بررسی درخواست عفو زن اندونزیایی محکوم به حبس ابد



اخبار حوادث - بررسی درخواست عفو زن اندونزیایی محکوم به حبس ابد

پرونده زن اندونزیایی که به جرم حمل چندین کیلو کراک به حبس ابد محکوم شده‌ در کمیسیون عفو قوه‌قضاییه به جریان افتاد و این زن به آزادی و بازگشت به کشورش امیدوار شد.

به گزارش خبرنگار ما، این زن 33‌ساله که مری نام‌ دارد چهارسال قبل به جرم حمل چهارکیلو و 700گرم کراک در شیراز بازداشت و توسط دادگاه انقلاب به حبس ابد محکوم شد.


مری زمانی بازداشت شد که ماموران پلیس فرودگاه شیراز به وسایل او مشکوک شدند و آنها را به صورت دقیق بازرسی و مقدار زیادی کراک کشف کردند. در تحقیقاتی که از مری انجام گرفت او آگاهی از حمل مواد را انکار کرد و گفت: «اصلا نمی‌دانستم در بسته‌ای که به من داده‌اند کراک جاسازی شده ‌است. در اندونزی برای مردی به نام تونی کار می‌کردم. او به من گفته ‌بود هرچند وقت‌ یکبار باید به ایران بروم و بسته‌ای را بیاورم. او گفته بود این بسته‌ها حاوی دارو و لباس هستند حرفش را باور کردم هیچ‌وقت هم بسته را باز نکرده ‌بودم تا ببینم واقعا چه چیز در آن است. تونی و دوستانش در ایران از اعتماد من سوءاستفاده کردند.»


او در توضیح نحوه کارش گفت: «از طریق خط همراه با رابطان در ارتباط بودم. تا به حال سه بار به ایران آمده و هربار بسته‌ای را جابه‌جا کرده‌ام. هر دفعه که می‌آمدم کار در تهران انجام می‌شد، با من تماس می‌گرفتند و بسته را به طریقی دستم می‌رساندند و من هم آن را به اندونزی می‌بردم. این بار وقتی به تهران رسیدم تونی با من تماس گرفت و گفت باید به شیراز بروم سوار هواپیما شدم و به شیراز رفتم آنجا بسته را به من تحویل دادند. وقتی می‌خواستم به تهران برگردم تونی دوباره با من تماس گرفت و گفت از شیراز به دوبی و از آنجا به مالزی بروم و بعد به اندونزی برگردم. نمی‌دانستم این کارها برای چیست اما احساس خطر کرده‌ بودم چون این بار روال کار با دفعه‌های قبل فرق داشت.


مری گفت: وقتی در فرودگاه شیراز منتظر اعلام پرواز دوبی بودم پلیس به من مشکوک شد و بازداشتم کرد بعد از آن بود که فهمیدم در بسته، مواد مخدر است. من قصد قاچاق مواد نداشتم.


مطابق گفته‌های مری و اطلاعاتی که دادسرای انقلاب شیراز از سفارت اندونزی به دست آورد مشخص شد مری زنی مجرد و صاحب دو فرزند است که هزینه زندگی فرزندانش را خودش تامین می‌کند. او دو دختر کوچک دارد و چند سال قبل از شوهرش جدا شده ‌است. او در اندونزی دوران متوسطه را به پایان رسانده بود و قصد داشت به دانشگاه برود به همین دلیل وقتی به او پیشنهاد دادند با سفر به ایران و حمل بسته درآمدزایی کند قبول کرد.


مری درباره رابطه‌اش با تونی نیز گفت: او به من قول داده ‌بود بعد از این سفر آنقدر پول بدهد که بتوانم ادامه تحصیل بدهم خیلی دوست داشتم درس بخوانم و زن موفقی باشم به همین دلیل هم قبول کردم با تونی کار کنم. در اندونزی شهروند خوبی بودم و هیچ‌وقت دست به کار خلاف نمی‌زدم اگر تونی به من می‌گفت چیزی که حمل می‌کنم مواد است هرگز این کار را نمی‌کردم.
دفاعیات متهم کارساز نبود و زن اندونزیایی توسط قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب شیراز به حبس ابد محکوم شد. مری بعد از آغاز دوران محکومیتش نامه‌ای به کمیسیون عفو نوشت و درخواست بخشش و تخفیف در مجازات کرد اما این درخواست رد شد.


سارا نجیمی وکیل مدافع این زن درباره علت رد درخواست موکلش گفت: به‌طور کلی محکومان به حبس ابد برای اینکه بتوانند درخواست عفو بدهند حداقل باید 10 سال از دوران محکومیت‌شان را بگذرانند در غیراین‌صورت قبل از اینکه درخواست در کمیسیون مطرح شود رد می‌شود. مری هم چهار سال قبل بازداشت و محکوم شده و طبیعی است که درخواست او رد شود.  او درباره روند کاری کمیسیون عفو گفت: در صورتی که بعد از 10 سال کمیسیون درخواست را قبول کند با یک درجه تخفیف موافقت خواهد کرد و سپس اگر محکوم شرایطش را داشته‌ باشد درجات تخفیف با هربار درخواست بیشتر می‌شود.


نجیمی درباره موکلش گفت: بعد از صدور حکم و اولین ‌درخواست عفو وکالت مری را پذیرفتم و با توجه به اینکه مری از شیراز به شهر‌ری منتقل شده‌ و از زندانیان خوب است و مسوولان زندان از او بسیار رضایت دارند و گزارشی نیز در این خصوص ارایه داده‌اند درخواست عفو را برای دومین‌بار به کمیسیون ارایه دادیم. با اینکه پذیرش درخواست عفو در کمیسیون غیرمعمول بود اما خوشبختانه اعضای کمیسیون قبول کردند با توجه به اینکه مری زنی غیرایرانی و صاحب دو فرزند است و روند مثبت پرونده او می‌تواند در سرنوشت زندانیان ایرانی زندان‌های اندونزی نیز تاثیر بسیار داشته ‌باشد پرونده او را مورد بررسی قرار دهند.


او ادامه داد: «هنوز نظر کتبی کمیسیون به ما ابلاغ نشده ‌است. در دیداری که یکی از اعضای کمیسیون با مری در زندان داشت به او گفته با توجه به گزارش‌های بسیار مثبتی که از طرف زندان اعلام و بررسی‌هایی که در این خصوص انجام گرفته با عفو او موافقت شده‌ است.» وی گفت: در صورت موافقت با عفو مری وی به جریمه نقدی محکوم خواهد شد و امکان بازگشت نزد خانواده و فرزندانش را دارد.


قوه‌قضاییه در حالی این پرونده را به‌صورت ویژه مورد توجه قرار داده و شرایط متهم را در نظر گرفته است که در سوی دیگر ماجرا عده‌ای از ایرانیان با اتهامات و شرایط مشابه در کشورهای مختلف از جمله اندونزی در زندان به‌سر می‌برند و به مجازات‌های سنگین محکوم شده‌اند.

اخبار حوادث - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------