جمهوری خواهان برسرموضع ترامپ در قبال عربستان دچار دودستگی شدند



اخبار,اخبار بین الملل,ترامپ

خبرگزاری آسوسیتدپرس با اشاره به نقش حکومت عربستان در قتل 'جمال خاشچقی' از دو دستگی در میان جمهوری خواهان بر سر موضع ترامپ در قبال عربستان سعودی خبر داد و نوشت: برخی از جمهوری خواهان هشدار می دهند که عدم مجازات حکومت عربستان بخاطر ایفای نقش در قتل خاشچقی عواقب خطرناکی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا از تارنمای این خبرگزاری آسوسیتدپرس، بسیاری از جمهوری خواهان - حتی 'سنس لیندزی گراهام' و 'رند پل'، که در این موضوع نظراتی نزدیک به ترامپ دارند، خواهان اعمال تنبیه های شدیدتری بر بن سلمان، شاهزاده سعودی بر سر موضوع قتل خاشقچی هستند. 

 

سناتور 'باب کروکر'، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده نیز اظهار کرد که از بیانیه ترامپ در رابطه با قتل خاشقچی به شدت شگفت زده شده است. 

 

وی در این رابطه افزود: با یک موقعیت بسیار ظریف روبرو هستیم، حکومتی که برای دهها سال متحد ما بوده و شاهزاده ای از همان حکومت که به اعتقاد من دستور قتل این روزنامه نگار را صادر کرده است.

 

ترامپ اصرار دارد که شواهد کافی برای ایفای نقش شاهزاده سعودی در قتل خاشچقی وجود ندارد. 

 

'مایک پومپئو'، وزیر امور خارجه نیز از تصمیم ترامپ دفاع کرد و افزود: ما اقدامات مقتضی را ترتیب داده ایم. ایالات متحده در حال حاضر تحریم هایی را علیه 17 مقام عربستان سعودی که مظنون به مشارکت در قتل این روزنامه نگار هستند، اعمال کرده است که برخی از آنها مقامامهای ارشد در دولت عربستان سعودی هستند.

 

ترامپ معتقد است که مجازات بیشتر عربستان سعودی موجب لغو قراردادهای بزرگ فروش سلاح به این کشور خواهد شد. 

 

وی دراین باره افزود: علاوه بر این تجارت مهم، پادشاهی عربستان متعد به کاهش قیمت نفت شده است. علاوه بر این، ایالات متحده به کمک عربستان سعودی برای مقابله با ایران در منطقه نیاز دارد.

 

منتقدان، از جمله برخی مقامهای ارشد در کشورهای دیگر آمریکا را متهم به نادیده گرفتن حقوق بشر و دادن امتیاز به عربستان سعودی به دلایل اقتصادی می کنند.

 

جمال خاشقچی 59 ساله در 2 اکتبر(10 مهر) وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد تا مدارک لازم برای ازدواج با 'خدیجه چنگیز' را دریافت کند، اما او از کنسولگری خارج نشد. 'چنگیز' اولین شخصی بود که زنگ خطر را به صدا درآورد.

 

عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در ناپدید شدن خاشقچی را رد کرد، اما یک مقام سعودی در نهایت مرگ او را در خلال تلاش غلط برای بازگرداندن وی به عربستان را به عهده گرفت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------