دستگیری متهم اصلی حادثه ایرانشهر



فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از دستگیری متهم اصلی پرونده تجاوز به عنف در ایرانشهر خبر داد. چندی پیش خبر ربایش چند زن و تجاوز به آنها در ایرانشهر خبرساز شد. مسئولان مربوطه با رد تعداد قربانیان که در گزارش‌های اولیه 40 نفر اعلام شده بود، گفته بودند دو متهم را بازداشت کرده‌اند و چند زن نیز برای شکایت مراجعه کرده‌اند. 

 به گزارش آرمان ؛مقامات محلی و مذهبی از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از قربانیان احتمالی دیگر هم خواسته بودند حتما برای شکایت مراجعه کنند و جامعه از آنها در این مورد حمایت خواهد کرد. ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهری از جمله حوادث داغی بود که طی مدت اخیر بسیار به آن پرداخته شده است. آنچنان که برخی‌ها بر این باورند پنهانکاری و ترس از دست دادن آبرو موجب شده تا خاطیان وقیحانه به انجام اعمال زشت خود ادامه دهند و در این بین تنها راه ممکن رسانه‌ای‌کردن این قبیل حوادث است. از سوی دیگر، فشارهای وارده به خانواده قربانیان به حدی است که گاهی اوقات آنها مجبور به کتمان‌ می‌شوند.

 

بنابراین تنها راه موجود فرهنگسازی است، به ویژه در شهرهایی که ماجرای تجاوز به دختران را به نوعی انگ می‌دانند. البته روی دیگر سکه خلأ قانونی و عدم بازدارندگی برخی قوانین است، به گونه‌ای که مدت‌ها از ارائه لایحه مقابله با خشونت علیه زنان و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌گذرد، اما همچنان زنان و کودکان در ایران دچار انواع معضلات می‌شوند بدون اینکه قوانین سفت و محکمی حمایت‌گر آنها باشند. با این حال ماه گذشته دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اعلام کرد: بررسی لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت توسط هیات دولت به پایان رسیده و برای بررسی به قوه قضائیه ارسال شده است. زیرا این لایحه به نوعی لایحه قضائی محسوب می‌شود و منتظر تایید رئیس قوه قضائیه در این زمینه هستیم تا بعد از آن فرآیند بررسی در مجلس طی شود.

 

شهیندخت مولاوردی ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز برای بررسی از سوی دولت به مجلس فرستاده شده و دولت در این زمینه درخواست اولویت برای بررسی کرده است. در گذشته هم نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس امضا کرده بودیم و خواستار تسریع در تصویب این لایحه توسط مجلس شده بودیم. به گفته دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی بررسی این لایحه در دو جلسه قبلی هیات دولت مطرح شد و دولت خواستار اولویت در تصویب این لایحه بود که منتظریم هرچه زودتر این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه کودکان و زنان افکار عمومی درصدد است که بداند چه زمانی این دو لایحه اجرایی می‌شوند. با این حال گرچه دوباره حادثه ایرانشهر نیز به خاطرات بد می‌پیوندد، اما باید کاری کنیم که شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم، چرا که زنان و کودکان جمعیت زیادی از کشور را تشکیل داده و اگر در معرض آسیب‌ها قرار گیرند، کل جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

 

نحوه دستگیری متهم 

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از اینکه پرونده تجاوز به عنف در ایرانشهر در اختیار انتظامی استان قرار گرفت، پرسنل پلیس آگاهی استان و شهرستان ایرانشهر تمرکز ویژه‌ای روی این پرونده داشتند. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پیش از این 3 متهم در ارتباط با پرونده تجاوز به عنف در ایرانشهر دستگیر شده بودند، گفت: چهارمین متهم این پرونده پنج شنبه شب در پی اشراف اطلاعاتی و ردزنی نیروهای ما در حالی که قصد داشت از شهرستان چابهار به ایرانشهر برود در این محور دستگیر شد.

 

وی خاطرنشان کرد: این متهم در هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف استان و حتی خارج استان مخفی بود و ماموران مرتب در تعقیب وی بودند. متهم حتی فکر آن را هم نمی‌کرد که توسط نیروهای ما دستگیر شود اما خوشبختانه به یاری خداوند و با تلاش بی‌وقفه پرسنل انتظامی در چنگال قانون گرفتار شد. وی اظهار داشت: یک متهم دیگر در ارتباط با این پرونده همچنان تحت تعقیب قرار دارد که در تلاش هستیم تا وی را در سریع‌ترین زمان ممکن دستگیر کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------