده، موضوع را پیگیری کند و هرچه زودتر نتیجه را رسما به ما اعلام کند ما منتظر هستیم توسط دولت ترکیه آگاهی‌های بیشتری پیدا کنیم. این موضوع در دستورکار ما و سفارت ما در آنکارا است. 

 

دولت یازدهم اقتصادی ضعیف و تحریم شده را به ارث برد

 

او در رابطه با رویکرد اقتصادی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبل اظهار داشت: این هم جزو سوالاتی است که پاسخ آن مشخص است. دوستان با توجه به تخصص خود از این وضعیت مطلع هستند. آنچه دولت فعلی به ارث برد یک اقتصاد تا حدی ضعیف شده و مسدود بدون ارتباط خارجی در تحریم هوشمندانه بی‌نظیر در تاریخ جهان توسط آمریکا و شرکایش در شورای امنیت بود که وضعیت را پیچیده کرده بود.

 

تلاش ما برای حل نارسایی‌های مسائل مالی است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با بحث برجام و مذاکرات سخت هسته‌ای، ایران توانست به دو هدف اولیه خود برسد یعنی برداشتن قطع‌نامه‌های مصوب شورای امنیت و تحریم‌ها. حدود یکسال و چند ماه از برداشته شدن تحریم‌ها می‌گذرد. ما به دلیل پیچیدگی‌های تحریم‌های سابق و جاری ساختن آن در کشورهای مختلف و بدعهدی‌های آمریکا با نارساییهایی در حوزه مالی روبه‌رو هستیم که در این رابطه، تلاش‌های ما ادامه دارد.

 

گام‌های اولیه برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است

 

قاسمی با یادآوری تعاملات ایران با کشورهای مختلف دنیا تصریح کرد: مجموعه تعاملات ایران با آمریکای لاتین، اروپا و آسیا را نگاه کنید و به لیست آمار هیات‌هایی که در دوران چهار ساله اخیر به ایران سفر کردند را ببینید. گام‌های اولیه  برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است. رایزنی‌ها میان ایران و سایرین برقرار است و امیدواریم این روند منجر به قراردادهای عملی و مشترک با سایر کشورها به خصوص با همسایگان شود و در نهایت، این مسئله به توسعه اقتصاد ملی و تولید منجر شود؛ همان چیزی که امروز اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود. 

 

او ادامه داد: امیدوارم با اتکا به قدرت اقتصادی و ظرفیت‌هایمان در سایر نقاط جهان، این وضع را بهبود ببخشیم. اگر با دوره‌های قبل مقایسه کنیم، آمار و ارقام مشخص است و انتظار ما برای ارتقا جایگاه ایران بسیار بیشتر است. 

 

ایران به دنبال تنش با همسایگان نیست

 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمکان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پدیده ایران‌هراسی خاطرنشان کرد: ایران نسبت به همسایگان و کشورهای اسلامی و کشورهایی که سیاست خصومت‌آمیز نیست به ایزان ندارند، هیچ‌گاه به دنبال تنش نبوده است ولی اینکه گفته شود ایران سهل‌انگاری می‌کند، من نمی‌پذیرم. ایران با درایت و قدرت کامل سیاست خود را در سطح کلان دنبال می‌کند.

 

برخی کشورها با اقتدار ایران مشکل دارند

 

قاسمی با بیان اینکه برخی کشورها با اقتدار ایران مشکل دارند و اقتدار ایران آنها را نگران کرده است، ابراز داشت: درباره پیراون ادیان الهی و جامعه اهل سنت در ایران، این جوامع معقولند و از هویت ایرانی خود دفاع می‌کنند. ایران با اقتدار تمام در منطقه کار می‌کند و جایگاه خود را روز به روز قوی‌تر کرده است. 

 

اکراد بخش مهمی از عراق هستند

 

خبرنگاری در رابطه با عملیات آزادسازی موصل گفت همزمان با این اقدام، اقلیم کردستان برای تجزیه اقداماتی انجام داده و موضوع همه‌پرسی را در ماه‌های آینده پیش کشیده است. ایران در این باره چه موضع دارد؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: درباره موصل اخباری شنیده می‌شود. دولت مرکزی می‌تواند طی دوران نه چندان دور درخصوص برخورد با تروریسم و آزادسازی موصل اقدام مثبت انجام دهد و باید امیدوار بود و تلاش کرد تا این اتفاق مبارک به انجام برسد و دولت مرکزی عراق مبارزه جدی خود را با تروریسم در این منطقه به سامان برساند.

 

او ادامه داد: درباره بحث اقلیم و اکراد، آنها بخش مهمی از کشور عراق هستند. اکراد در چارچوب حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق دارای حق و حقوقی هستند که در قانون اساسی عراق پیش‌بینی شده است و کسی نمی‌تواند با حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق دشمنی و مبارزه کنند و آن را نپذیرند.

 

با هر نوع انفکاک و تجریه‌طلبی مخالف هستیم

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد: در رابطه با این مباحث، آنها مباحث جدیدی نیستند و طی سالیان اخیر در دوران گذشته هم این موضوع مطرح بوده است. ما قطعا از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق دفاع می‌کنیم و با هر نوع انفکاک و تجریه‌طلبی مخالف هستیم. تصور می‌کنیم این موضوعی است که فقط مطرح شده و با انجام آن تا بی‌نهایت فاصله داریم و دلیل آن اختلاف‌ نظرها درون خود اکراد است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------