جنون یا خصومت؟



اخبار,اخبار حوادث ,قتل عمد

 

اخبار حوادث - شهرام اتهام قتل همکارش را انکار می‌کند
جنون یا خصومت؟

بیماری روانی یا درگیری قدیمی؟ کدام‌ باعث شد دست شهرام به خون دوستش آلوده ‌شود؟ او متهم است با ضربات چاقو، یکی از همکارانش را در کارخانه به قتل رسانده ‌است. حالا بیشتر از یک‌سال است خانواده مقتول داغدارند.

شهرام قتل را انکار می کند و می گوید درگیری آنها فقط با زد و خورد همراه بود و ضربه چاقویی که گفته می شود بر بدن مقتول وارد شده، کار او نیست. شهرام که دو هفته قبل در شعبه 113دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده از جزئیاتی می گوید که به درگیری های شخصی خودش مربوط است و ربط چندانی به قتل ندارد.

 

همین پراکنده گویی هاست که فرصت ادعای بیمار روانی بودن او را برای وکیلش فراهم می کند.صادقی، نماینده دادستان تهران درباره این پرونده می گوید: «متهم یک سال قبل در جریان نزاعی که در کارخانه ای اتفاق افتاد، با حمله به یکی از همکارانش به نام یوسف او را به قتل رساند. متهم ابتدا مقتول را با ضربات میله مجروح کرده و سپس با ضربه چاقو به سینه مقتول، او را به قتل رسانده است. زمانی که یوسف زخمی بود، به بیمارستان منتقل شد. او که هنوز می توانست صحبت کند مدعی شد ضارب شهرام است و بدون هیچ دلیلی به او حمله کرده است.

 

یوسف مدتی کوتاه بعد از این گفته ها در بیمارستان جان خود را از دست داد و ماموران شهرام را به اتهام قتل بازداشت و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران منتقل کردند. در این مرحله از تحقیقات نیز جرم شهرام بر اساس گفته های شاهدان تائید شد. شاهدان مدعی هستند یوسف را در حالی که روی زمین افتاده و شهرام نیز با چاقویی روی سینه او نشسته بود، دیده و بعد هم چاقو را از دست شهرام گرفته و آن را به پلیس تحویل داده اند. گفته های مقتول قبل از مرگش و اظهارات شاهدان پرونده همگی نشان از آن دارد که مدارک علیه متهم کافی است و او مرتکب قتل شده است.»

وی درباره این که آیا ممکن است متهم به بیماری روانی مبتلا باشد، توضیح می دهد: «این سوال از متهم مطرج شد و وی بصراحت پاسخ داد مشکل روانی ندارد. ضمن این که او بر کارها و رفتار خودش مسلط است و نظریه پزشکی قانونی هم نشان می دهد او سالم است. با این حال اگر تردیدی در این زمینه برای قضات وجود داشته باشد طبق قانون، متهم به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی خواهد شد. با این حال از نظر دادسرا همه چیز کامل و مجرم بودن شهرام مسلم است. به همین دلیل هم کیفرخواست صادر شده و ما درخواست داریم مطابق قانون به این پرونده رسیدگی شود.»

قاتل نیستم
با توجه به گفته های مادر مقتول، شهرام شرایط سختی برای جلب رضایت خواهد داشت، هرچند خودش اتهام قتل را قبول ندارد. او می گوید: «من مرتکب قتل نشدم، فقط یوسف را کتک زدم. آن روز او به جای قرص سرماخوردگی به من قرص روانگردان داد. پس از آن که قرص را خوردم، یوسف گفت این قرص روانگردان بود. دشمنت از بیرون کارخانه این قرص را به من داد و گفت آن را به شهرام بده. هرچه گفتم چه کسی قرص را به تو داده، جوابم را نداد و من هم با یوسف در اتاق نگهبانی درگیر شدم و با میلگرد دو ضربه بر بدن او زدم که زخمی شد، اما چاقویی به او نزدم. مرگ او ربطی به من ندارد.»

شهرام مدعی است برایش پرونده سازی شده و شاهدان برای این که حقش را بخورند، او را قاتل معرفی کرده اند. او می گوید: «چرا حق و حقوق من کارگر را نمی دهند؟ من می دانم سرکارگرها برای این که بدهی شان را به من ندهند و حقوقم را بالا بکشند، به کارگرها گفته اند علیه من شهادت بدهند. یکی نیست به من بگوید، چرا صاحب کارها بدهی ما کارگرها را نمی دهند؟ آنها علیه من شهادت دادند چون حقم را خوردند و مرا بیمه نکردند. من سه ماه برایشان کار کردم.»

شهرام درباره چاقویی که در محل جرم پیدا شد، می گوید: «من یادم نمی آید چاقویی داشته باشم. برفرض هم داشته باشم، مگر معنایش این است که از آن استفاده کرده ام؟ این حرف ها چیست که در مورد من می زنید؟ من کاری نکردم. قتل کار من نبود. اینها همه دسیسه است. بعد هم می گویند تو دیوانه ای. من اصلا دیوانه نیستم. خیلی هم حالم خوب است. فقط سه بار در عمرم سرما خورده ام. من مریض نیستم و حق ندارند این حرف را در مورد من بزنند.»

درخواست قصاص
مادر مقتول به عنوان قیم نوه کوچکش و همچنین از طرف خودش به عنوان ولی دم در دادگاه حاضر شده است. او می گوید برای متهم درخواستی بجز قصاص ندارد: «پسرم مرد بسیار خوبی بود. او فقط به خانواده اش فکر می کرد و زحمت می کشید یک لقمه نان حلال برای بچه هایش بیاورد.در تمام سال های زندگی اش با کسی درگیر نشد و همکارانش هم تائید می کنند او آدم بسیار خوبی بود؛ بنابراین متهم بی دلیل با او درگیر شده است و من حاضر نیستم از خون او بگذرم و همان طور که بچه ام را کشت و دلم را خون کرد، باید بمیرد و دل خانواده اش خون شود. من از طرف خودم و نوه کوچکم درخواست قصاص دارم و مراحل قانونی را که باید در این ارتباط طی شود، می پذیرم. ضمن این که نوه بزرگم در دادگاه درخواست قصاص کرد و حرف من هم با او یکی است.»

ادعای جنون
حرف های متهم در دادگاه باعث شد وکیل متهم ادعا کند موکلش بیمار روانی است.او می گوید: «موکل من بنابر شهادت خانواده اش سال هاست دچار تشویش و ناراحتی روانی است و به همین دلیل خانواده اش حاضر نشدند برای او همسری انتخاب کنند. آنها به دلیل فقر و نداری، هیچ وقت فرزندشان را به بیمارستان یا نزد پزشک نبرده اند و در این خصوص پرونده پزشکی وجود ندارد، اما متهم در محیط کار و حتی در خانه دچار هذیان گویی هایی بود که نمونه آن را در دادگاه هم شنیدید. او بشدت عصبی است و با توجه به بیماری حادی که دارد، به نظر می رسد حتی حضورش در زندان برای زندانیان دیگر خطرناک باشد.

در زندان هم برای درمان همکاری نمی کند و پزشکانش می گویند نگهداری از او کار سختی است؛ بنابراین درخواست دارم با توجه به این که متهم وضع روحی مناسبی ندارد و ما نیز باید کمک کنیم عدالت برقرار شود، برای رسیدن به واقعیت او به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی شود، چرا که بی قراری متهم در ماندن سر کار و ترک کار درگذشته از سوی او نشان از بیماری وی دارد.»

وکیل متهم می گوید: «البته نکات دیگری هم هست که باید به آن توجه کرد و آن هم شرایط وقوع قتل است. من دو نکته در این ارتباط باید بگویم اول این که موکل مدعی است چاقویی در دست نداشته در طول بازجویی نیز به کرات گفته چاقویی نداشت ضمن این که کارگران که شاهدان پرونده هستند، چاقویی را به پلیس تحویل داده و مدعی شده اند متعلق به شهرام است، در حالی که نه خونی روی آن بود که نشان دهد همان چاقویی است که مقتول با آن کشته شده و نه انگشت نگاری شده که اثر انگشت موکل روی آن پیدا شود؛ بنابراین امکان استناد به آن وجود ندارد و من از قضات درخواست دارم آن را از دایره مدارک خارج کنند. البته به عنوان یک شهروند و وکیل شهرام با اولیای دم همدردی می کنم و به خاطر اتفاقی که افتاده به آنها تسلیت می گویم، اما یادآور می شوم خانواده متهم با این که بسیار فقیر هستند، اما حاضرند خانه پدری شان را که تنها دارایی آنهاست، بفروشند و به اولیای دم بدهند.»

اخبار حوادث - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------