آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

روایت روزنامه آساهی ژاپن از افزایش اختلافات میان ایران و عربستان / امکان شعله ور شدن تنش ها وجود دارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ایران

روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون نوشت: رسانه های ایران روز هفدهم ماه جاری گزارش دادند،‌ گارد ساحلی عربستان سعودی روز هفدهم ماه جاری صیاد ایرانی را در قایق ماهی گیری در سواحل خلیج فارس به ضرب گلوله کشته است..

به گزارش انتخاب، ایران، کشور مسلمان با مذهب رسمی شیعه، همانند عربستان سعودی، کشوری مسلمان سنی مذهب، کشور بزرگ منطقه به شمار می آید. اختلافات میان عربستان سعودی و ایران پیرامون جنگ داخلی سوریه و یمن جدی و روابط دیپلماتیک میان دو کشور از ماه ژانویه سال گذشته قطع شده است. ایران و عربستان سعودی به تازگی پیرامون قطع روابط دیپلماتیک با قطر و عملیات تروریستی تهران یکدیگر را سخت سرزنش کردند و هم اکنون این نگرانی وجود دارد که آتش جدید تنش میان دو کشور شعله ور شود. 

 

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، سپیده دم روز هفدهم ماه جاری دو قایق ماهی گیری ایران در طول ماهی گیری در خلیج فارس واقع در جنوب ایران، بر اثر امواج بلند حاصل از وضعیت بد آب و هوایی از آب های ایران دور شدند. در این زمان، گارد ساحلی عربستان سعودی شلیک به سوی قایق ماهی گیری را شروع کرده و ماهی گیر چهل و دو ساله ایرانی بر اثر شلیک گلوله که به پهلو و نزدیک کمر وی اصابت کرده، کشته شده است. 

 

مختصات جغرافیایی که به قایق ماهی گیری شلیک شد، نامشخص است، ولی با این حال بر اساس گزارش رسانه های ایران، قایق ماهی گیری بر اثر امواج بلند به سوی عربستان سعودی واقع در جنوب خلیج فارس شناور شده و ممکن هم است که قلمروی آب های عربستان سعودی ورود کرده باشد. همچنین برخی از رسانه های ایران گزارش دادند، قایق های ماهی گیری به سکوهای نفتی عربستان سعودی نزدیک شده بودند. 

 

آقابابایی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، روز هفدهم ماه جاری با اشاره به این که: «نمی توانیم تأیید کنیم، گارد ساحلی عربستان سعودی پس از ورود قایق ماهی گیری به قلمروی آب های عربستان سعودی دست به شلیک گلوله زده است. رفتار عربستان سعودی بشر دوستانه نبوده و همچنین با قوانین بین المللی هم مطابقت نداشته است. چنانچه قایق ماهی گیری ایران تحت تأثیر امواج بلند به قلمروی آب های عربستان سعودی ورود کرده باشد، عربستان سعودی حق نداشت به سوی قایق ماهی گیری شلیک کند.» عربستان سعودی را سخت سرزنش کرده است. 

 

از سوی دیگر، عربستان سعودی بیانیه ای منتشر نکرده است. اما با این حال گفته می شود که عربستان سعودی همیشه مراقب کشتی های ایرانی در خلیج فارس بوده و ممکن است همین امر منجر به شلیک این بار عربستان سعودی به قایق ماهی گیری شده است. 

 

اختلاف میان ایران و عربستان سعودی پیرامون «تسلط بر خاورمیانه» همچنان ادامه دارد. در جنگ داخلی سوریه، ایران از دولت اسد و عربستان سعودی از گروه سنی جناح مخالف نظام سوریه حمایت و بدین ترتیب در عمل جنگ نیابتی را در سوریه دنبال می کنند. همچنین حتی در جنگ داخلی یمن، عربستان سعودی از هادی، رئیس جمهور موقت یمن حمایت و حملات هوایی علیه «‌حوثی ها» را دنبال می کند. 

 

اوایل ماه جاری، عربستان سعودی به همراه مصر و دیگر کشورها قطع روابط دیپلماتیک با قطر را اعلام کردند. عربستان سعودی و دیگر کشورها با اشاره به این که: «قطر از سازمان تروریستی که در یمن و عربستان سعودی فعالیت می کنند و تحت حمایت ایران قرار دارند، حمایت کرده است»‌ کشور قطر را «تحریم» کردند. 

 

ایران با ارسال مواد غذایی تازه به قطر، از این کشور که با محاصره مرزی عربستان سعودی و دیگر کشورها منزوی شده، حمایت همه جانبه کرده و بدین ترتیب با عربستان سعودی مقابله به مثل کرده است. 

 

روز هفتم ماه جاری در تهران (پایتخت ایران)‌ عملیات تروریستی که مجلس شورای اسلامی و آرامگاه [امام] خمینی (‌ره)‌ را هدف قرار داده، به وقوع پیوسته است. گروه تروریستی داعش با صدور بیانیه ای مسئولیت عملیات تروریستی تهران را بر عهده گرفته است. اما با این حال،‌ در ایران صدای قوی به گوش می رسد دایر بر این که، عربستان سعودی در عملیات تروریستی چند جانبه و هم زمان تهران مداخله داشته است. 

 

فرمانده کل نیروی زبده سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران هم روز سیزدهم ماه جاری در همین راستا اعلام کرد: «‌اطلاعات دقیقی در دسترس است که عربستان سعودی در عملیات تروریستی تهران مداخله داشته است.» 

 

از سوی دیگر، در عربستان سعودی هم احساس خصومت و دشمنی علیه ایران به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است. ایران نه تنها در حزب الله، سازمان شیعیان لبنان و دولت عراق به رهبری شیعیان نفوذ کرده است، بلکه افزایش قدرت نفوذ در نیروهای شیعیان مناطق مختلف خاورمیانه را مدنظر دارد و به همین جهت عربستان سعودی سخت از این موضوع نگران است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------