سه سناتور دموکرات از ترامپ شکایت کردند



اخبار,اخبار بین الملل

سه سناتور دموکرات از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اتهام نقض قانون اساسی این کشور در انتصاب یک مقام بلندپایه شکایت کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این شکایت توسط «ریچارد بلومنتال» از ایالت (کانکتیکت)، «شلدون وایتهاوس» از ایالت (رودآیلند) و «مازی هیرونو» از ایالت (هاوایی) در «دادگاه منطقه ای کلمبیا» مطرح شده است.

 

در این شکوائیه انتصاب «متیو ویتاکر» به عنوان کفیل وزارت دادگستری آمریکا بدون تایید سنا خلاف قانون اساسی این کشور تلقی شده است.

 

«جف سشنز» به درخواست ترامپ از سمتش به عنوان وزیر دادگستری استعفا داد. سشنز از دخالت به نفع ترامپ در پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا خودداری کرده بود. ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 به ارتباط و «تبانی» با روس ها متهم است.

 

پس از استعفای سشنز، ترامپ روز هفتم نوامبر (16 آبان) یعنی یک روز پس از انتخابات میاندوره ای آمریکا ویتاکر را جانشین وی کرد. ویتاکر از حامیان سرسخت ترامپ است و ناظر بر پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 خواهد بود.

 

دادستانی کل ایالت مریلند هفته گذشته اقدام حقوقی را علیه ویتاکر آغاز کرد و گفت که انتصاب وی به وزارت دادگستری مغایر قانون اساسی است زیرا انتصاب او باید با تایید سنا انجام شود.

 

«نانسی پلوسی» عضو ارشد دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا هم هفته گذشته گفته بود که انتصاب ویتاکر ناقض قانون اساسی این کشور است.

 

وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته یادداشتی 20 صفحه ای منتشر کرده و اعلام کرد که طبق «قانون اصلاح مناصب فدرال» مصوب سال 1998 انتصاب ویتاکر بدون تایید سنا اقدمی قانونی است. اما بسیاری از کارشناسان حقوقی همچنان اقدام ترامپ در انتصاب ویتاکر را غیرقانونی می دانند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------