استرس عمل جراحی بیمار سرطانی را کشت



10 شهریور سال گذشته گزارش مرگ مشکوک مرد 42 ساله‌ای در یک بیمارستان دولتی به مأموران کلانتری 102 پاسداران و بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران اعلام شد.

 به  گزارش ایران؛با حضور تیم تحقیق در محل مشخص شد بیمار که «رضا» نام داشت به‌دلیل وجود توده‌ای در کلیه راستش، برای جراحی به اتاق عمل برده شده بود، اما پس از انتقال به بخش به علت نامعلومی دچار ایست قلبی و مرگ شده است.بدین ترتیب جسد با دستور بازپرس برای تعیین علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی انتقال یافت و تحقیقات آغاز شد.

 

شکایت از دو پزشک و کادر پرستاری

خانواده «رضا» که کیلومترها راه طی کرده و به امید نجات بیمارشان از آذربایجان غربی راهی تهران شده بودند، پس از مرگ وی از دو پزشک بخش ارولوژی بیمارستان و دستیارش و همچنین پرستاران شیفت شکایت کردند. برادر «رضا» در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: «ما هشتم شهریور از بوکان راه افتادیم. «رضا» درد شدیدی در کلیه راستش داشت.

 

به‌همین دلیل مستقیم به بیمارستان رفتیم و پزشکان پس از معاینه برادرم، «رضا» را بستری و با تشخیص وجود توده و احتمال سرطان، عصر همان روز او را به اتاق عمل بردند و کلیه راستش را برداشتند. دکتر از نتیجه عمل راضی بود و «رضا» را به بخش آوردند. حالش خوب بود و چند کلمه‌ای هم حرف زدیم اما آخر شب ناگهان دچار مشکل تنفسی شد و با اینکه تیم پزشکی یک بار موفق به احیایش شدند اما به خاطر ایست قلبی جان باخت. او پیش از این اتفاق با من حرف زد و حالش خوب بود و من پزشکان و پرستاران بخش را در مرگ او مقصر می‌دانم و از آنها شکایت دارم.»

 

با تکمیل تحقیقات، پرونده به شعبه نهم دادسرای ناحیه 19 تهران(رسیدگی به جرایم پزشکی، دارویی) ارسال شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

 

به درخواست بازپرس پرونده، اواسط آبان کمیسیون سه نفره با حضور متخصص پزشکی قانونی و دو متخصص ارولوژی برای بررسی قصور پزشکی کادر درمانی بیمارستان(دو پزشک و دو پرستار) تشکیل شد.

 

اعضای این کمیسیون پس از بررسی شواهد و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین و همچنین تعیین علت مرگ که استرس ناشی از عمل جراحی اعلام شده بود، دو پرستار شیفت بخش ارولوژی این بیمارستان را به‌دلیل بی‌توجهی به علایم هشدار دهنده بیمار و گزارش به پزشکان معالج، هر کدام به میزان دو درصد مقصر شناخته و سایر کادر پزشکی را تبرئه کردند.

 

به این ترتیب کیفرخواست پرونده با عنوان قتل غیر عمد ناشی از قصور پزشکی صادر و موضوع برای رسیدگی به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2 تهران(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارجاع شد. قاضی شعبه پس از بررسی مستندات پرونده، نظریه کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی و اقرار صریح متهمان پرونده، دو پرستار بخش ارولوژی بیمارستان را از جنبه عمومی جرم به پرداخت 10 میلیون تومان جزای نقدی جایگزین یک سال حبس و همچنین هر کدام را به پرداخت دو درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------