چرا ترکیه در روزهای اخیر جسارت بیشتری در مقابل روسیه پیدا کرده است؟



اخبار,اخبار

احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه پس از جلب حمایت قاطع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) درخصوص حق این کشور در دفاع از خود ، هرگونه اظهارنظر را در مورد اینکه آنکارا باید به علت سرنگون کردن هواپیمای جنگی روسیه عذرخواهی کند رد کرد.

 شش روز پس از سرنگون شدن هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه به نظر می رسد درخواست ها برای حفظ آرامش نشنیده گرفته شده چرا که آنکارا هنوز از موضع خود کوتاه نیامده و روسیه نیز با اعمال تحریم ها به این مسئله پاسخ داده است.

از پایان جنگ سرد تاکنون این نخستین بار است که یک عضو ناتو جت جنگنده روسیه را هدف قرار می دهد و سرنگون می کند.

داود اوغلو پس از نشست با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در بروکسل ، مقر این ائتلاف نظامی ، در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد :« هیچ کشوری نباید از ما بخواهد که عذرخواهی کنیم.»

وی افزود :« محافظت از مرزهای زمینی و حریم هوایی ترکیه نه تنها حق ما است بلکه وظیفه ما به شمار می رود. ما به علت اشتباهاتی که مرتکب می شویم عذرخواهی می کنیم و به خاطر انجام دادن وظیفه مان عذرخواهی نمی کنیم.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه 26 نوامبر گفت منتظر عذرخواهی ترکیه به علت سرنگون کردن جت جنگنده سوخو 24 این کشور است.

داود اوغلو پس از نشست با استولتنبرگ همچنین هشدار داد تا زمانی که روسیه و ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا به طور جداگانه مواضع داعش را در سوریه بمباران می کنند چنین حوادثی همچنان یک خطر خواهد بود.

وی با اشاره به ستیزه جویان داعش گفت وقتی دو ائتلاف در حریم هوایی مشترک علیه داعش اقدام می کنند ، جلوگیری از چنین حوادثی دشوار خواهد بود.

استولتنبرگ در تلاش برای آرام کردن اوضاع اقدامات اضطراری جدیدی را با موافقت مسکو خواستار شد تا از حوادث اتفاقی در خلال حملات هوایی در سوریه یا تمرین های نظامی روسیه و ناتو جلوگیری شود.

پیش بینی می شود وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در نشستی که قرار است روز سه شنبه و چهارشنبه در بروکسل برگزار شود در مورد این اقدامات گفتگو کنند.

استولتنبرگ همچنین ایجاد اصلاحات در پیمان مربوط به دوره جنگ سرد را که معروف به « سند وین » است خواستار شد. در این سند مقرراتی در زمینه تمرین های نظامی گسترده و دیگر فعالیت های نظامی و همچنین خطوط تلفن مستقیم و دیگر کانال های ارتباط نظامی تعیین شده است.

وی افزود این سند باید نوسازی شود زیرا خلل هایی در آن وجود دارد.

 

اخباربین الملل - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------