آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چرا اظهارات ضدایرانی ترامپ برای آمریکا خطرناک است؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

سفر ترامپ به عربستان موفقیت بزرگی بود. سعودی ها برای رییس جمهور جدید فرش قرمز پهن کردند. حتی سخنرانی ترامپ درباره اسلام با استقبال سعودی ها مواجه شد.

  گاردین نوشت: سفر ترامپ به عربستان موفقیت بزرگی بود. سعودی ها برای رییس جمهور جدید فرش قرمز پهن کردند. حتی سخنرانی ترامپ درباره اسلام با استقبال سعودی ها مواجه شد.

 

به گزارش  انتخاب ؛ با این که سخنرانی ترامپ و انتقاد تیز او به ایران مورد استقبال میزبانان عرب او قرار گرفت اما باید مایه نگرانی آمریکایی ها باشد. این اظهارات در مورد ایران به ترامپ اجازه میدهد که به طور سمبلیک از سیاست های اوباما فاصله بگیرد و در میان جمهوری خواهان نیز محبوب باشد. اما رویکرد خطرناکی است و پتانسیل تضعیف توافق هسته ای و کند شدن مبارزه با داعش را دارد.

 

در واقع هرچند کنگره و کاخ سفید در مسائلی مانند مراقبت های بهداشتی به روسیه با هم در تضادند اما عمدتا در مورد فشار به ایران چه از طریق تحریم ها چه از طریق حمایت های نظامی به منطقه اتفاق نظر دارند. این رویکرد نسبت به ایران عمدتا علیه برنامه های موشکی آن است.

 

در سطح وسیع تر جمهوی خواهان کنگره و کاخ سفید دائما دولت اوباما را متهم به رویکرد نرم خویانه با ایران میکنند و معتقدند توافق هسته ای به ایران اجازه داده منطقه را بی ثبات کند. در دوران تبلیغات انتخاباتی جمهوری خواهان از نابودی برجام حرف میزدند.

 

خوشبختانه انتصابات کابینه ترامپ و خود او تا امروز تصمیمی مبنی بر عبور از توافق هسته ای به طور یکجانبه نگرفته اند. بیشتر آنها حمایتشان را از سیاست های تهاحمی تر در قبال ایران اعلام کرده اند. جیمز ماتیس اخیر ایران را بزرگترین منبع بی ثباتی در منطقه خوانده بود.

 

متاسفانه رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران ناقص است.

 

نگاهی به سیاست های همیشگی کنگره برای مثال واکنش او به آزمایشات موشکی ایران و صدر لیست تحریم جدیدی از کمپانی ها و افراد ایرانی مرتبط با ایران برنامه ها نشان میدهد رویکرد کنگره چیست. صدور لایحه ای در این باره به رییس جمهور اجازه میدهد تحریم های بیشتری را برای این برنامه ها علیه ایران صادر کند.

 

با این حال بیشتر تحریم های موجود بیشتر جنبه سنبلیک دارند تا جنبه عملی. هر تحریمی میتواند هزینه های اقتصادی زیادی برای ایران داشته باشد و حتی در صورت عدم عبور از برجام نیز این تحریم ها میتواند رابطه بین آمریکا و متحدان اروپایی اش را تحت تاثیر قرار دهد. اروپایی ها از توافق های صورت گرفته ذیل برجام احساس رضایت میکنند.

 

نتیجه انتخابات ایران به معنی تمایل مردم به ادامه برجام و ادامه روند ورود به بازارهای جهانی است و شکست برجام میتواند یک قدم به عقب محسوب شود ومقصر آن در جامعه بین المللی نیز آمریکا خواهد بود.

 

دولت ترامپ همچنین به نظر می رسد که به دنبال ایجاد یک مقاوت منطقه ای علیه ایران است. در سفر اخیر او به ریاض جیمز ماتیس در خصوص یمن صحبت کرده و گفته ما همه باید بر تلاش های ایران برای بی ثباتی منطقه فائق بیاییم.

 

به گفته مقامات دفاعی آمریکا او به طور محرمانه گفته که دولت به طور جدی در پی ایجاد یک ارتش و حمایت و تجهیز آن در یمن است.

 

دولت آمریکا حمایت بی چون و چرای خود را از تلاش های ضد ایرانی عربستان اعلام کرده است. سفر او به ریاض با توافق چند میلیون دلاری اسلحه همراه بود.

 

با این حال همه این اقدامات بیشتر نمادین و خطرناکند. حضور جدی تر آمریکا در درگیری های یمن برای کمک به سعودی ها تنها نیرهای آمریکایی را در باتلاق گرفتار تر خواهد کرد هزینه ای که ایران در پی آن خواهد پرداخت اندک است.

 

افزایش تنش ها با ایران در یمن و جاهای دیگر میتواند خطر کند شدن مبارزه علیه داعش در سوریه را نیز در پی داشته باشد. این مبارزه در عراق و سوریه با همکاری ایران در جریان است. این رویکرد دولت ترامپ میتواند نیروهای آمریکایی را در عراق و دیگر مناطق جنگی در خطر اقدامات تلافی جویانه نیروهای تحت حمایت ایران قرار دهد.

 

در نهایت علی رغم اظهارات ترامپ در ریاض نه جمهوری خواهان کنگره و نه خود او هیچ کدام به نظر دارای استراتژی منسجمی در قبال ایران نیستند. تمایل به اقداماتی سخت گیرانه تر از دولت اوباما قابل قبول است اما رویکرد دولت جدید میتواند خطر سقوط برجام را در پی داشته باشد و این استراتژی بازنده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------