قتل کودکی با والدین معتاد



زنی که متهم است فرزند ٢٠ماهه خواهرشوهرش را به قتل رسانده، در انتظار حکم قضات برای پرداخت دیه به اولیای‌دم به‌سر می‌برد.

این زن قبلا محاکمه و از اتهام قتل عمد تبرئه شده بود.  ماموران پلیس تهران اردیبهشت دوسال قبل وقتی از مرگ مشکوک دختری خردسال در بیمارستان باخبر شدند، تحقیقات خود را آغاز کردند.

 

آنها متوجه شدند دختر ٢٠ماهه که جمیله نام داشت، بعد از چندروز کما جان باخته است. در همان مراحل اولیه تحقیق، زن‌دایی کودک به نام مرضیه مورد ظن قرار گرفت و بازداشت شد.

 

او در بازجویی‌ها نحوه مرگ کودک را شرح داد و گفت: «مادرشوهرم قصد داشت به مراسم خاکسپاری یکی از اقوام برود به همین دلیل جمیله را نزد من آورد تا چندساعتی از او مراقبت کنم. من می‌خواستم به او سوپ بدهم اما بچه غذا نمی‌خورد به همین دلیل عصبانی شدم و او را زدم. چندساعت بعد وقتی متوجه شدم جمیله بدحال است، او را به بیمارستان رساندم و در آنجا گفتند کودک به کما رفته است.»

 

در ادامه تحقیقات معلوم شد پدرومادر جمیله به ماده‌مخدر شیشه اعتیاد دارند و به همین دلیل کودک نزد مادربزرگش زندگی می‌کرده.  بازپرس جنایی بعد از بررسی اظهارات متهم و مدارکی که در پرونده موجود بود، مرضیه را در قتل عمد مجرم شناخت سپس برای این زن کیفرخواست صادر و او در شعبه ٧١ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

 

اولیای‌دم در جلسه محاکمه خواستار قصاص مرضیه شدند اما وقتی نوبت به متهم رسید، اتهام قتل عمد را رد کرد و گفت: «همه می‌دانند من جمیله را دوست داشتم و روز حادثه نیز به عمد و به قصد کشتن او را کتک نزدم و اصلا نمی‌خواستم آسیبی ببیند.» هیات قضات بعد از اتمام جلسه وارد شور شدند و مرضیه را از قتل عمد تبرئه کردند اما او را در قتل شبه‌عمد مجرم شناختند به همین دلیل حکم به دوسال حبس و پرداخت دیه دادند.

 

پس از آن والدین مقتول به رای دادگاه اعتراض کردند و قضات دیوانعالی کشور مسوول بررسی مجدد پرونده شدند. آنها نیز قتل را شبه‌عمد تشخیص دادند و مجازات دوسال زندان را تایید کردند اما از آنجا که اولیای‌دم در دادگاه درخواست قصاص کرده و حرفی درباره دیه نزده بودند، پرونده را بار دیگر به دادگاه کیفری استان تهران فرستادند تا درباره خواسته اولیای‌دم تصمیم‌گیری شود. 

 

نماینده دادستان در دومین جلسه محاکمه مرضیه که هفته جاری برگزار شد، بار دیگر کیفرخواست صادره را خواند و درخواست صدور حکم مناسب کرد. سپس والدین جمیله در جایگاه ایستادند و دوباره گفتند خواسته‌شان قصاص است اما اگر دادگاه نمی‌تواند چنین حکمی بدهد درخواست دریافت دیه دارند. 

 

مادر مقتول گفت: «من و شوهرم به ماده‌مخدر شیشه اعتیاد داشتیم و وضع مالی‌مان هم خوب نبود. شوهرم با موتور کار می‌کرد و درآمد کمی داشت. وقتی جمیله به دنیا آمد، ما جایی برای زندگی نداشتیم و نمی‌توانستیم مخارجمان را تامین کنیم به همین دلیل هرکدام به خانه پدر و مادر خودمان رفتیم تا بعد از مدتی که شرایط بهتر شد دوباره خانه‌ای تهیه کنیم. در این میان گاهی مادر من و گاهی مادرشوهرم از جمیله مراقبت می‌کردند.

 

من می‌دانم مرضیه دخترم را خیلی دوست داشت و اصلا نمی‌فهمم چرا او را کشت.» در ادامه نوبت به متهم رسید تا از خودش دفاع کند. او گفت: «مادرشوهرم چون دخترش حاضر نبود از جمیله نگهداری کند، او را به خانه خودش برد. من هم این کودک را دوست داشتم، خودم دختری هفت‌ساله دارم. از زمان زایمان دچار افسردگی شده بودم طوری که همیشه فکر می‌کردم به‌زودی می‌میرم و حتی مرتب با اقوام تماس می‌گرفتم و درخواست می‌کردم مرا حلال کنند.

 

بیماری من به‌حدی بود که نزد روانپزشک رفتم و او برایم دارو تجویز کرد البته شوهرم اجازه نمی‌داد دارو مصرف کنم. او می‌گفت خود روانپزشکان بیمار هستند و داروهای آنها هیچ مریضی را خوب نمی‌کند.» متهم ادامه داد: «روز حادثه مادرشوهرم جمیله را به خانه ما آورد و دخترم مشغول بازی با او شد. مادرشوهرم قصد داشت به مراسم خاکسپاری یکی از اقوام برود به همین دلیل از او خواستم جمیله را در خانه ما بگذارد تا دخترم با او بازی کند. مادرشوهرم قبول کرد البته قبل از رفتن به مراسم، از خانه خودش که نزدیک منزل ما بود یک ظرف سوپ برای جمیله آورد.

 

بعد از رفتن او داشتم به کودک سوپ می‌دادم اما او نمی‌خورد من هم عصبانی شدم و او را زدم دقیقا نمی‌دانم چند ضربه زدم اما ناگهان به خودم آمدم و دیدم چه‌کار کرده‌ام بعد از آن کودک مشغول بازی شد اما وقتی می‌خواست بخوابد دیدم حالت طبیعی ندارد به همین دلیل او را به بیمارستان رساندم و در آنجا فهمیدم بچه به کما رفته است.» بنا بر این گزارش، هیات قضات بعد از شنیدن اظهارات متهم برای صدور رای وارد شور شدند.
اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------