شکارچی اینترنتی در دام



اخبار حوادث - شکارچی اینترنتی در دام

جوانی ٢٤ساله بعد از طراحی سایتی اینترنتی ١٥٠٨حساب بانکی شهروندان را هک کرد و مبلغی چندین‌میلیون‌تومانی به جیب زد.

رسیدگی به این پرونده از مهر امسال توسط کارشناسان پلیس فتای تهران آغاز شد. آن زمان چهارنفر شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند و گفتند از حساب‌شان سرقت شده است.

 

یکی از مالباختگان توضیح داد: «پیامکی با این مضمون که در قرعه‌کشی برنده شده‌ام به دستم رسید.در پیامک نوشته شده بود باید به سایتی بروم و در آنجا مراحل دریافت جایزه را پیگیری کنم. بعد از ورود به سایت پیامک دیگری برایم ارسال شد که در آن نوشته بود جایزه‌ام یک دستگاه تبلت است و باید برای دریافت آن مبلغ شش‌هزار‌تومان به‌عنوان هزینه پست، بپردازم. من گزینه پرداخت را کلیک و پول را واریز کردم اما بعد از آن فهمیدم تمام موجودی‌ام کسر شده است.


کارآگاهان در جریان تحقیقات خود فهمیدند متهم ناشناس پیامک‌ها را با پنل تبلیغاتی که اول شماره آن هزار، دوهزار یا سه‌هزار بود ارسال کرده و به همین دلیل مخاطبان مطمئن شده‌اند پیامک از طرف اپراتور تلفن همراه برایشان فرستاده شده است. همچنین فاش شد متهم سایتی را با آدرس www.rahgir٢٤.com طراحی کرده و از طعمه‌هایش خواسته وارد آن شوند. مخاطبان بعد از ورود به این سایت پیامکی را دریافت می‌کردند که در آن ادعا شده بود آنها برنده تبلت یا گوشی اپل شده‌اند اما وقتی افراد گزینه پرداخت هزینه پست را کلیک می‌کردند صفحه‌ای که ظاهرا سایت یک بانک بود باز می‌شد اما این صفحه در واقع جعلی بود.

 

به این ترتیب اگرچه مبلغ شش‌هزارتومان از حساب مشتریان کسر نمی‌شد اما اطلاعات بانکی آنها از جمله شماره حساب، رمز عبور و CCV٢ در آن ثبت می‌شد و متهم ناشناس در ادامه با در اختیار داشتن این اطلاعات به حساب طعمه‌هایش دستبرد می‌زد. اطلاعات موجود در پرونده نشان می‌داد چهارمالباخته تهرانی در مجموع ١١میلیون‌و٥٠٠هزارتومان از دست داده‌اند.


تلاش‌ها برای ردیابی متهم بعد از افشای این جزییات وارد مرحله‌ای تازه شد و سرانجام پلیس توانست هکر حرفه‌ای را بازداشت کند. پس از دستگیری این جوان ٢٤ساله معلوم شد او در سال٩١ نیز با اتهامی مشابه دستگیر شده اما این‌بار شگردش را تغییر داده بود. کارآگاهان با بررسی رایانه‌های این متهم و همچنین بازجویی از او فهمیدند این جوان ١٥٠٨فقره حساب بانکی شهروندان را در شش‌استان کشور هک کرده است. متهم اعتراف کرد از این راه ٧٠میلیون‌تومان به دست آورده اما پلیس احتمال می‌دهد مبلغ کلاهبرداری شده بیشتر باشد.


سرهنگ محمد مهدی کاکوان، رییس‌پلیس فتای تهران بزرگ، در این‌باره گفت: «با توجه به خودرو مدل بالای خارجی متهم و درگیربودن شش‌استان کشور با این متهم مطمئن هستیم مبلغ کلاهبرداری بیش از این مقدار است.» او از شهروندان درخواست کرد اگر کسی متضرر شده حتی اگر مبلغ آن کم است به پلیس فتا مراجعه کنند رییس‌پلیس فتای تهران بزرگ همچنین گفت: «باید شهروندان بیش از پیش دقت کنند و رمز اول و دوم کارت خود را تغییر دهند و در پرداخت‌های اینترنتی به URL و آدرس اینترنتی بانک‌ها دقت کنند تا نقشه شیادان برملا شود.» سرهنگ کاکوان با بیان این مطلب که بیش از ٥٥درصد جرایم سایبری مربوط به برداشت از حساب مشتری بانک‌ها است، گفت: در این پرونده یک‌خانم با متهم ٢٤ساله همکاری داشته و کارت‌بانک افراد بی‌بضاعت را خریداری می‌کرد و بعد از اینکه پول‌ها به حساب کارت‌ها ریخته می‌شد از صرافی‌ها خرید می‌کرد.» رییس‌پلیس فتای تهران بزرگ بیشترین مقدار کلاهبرداری در تهران توسط این فرد را چهارمیلیون‌تومان عنوان و خاطرنشان کرد: بانکی که متهم از صفحه جعلی آن برای کلاهبرداری استفاده می‌کرده نیز جزو شاکیان این متهم است.
اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------