ریاست یک زن در باند بزرگ آزادی زندانیان



باند بزرگ تبهکاری که از اسناد جعلی برای آزادی زندانیان استفاده می‌کردند، دستگیر شدند.

تحقیقات از اعضای این شبکه که سرکرده آن زنی سابقه‌دار است نشان می‌دهد آنها با اجرای نقشه‌ای ماهرانه از طریق آگهی در روزنامه‌ها کسانی را که نزدیکان‌شان به زندان افتاده‌اند و برای آزادی نیازمند سند هستند به دام خود می‌کشانند و با گرفتن پول‌های میلیونی به آنها سندهای جعلی ارائه می‌دهند.

سرهنگ «مسعود منفرد» جانشین پلیس آگاهی ناجا گفت: چندی پیش یکی از بازپرس‌های دادسرای جرایم اقتصادی به سند یکی از متهمان مشکوک شد و رسیدگی به این موضوع را به آگاهی ارجاع داد. در بررسی‌ها مشخص شد در جریان آزاد شدن متهم وثیقه‌ای که او برای آزادی استفاده کرده بود، جعلی است. این نخستین سرنخ بود و ردیابی‌ها باعث شد کارآگاهان این شبکه را شناسایی کنند.


وی افزود: تحقیقات نشان داد اعضای باند بزرگ تحت هدایت زن تبهکاری ابتدا در روزنامه‌ها برای سپردن وثیقه آگهی می‌دادند و ادعا می‌کردند برای آزاد کردن متهمان می‌توانند وثیقه‌گذاری کنند. آنها دفتری در غرب تهران دایر کرده بودند که همه ملاقات‌هایشان در آنجا انجام می‌شد.


یکی از این تبهکاران که وکیل دادگستری بود طعمه‌ها را انتخاب می‌کرد و با او وارد مذاکره می‌شد، اما سرکرده باند زنی سابقه دارد بود که همراه با 3 مرد اسناد جعلی را تهیه می‌کرد. آنها حتی مهرهای دادگستری را جعل کرده بودند و با استفاده از آنها با دادسراهای مختلف نیز مکاتبه می‌کردند.


سرهنگ منفرد ادامه داد: اعضای این باند ابتدا به عنوان سندگذار به صورت فیش حقوقی متهمان را آزاد می‌کردند اما پس از مدتی که درآمدزایی خوبی داشتند شروع به تبلیغ در روزنامه‌ها به عنوان وثیقه‌گذار و سند برای آزادی زندانیان کردند. در واقع به متهمان سند اجاره می‌دادند و در ازای آن پول‌های هنگفتی می‌گرفتند که بستگی به نوع جرم و میزان وثیقه‌گذاری داشت. خوشبختانه پس از بررسی و تحقیقات میدانی موفق به دستگیری گردانندگان این باند شدیم و مشخص شد سه زن و سه مرد اعضای این شبکه هستند که یکی از آنها جاعل اصلی این اسناد بود و ساخت مهرهای جعلی و یکی از آنها متأسفانه وکیل بود که با اینها از نظر حقوقی و تنظیم قرارداد هماهنگ می‌کرد و در ازای آن درصد قابل توجهی پول دریافت می‌کرد.


وی در خصوص سابقه کیفری این تبهکاران گفت: یکی از زنان چند بار به خاطر کلاهبرداری و نگهداری مواد مخدر به زندان افتاده است. سردسته این باند یکی از زنان است که دستگیر شده که با آگهی در روزنامه‌ها و مذاکرات اولیه با نیازمندان و درخواست‌کنندگان و هماهنگ‌کننده نفرات بعدی و تنظیم سند از طریق جاعل سند که با اسم مستعار «مهران» شناخته می‌شد، بوده است.


خانواده زندانیان از طریق آگهی روزنامه‌ها با این باند آشنا می‌شدند و بعد با مراجعه به دفترشان قرارداد می‌بستند. این توافق در دفتر سردسته باند صورت می‌گرفت. بعد از قرارداد، سند مورد نیاز را به دادسرا معرفی می‌کردند و اقدامات بعدی که شامل کارشناسی سند و استعلامات مربوط به اصالت سند برای وثیقه‌گذاری بود همه مراحل را با جعل انجام می‌دادند.

 

اعضای این باند در مدت فعالیت موفق شدند در شهرهای تهران و حومه و استان‌های اردبیل و کردستان برای آزادی زندانیان وثیقه‌گذاری کنند و موفق شده بودند بعضی از زندانیان را آزاد کنند که با توجه به دستگیری این افراد و اعتراف آنها با هماهنگی قضایی و اطلاع‌رسانی با همکاری آنها مجدداً زندانیان آزاد شده دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.


سرهنگ منفرد گفت: 7 زندانی در این زمینه شناسایی شدند برخی هم با گذاشتن وثیقه در حال پیگیری آزادی شان بودند که با توجه به دستگیری و کشف این اسناد موفق به آزادی نشدند. وی در زمینه جرایم هفت زندانی گفت: بیشتر جرایم این زندانیان اقتصادی و جرایم مهم بودند که با وثیقه‌های میلیاردی جعلی آزاد شده بودند و به جرایم اقتصادی و جرایم دیگر می‌پرداختند. تحصیلات این 7 نفر دانشگاهی بوده بعضی از اینها از جعلی بودن سند و مراحل وثیقه‌گذاری کاملاً مطلع بودند و برخی از آنها در خصوص جعل سند اطلاعی نداشتند.


 زنانی که اعضای باند بودند، برای وثیقه گذاشتن - به عنوان چهره‌های موجه - به دادسرا مراجعه می‌کردند و پیگیر آزادی زندانیان می‌شدند در حالی که یکی از زنان در این باند که به دادسرا مراجعه می‌کرد دارای سابقه کیفری در زمینه جعل و کلاهبرداری هم بوده است. همین زن اقدام به وثیقه گذاشتن بیش از 30 زندانی کرده و 7 زندانی را آزاد کرده است.

 

روش اصلی باند در جذب زندانیان از طریق آگهی و مکالمه تلفنی با مرتبطین خود در زندان بود و از این طریق با شناسایی نیازمندان وثیقه‌گذاری کرده و با خانواده شان ارتباط داشته و در این میان مبالغ کلانی نیز دریافت می‌کردند.


سرهنگ منفرد ادامه داد: همه سندهای جعلی به نام این زنان بوده و با ارائه سند جعلی به نام خودشان به دادسرا مراجعه حضوری داشتند و پاسخ استعلامات درخواستی هم به نام این افراد به صورت جعلی به دادسرا ارائه شده است. متهمان در این باند برای جعل اسناد دولتی و مهرهای ادارات مختلف که نیاز داشتند اکثریت آنها را با مراجعه به ادارات مختلف، اسناد خام آنها را به دست آورده و اقدام به جعل برگه‌های خام ادارات و سازمان‌های دولتی کرده و مهرهای مورد نیاز دستگاه‌های قضایی و سازمان‌های مرتبط را جعل و در سند‌سازی از آنها استفاده می‌کردند.


 اخبار حوادث - روزنامه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------