اوکراین: بلندی‌های باخموت را پس گرفتیم و نیروهای روس را محاصره کردیم



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
وزارت دفاع اوکراین از بازپس‌گیری بلندی‌های حومه باخموت و «محاصره موفق» نیروهای روسی در این شهر اشغال شده خبر داد.

به گزارش انتخاب، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین همچنین نسبت به وضعیت «کابوس‌وار» شمال خارکیف، بعد از دستور تخلیه ۱۲ هزار ساکن آن هشدار داد.

 

او روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد، در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت سربازان روسی در اطراف باخموت در شرق منطقه دونتسک بعد از ماه‌ها نبرد مرگبار گرفتار شده و به همین خاطر، روسیه حملات خود به خارکیف را افزایش داده تا راهی برای خروج سربازانش از باخموت باز کند.

 

روز گذشته مقامات اوکراینی دستور تخلیه ۱۲ هزار نفر غیرنظامی را از ۳۷ شهر و روستای اطراف خارکیف، واقع در شمال باخموت صادر کردند.

 

مالیار در ادامه تصریح کرد هم‌اکنون تمرکز ارتش اوکراین، پیشروی در مناطق جنوب است، اما ارتش روسیه بیشتر بر مناطق شرقی اوکراین متمرکز است.

 

نیروهای روسی همچنین طی هفته‌های گذشته مناطق مسکونی اوکراین را هدف حملات موشکی و پهپادی گسترده قرار داده و روز جمعه یک موشک روسی بر فراز کی‌یف، پایتخت اوکراین، مورد هدف سامانه‌های دفاع هوایی قرار گرفت و بقایای آن به نزدیکی یک بیمارستان کودکان سقوط کرد.

 

به گفته مقامات محلی پایتخت، روسیه با موشک مافوق صوت به این شهر حمله کرده است. شاهدان محلی به رویترز گفته‌اند که صدای دو انفجار شدید را شنیده‌اند، اما دقیقا مشخص نیست آیا این صدا مربوط به ساقط شدن موشکها توسط سیستم ضدهوایی بوده یا موشکها به اهدافی در شهر برخورد کرده‌اند.

 

حملات هوایی مشابهی به شهر خملنیتسکیی نیز گزارش شده است و هنوز گزارشی از تلفات انسانی احتمالی منتشر نشده است. ارتش اوکراین می‌گوید سیستم ضدهوایی کشور در این منطقه فعال شده است.

 

همزمان با پیشروی نیروهای اوکراینی در باخموت و تشدید حملات هوایی روسیه علیه شهروندان عادی و زیرساخت‌های این کشور، انتقال مزدوران نظامی گروه «واگنر» روسیه به نزدیکی مرزهای لهستان با بلاروس نیز به نگرانی‌ها دامن زده است.

 

گروه واگنر که نقش اصلی را در اشغال شهر باخموت داشت، ماه گذشته در پی شورش نافرجام علیه ارتش خود روسیه، طی توافقی به بلاروس نقل مکان کرد.

 

وزیر دفاع لهستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد ده هزار نیروی نظامی این کشور در مرزهای با بلاروس مستقر می‌شود.

 

ماریوش بلاشاک همچنین از نقض حریم هوایی کشور توسط دو بالگرد جنگی بلاروس خبر داده و گفته است با توجه به رویکرد بلاروس، این موضوع بسیار جدی است.

 

بلاروس مهم‌ترین متفق روسیه در اروپا است که بخشی از نیروهای روسی از همین کشور تهاجم به اوکراین را در فوریه پارسال آغاز کردند و هنوز هم ده‌ها هزار نظامی ارتش و اعضای گروه واگنر در بلاروس هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------