صدور حكم اعدام براي قاتل چراغي



وكلاي اولياي دم: اگر شهرداري به تعهدش عمل كند، راه بخشش باز است

 شعبه دهم دادگاه كيفري استان تهران، مامور سد معبر شهرداري تهران را به اتهام قتل عمد علي چراغي به قصاص نفس محكوم كرد. متهم مردي ٣١ ساله است كه ١٥ مرداد ٩٣ همراه سه مرد ديگر، به بهانه نداشتن مجوز، علي چراغي (٤١ساله) را هنگام جمع‌آوري ضايعات آهن در تهرانپارس، مورد ضرب و شتم قرار داد و به قتل رساند. او پيش از اين با راي شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران به قتل شبه عمد محكوم و از اعدام نجات يافته بود اما با اعتراض اولياي دم، اين حكم در ديوان عالي كشور شكست تا متهم براي دومين بار محاكمه و اين‌بار به قصاص نفس محكوم شود.


براساس راي صادره، متهم به ارتكاب قتل عمد با ايراد ضربه مشت به گيجگاه مقتول محكوم شده است. علي و رقيه پورامام، وكلاي اولياي دم با بيان اين موضوع به «اعتماد» گفتند: «قضات شعبه دهم، ضربه مشت متهم به ناحيه گيجگاه مرحوم چراغي را كشنده تشخيص داده و آن را علت مرگ دانسته‌اند كه بر همين اساس، وقوع قتل عمد را محرز اعلام و متهم را به قصاص نفس محكوم كرده‌اند.»


با صدور حكم اعدام، بار ديگر موضوع بخشش متهم از سوي اولياي‌دم مطرح خواهد شد. محمد چراغي، برادر مقتول با اعتراض به عملي نشدن وعده‌هاي شهرداري تهران پس از حادثه، درباره موضع اولياي دم درباره بخشش متهم به «اعتماد» گفت: «چند روز پس از فوت برادرم، چند نفر از مسوولان شهرداري و شوراي شهر به خانه‌مان آمدند و متعهد شدند، خانه‌اي ٤٠٠ ميليون توماني به نام فرزندان برادرم بزنند اما با اينكه ما خانه را انتخاب كرديم و كپي سندش را هم در اختيار شوراي شهر قرار داديم، آنها به اين وعده خود عمل نكردند و خصوصا پس از صدور حكم تبرئه متهم در دادگاه قبلي، كوچك‌ترين سراغي هم از ما نگرفتند. »

 

اشاره برادر مقتول به وعده شهرداري در حالي است كه در ابتدا قرار بود اين تعهد، سواي از پرداخت ديه، عملي شود. با وجود آنكه برادر مقتول در بيان صريح «هموار بودن راه رضايت» ترديد داشت، اما وكيل او با صراحت، «بر باز بودن درهاي بخشش متهم» تاكيد كرد و آن را منوط به «عملي شدن وعده‌هاي مسوولان شهرداري» دانست. علي پورامام، گفت: «پس از آخرين جلسه دادگاه، خانواده متهم بارها با من تماس گرفتند و تقاضاي بخشش كردند. من هم از قول اولياي دم گفتم كه با شهرداري صحبت كنند تا براي عملي كردن وعده‌هاي‌شان، نماينده‌اي به خانه مرحوم چراغي بفرستند. در اين صورت ما هم كمك مي‌كنيم تا بتوانند رضايت بگيرند.»

حكم اعدام چگونه صادر شد؟
عمدي بودن قتل علي چراغي و صدور حكم قصاص نفس براي متهم، پس از رسيدگي دو ساعته به حادثه در شعبه دهم دادگاه كيفري استان تهران به طرفين دعوي ابلاغ شده است.


٢٢ فروردين امسال، خانواده مقتول با حضور در جلسه دادگاه خواستار قصاص متهم شدند. پسر ١٣ ساله مقتول كه روز حادثه همراه پدرش بود و صحنه درگيري را ديد، گفت: «٩ صبح بود. با پدرم براي جمع‌آوري ضايعات آهن به تهرانپارس رفته بوديم كه ناگهان متهم همراه سه نفر ديگر به پدرم نزديك شد و خودشان را مامور سد معبر شهرداري معرفي كردند.

 

متهم گفت بايد براي جمع‌آوري ضايعات مجوز داشته باشيم و چون كارمان غيرقانوني است، بايد ماشين‌مان را بخوابانند. يكي از آنها سوار ماشين ما شد تا دنبال ماشين آنها به پاركينگ برويم اما ٢٠٠ – ٣٠٠ متر كه حركت كرديم، پدرم نظرش تغيير كرد و ماشين را در پيچ خيابان ايزدپناه نگه داشت و پياده شد. مي‌خواست به پليس زنگ بزند كه متهم به سمتش آمد و با پنجه بوكسي كه در دست داشت، از پشت ضربه‌اي به گيجگاه پدرم زد. او با پشت روي زمين افتاد و بيهوش شد و هشت روز بعد هم در بيمارستان، به دليل ضربه مغزي فوت كرد.»


استفاده متهم از پنجه بوكس، نقطه ابهام اين حادثه است چرا كه هيچ شاهدي در دادگاه به استفاده متهم از آن شهادت نداده است. با اين حال از آنجا كه متهم پيش از اين در بازجويي‌ها به بوكسور بودن خود اعتراف كرده است، قضات شعبه دهم تشخيص داده‌اند كه او از خطر ضربه‌اي كه وارد كرده مطلع بوده است.


اين در حالي است كه متهم كه چهار فقره سابقه كيفري ديگر نيز در ارتباط با سرقت و مواد مخدر در پرونده دارد، در جلسه دادگاه، وقوع قتل را ناخواسته دانست و گفت: «من بوكسور حرفه‌اي نيستم و آن روز هيچ ضربه‌اي به سر مقتول نزدم. وقتي با هم درگير شديم، مقتول فحش داد و لباسم را پاره كرد. به سمت ماشينم رفتم تا چوب بردارم اما چيزي پيدا نكردم براي همين با مشت ضربه‌اي به سمت صورت مقتول پرتاب كردم كه به گردنش خورد. او ناگهان از حال رفت و سمت چپ سرش با سرعت و ضرب به زمين خورد و بيهوش شد. فكر كردم فيلم بازي مي‌كند. با پا به او زدم اما تكان نخورد. يكي از بچه‌ها يك بطري آب يخ را هم روي صورتش خالي كرد اما عكس‌العملي نداشت. چند ثانيه بعد از دهانش كف آمد. خيلي ترسيده بودم براي همين سوار ماشين شدم و فرار كردم.»


حكم صادر شده نشان مي‌دهد كه اظهارات متهم مبني بر وارد كردن ضربه به گردن مقتول و بوكسور حرفه‌اي نبودن مورد قبول قضات واقع نشده و آنها او را عامل قتل عمد دانسته‌اند.


 اخبار حوادث  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------