الجبیر: مخالف سیاسی کردن قضیه قتل خاشقچی هستیم



اخبار,اخبار بین الملل,عادل الجبیر

وزیر امور خارجه سعودی می‌گوید رسیدگی به پرونده متهمان قتل خاشقچی موضوعی داخلی است و کشورش اجازه مداخله به کسی را نمی‌دهد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید کشورش مخالف سیاسی کردن قضیه خاشقچی و مداخله کردن در این قضیه است.

 

عادل الجبیر گفت که حادثه قتل خاشقچی اشتباه بود و هرگز تکرار نخواهد شد.

 

او با بیان اینکه تحقیقات با طرف ترکیه‌ای در این مسئله همچنان ادامه دارد، مدعی شد که تحقیق و بازجویی از متهمان این پرونده ادامه دارد و سؤال‌هایی هست که همچنان بدون پاسخ مانده است.

 

وزیر امور خارجه سعودی با بیان اینکه کشورش اجازه سیاسی کردن قضیه قتل خاشقچی و مداخله در امور سعودی به بهانه این قضیه را به کسی نمی‌دهد، افزود: «قضیه خاشقچی هرگز سیاست‌های پادشاهی سعودی در قبال مقابله با تروریسم و ایران را تغییر نخواهد داد».

 

او گفت که مقتول و متهمان و قاتلان شهروند سعودی هستند و مکان قتل (کسنولگری سعودی) نیز «خاک سعودی» است بنابرین باید به این پرونده در داخل عربستان رسیدگی شود.

 

الجبیر مدعی شد که سیستم قضایی عربستان سعودی «مستقل و فعال» و اجازه نخواهد داد این مسئله «بین‌المللی» شود.

 

اخیرا ترکیه به دنبال تکمیل تحقیقات در مورد ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی، پیشنهاد داد سازمان‌های حقوقی بین المللی از جمله عفو بین‌الملل به این مسئله رسیدگی کنند.

 

عادل الجبیر گفت که کشورش سه درخواست برای ترکیه جهت ارائه اطلاعات و شواهد کافی در ماجرای قتل روزنامه‌نگار سعودی منتقد ارسال کرده است.

 

او گفت که کشورش قتل خاشقچی «مسئله‌ انسانی و حقوق بشری» و ریاض تمام تلاش خود را برای تحقیق، مجازات آمران و قاتلان را به کار گرفته است.

 

وزیر خارجه عربستان سعودی در این سخنرانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نگران تحریم و مجازات اقتصادی آمریکا به دلیل پرونده خاشقچی است یا نه، علیه ایران حرف زد.

 

او با تاکید بر این ادعا که عربستان سعودی در ماجرای خاشقچی مانند هر کشور دیگر ابتدا شروع به تحقیق و مشخص شدن مسببان آن کرد و همچنین برای اطمینان از اینکه چنین اقداماتی در‌ آینده صورت نگیرد، دست به اقداماتی زده است.

 

عادل الجبیر افزود: «ببینید برخی کشورها هستند که سیاستشان ترور،، حمله به سفارت‌ها و اقداماتی از این دست است و از این اقداماتشان عذرخواهی هم نکرده‌اند البته که در اینجا منظور من ایران است».

 

وزیر خارجه سعودی بار دیگر مدعی شد که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی در قضیه قتل خاشقچی هیچ ارتباطی ندارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------