آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مذاکره ناگهانی و مفید در «استانبول»



"اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ظریف و اشتو


 اخبار سیاست خارجی - ظریف و اشتون ملاقات کردند
مذاکره ناگهانی و مفید در «استانبول»

 «استانبول»، نزدیکی تنگه «بسفر»، هتل لوکس «چراغان»، پشت درهای بسته؛ محل دیدار ناگهانی و غیررسمی «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. مذاکراتی که می‌توانست یادآور خاطرات گفت‌وگوهای بی‌نتیجه «سعید جلیلی» با «کاترین اشتون» و گروه 1+5 باشد؛ اما این‌بار یک «منبع آگاه» به «شرق» می‌گوید مذاکره؛ «بسیار مفید و در فضای بسیار خوب» انجام شده است. او این ملاقات را «برای ادامه مذاکرات لازم»و «کمکی به دورهای بعدی» دانست، هرچند به گفته او این مذاکره، « ابتدا؛ قرار نبود، رسانه‌ای شود.»

در سفر «استانبول»، علاوه بر یاران هسته‌ای «ظریف»، یعنی «عباس عراقچی»، «مجید تخت‌روانچی»و «حمید بعیدی‌نژاد» ، «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه، نیز وزیر امور خارجه را همراهی می‌کردند. همچنین «هلگا اشمیت» معاون و «استفان کلمنت» دستیار «کاترین اشتون»، در استانبول در کنار«بارونس» انگلیسی بودند.

 

دور نخست این مذاکرات طولانی، که دوساعت‌ونیم به طول انجامید ساعتی پس از ورود هیات ایران به استانبول، در «هتل چراغان» این شهر انجام شد و ادامه مذاکرات به ضیافت شام کاری در کنسولگری ایران موکول شد؛ ضیافتی که بیش از یک ساعت طول کشید. از محتوای این مذاکرات هیچ خبری به بیرون درز پیدا نکرد تا «رسانه‌ای نشدن» آن پررنگ‌تر شود. صبح سه‌شنبه نیز مذاکرات طولانی «ظریف» و «اشتون» باز هم در هتل «چراغان» برگزار شد. در خلال این مذاکرات، «عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزیرخارجه با «هلگا اشمیت» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.


 همچنین «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه و رییس هیات کارشناسی هسته‌ای ایران با «استفان کلمنت» دستیار کاترین اشتون مذاکره کردند.


ظریف: رسیدن به نتیجه کاملا امکان‌پذیر است
وزیر خارجه ایران پس از پایان این مذاکرات گفت: «آنچه توافق کردیم روش ادامه کار بود و در این گفت‌وگوها توافق شد تا برگزاری جلسات رسمی، علاوه بر یک دور مذاکره کارشناسی که انجام می‌شود، در صورت نیاز مذاکرات کارشناسی دیگری هم برگزار شود و همچنین گفت‌وگوهای سیاسی نیز در سطوح و به شکل‌های مختلف انجام شود.»

 

به گزارش «ایرنا» او با ابراز امیدواری نسبت به واقع‌بینی طرف مقابل، افزود: «امیدواریم طرف مقابل نیز با واقع‌بینی و به دور از تصورات موهومی که ممکن است برخی گروه‌های فشار یا برخی افراد خارج از مذاکرات در سر داشته باشند، با جدیت وارد مذاکره شوند.» او با بیان اینکه «رسیدن به نتیجه کاملا امکان‌پذیر است و ما با جدیت، دقت و بدون عجله مذاکرات را پیگیری می‌کنیم» گفت: «مبنای ما حفظ حقوق مردم ایران و حفظ عزت و سربلندی کشور و رفع موانع ظالمانه‌ای است که برای پیشرفت کشور فراهم شده است.»

 

«ظریف» همچنین گفت: «به دلیل اینکه در این مذاکرات بحث‌های ریز کارشناسی هم داریم، دوستان خیلی نباید توقع جلسات یا مصاحبه‌های رسمی داشته باشند.» «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» نیز با «بسیار مفید و طولانی» توصیف‌کردن مذاکرات، گفت: «اشتون و ظریف توصیه کرده‌اند که یک نشست در سطح کارشناسان باید پیش از دور بعدی مذاکرات در وین برگزار شود.» در پایان نشست استانبول اعلام شد دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در روزهای 16 تا 20 ژوئن (26 تا 30 خرداد) در وین پایتخت اتریش و در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.


انتخاب‌های جدید یا قانع‌کردن طرف مقابل
«محمدجواد ظریف» روز دوشنبه پس از شرکت در «اجلاس مجمع‌عمومی رادیووتلویزیون‌های اسلامی» به منظور رایزنی و گفت‌وگو با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بررسی روند پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 راهی استانبول شد. به گزارش «ایرنا» او پیش از ترک تهران به مقصد استانبول، با تاکید بر اینکه «برای رسیدن مذاکرات به نتیجه باید انتخاب‌های مختلف بررسی شود»، گفت: «طرفین باید به دنبال انتخاب‌های جدید باشند یا روش‌هایی که طرف مقابل را قانع کند.»

 

«ظریف» در مورد ادامه روند مذاکرات افزود: «من کماکان بدبین نیستم. فکر می‌کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده‌طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری به پیش نمی‌رود، به نتیجه خواهیم رسید.»

 

او «بررسی انتخاب‌های مختلف» را برای «اقدام در چارچوب‌ها و همچنین اطمینان‌سازی برای طرف مقابل» لازم دانست و توصیه کرد: «طرفین باید به دنبال انتخاب‌های جدید باشند یا روش‌هایی که طرف مقابل را قانع کند.»وزیر خارجه با بیان اینکه «مذاکره اخیر (وین4) به معنای شکست مذاکرات و تلخ‌شدن فضا نیست»، ادامه داد: «در مذاکرات وین 4 چند انتخاب را بررسی کردیم که یا ما برخی انتخاب‌ها را قبول نداشتیم یا آنها برخی انتخاب‌ها را قبول نداشتند؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که انتخاب‌های ما تمام شده است.»

 

او در عین حال گفت: «برخی اقدامات ممکن است تاکتیک مذاکراتی محسوب شود، باید با صبر و حوصله، کار را پیش ببریم تا به نتیجه برسیم.» وزیر خارجه ایران عصر دیروز پس از اتمام مذاکرات غیررسمی با «اشتون»، برای شرکت در اجلاس میان‌دوره‌ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد (نم) راهی الجزایر شد. این دیدارها پس از آن صورت می‌گیرد که دور چهارم از مذاکرات سه روزه گام نهایی ایران و گروه 1+5 در وین، 26 اردیبهشت‌ بدون دستیابی به نتیجه ملموسی پایان گرفت. در وین4 قرار بر این بود که طرفین وارد نگارش متن نهایی شوند اما به گفته «عباس عراقچی» نفر دوم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، «گسترده بودن اختلاف‌نظرها اجازه شروع به نگارش متن نهایی را نداد.»
 اخبارسیاست خارجی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------