ماجرای تجاوز ۳۰۰ کشیش به هزار کودک چه بود؟



 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز
کلیسا از ماجرا خبر داشت و آن را از پنهان می‌کرد

 دادستان کل ایالت پنسیلوانیا آمریکا گزارشی 1000 صفحه‌ای منتشر کرده که در آن از رسوایی جنسی جدید کلیسای کاتولیک پرده برداشته است.

 

 پدر موران دیروز صبح روز عجیبی را گذراند، او برای انجام سخنرانی به سرعت از کلیسایی به کلیسا دیگر می‌رفت و یک کار تکراری را انجام می‌داد؛ عذرخواهی از یک رسوایی جنسی دیگر.

 

حدود یک هفته پیش جاش شاپیرو، دادستان کل ایالت پنسیلوانیا آمریکا یک گزارش 900 صفحه‌ای را منتشر کرد که در آن فهرستی از 301 کشیش آورده شده که اسناد آزار جنسی آنها به دختران و پسران در آن‌ گزارش وجود دارد. این اتفاقات برای 70 سال گذشته است، این افراد در این مدت به بیش از 1000 کودک آزار جنسی وارد کرده‌اند.

 

البته برخی از این کشیش‌ها اکنون زنده نیستند.

 

در رابطه با اهمیت این اتفاقات در این گزارش نوشته شده است: «پیش از این گزارش‌های دیگری هم در رابطه با آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک وجود داشت، اما تاکنون هیچ گزارشی با چنین مقیاسی وجود نداشت. برای اکثر ما این اتفاقات معمولا در جای دیگری رخ می‌دادند اما اکنون ما واقعیت را می‎دانیم: این اتفاقات در همه‌ جا رخ داده.»

 

به گفته دادستان کل، این گزارش جامع‌ترین گزارش در تاریخ آمریکا دربارۀ آزار جنسی کلیسای کاتولیک است.

 

کلیسا از ماجرا خبر داشت و آن را از پنهان می‌کرد

بخش قابل توجهی از محتوای این گزارش بر اساس اسناد آرشیو محرمانۀ اسقف‌های اعظم این ایالت تهیه شده است و در میان اسناد، دست‌نوشته‌های روحانیونی دیده می‌شود که به آزارهای جنسی کودکان اعتراف کرده‌اند.

 

با این وجود اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که در این مدت کلیسای کاتولیک سعی می‌کرده این مسائل را پنهان کند. حتی در آن مدت بسیاری از این 301 نفر بدون هیچ جریمه‌ای از کار خود استعفا دادند و به آن‌ها پیشنهاد انجام کارهای دیگری شد.

 

در این باره در گزارش آمده است: «به واسطه پنهان‌کاری انجام شده، تقریبا تمام موارد آزار کشف‌شده، آنقدر قدیمی هستند که نمی‌توان آن‌ها را مورد پیگرد قرار داد.»

 

 اما همه سیستم کلیسا کاتولیک این موضوع را به طور کامل پوشش ندادند، برخی از کشیش‌ها خود همکاران خود را لو دادند. پدر موران یکی از این افراد بود، او 68 نفر از فهرست گزارش دادستانی را می‌شناخته و اسم برخی افراد را خودش گزارش داده است.

 

موران در این رابطه در سخنرانی‌اش گفت: «ما همه جواب‌ها را نداریم. مثل شما ما هم شوکه شده‌ایم.»

 

البته کشیش‌ها تنها منبع دسترسی به اطلاعات نبودند، در گزارش دادستانی درباره نحوه دسترسی به اطلاعات آزار و اذیت جنسی کودکان توسط کشیش‌ها آمده است: «23 نفر از اعضای هیئت منصفه که شامل افزاد کاتولیک هم می‌شدند حدود 2 سال با هم کار کردند تا اسناد تحویل داده شده توسط 6 اسقف را تنظیم کنند، ده‌ها کشیش‌ هم پیش از انتشار گزارش پیش ما آمدند و نسبت به کارهایی که کردند اعتراف کردند.»

 

واکنش واتیکان به رسوایی جنسی

آمارها و روایت‌های تکان‌دهنده گزارش دادستانی پنسیلوانیا باعث شده بود تا کشیش‌های زیادی نسبت به رسوایی رخ داده واکنش دهند  از مردم عذرخواهی کنند و حتی برخی از مقام خود استعفا بدهند.

 

در این رابطه موران در سخنرانی خود گفت: «گاهی با خودم فکر می‌کنم که با این مقامم در 30 سال گذشته برای قربانی‌های آزار جنسی مخصوصا قربانیان آزار جنسی در کلیسا چه دعایی کرده‌ام. اگر شما قربانی آزار جنسی هستید ما برای شما دعا می‌کنیم چون کلمات قدرت درمان شما را ندارند. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که ما با شما هستیم و شما حمایت می‌کنیم.

 

پنج شنبه شب، در اولین واکنش به گزارش تکان دهنده دادستانی پنسیلوانیا درباره آزار جنسی کودکان از سوی صدها کشیش کاتولیک این ایالت، واتیکان هم «شرم» و «اندوه» خود را در این خصوص اعلام کرد.

 

چهل و هشت ساعت پس از افشای این رسوایی، واتیکان به آن واکنش نشان داد، گرگ بورکه، سخنگوی واتیکان گفت: «ما می توانیم احساس خود را درباره این جنایت وحشتناک با دو کلمه بیان کنیم «شرم» و «اندوه». واتیکان این گزارش قضات پنسیلوانیا را بسیار جدی می گیرد و به صراحت آزار جنسی کودکان را محکوم می‌کند.»

 

البته این اولین باری نیست که این اتفاق در ایالات متحده رخ داده. سال 2002 هم گزارش منتشر شده در روزنامه بوستون گلوب از وقوع یک رسوایی جنسی توسط کلیسا در ایالات متحده خبر داده بود.  آنها در گزارش خود اعلام کرده بودند که در 10 سال قبل آن 70کشیش چندین کودک را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

 

خبرآنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------