روسیه: عقب نشینی آمریکا از پیمان INF را تلافی می‌کنیم



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,روسیه

رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای روسیه اعلام کرد: در صورتیکه آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شود، مسکو این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

 به گزارش مهر به نقل از  اسپوتنیک، در واکنش به عقب نشینی احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد موسوم به «INF»، مسکو واشنگتن را به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه تهدید کرد.

 

«ویکتور اوزروف» رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای روسیه در این باره اعلام کرد: در صورتیکه آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) خارج شود، مسکو این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

 

رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک در این باره اعلام کرد: به دقت اقدامات همکارانمان در کنگره آمریکا را زیر نظر داشته و جمع بندی خواهیم کرد.

 

وی تصریح کرد: اگر خروج از این پیمان به انجام رسیده و این اقدام مستلزم استقرار تجهیزات نظامی (استقرار دور جدیدی از موشک ها در اروپا) شود؛ از آن چشم پوشی نخواهیم کرد و اقدامات تلافی جویانه ای را به کار می بندیم.

 

لازم به ذکر است، «مایک دنیس راجرز» رئیس پنل تسلیحات هسته ای مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی پیش در مصاحبه با «پولیتیکو»، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) که سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن- مسکو منعقد شد، ترغیب کرد.

 

وی در این باره گفت: آیا ما مسئولیتی در قبال تداوم پایبندی به توافقی داریم که طرف مقابل مدت ها پیش از آن فاصله گرفته است؟

 

به گفته پولیتیکو، در حال حاضر مجادله عمیقی در داخل دولت ترامپ مبنی بر خروج یا عدم خروج از توافق مذکور در جریان است و بیم فروپاشی این معاهده وجود دارد.

 

در ماه میلادی فوریه نیز، سناتور «تام کاتن» با ارائه لایحه ای جدید واگذاری سیستم های موشکیINF به متحدین واشنگتن را خواستار شد تا به زعم خود پاسخی قاطع به روسیه در ازای نقض این معاهده بدهد.

 

در چارچوب معاهده منع موشک های هسته ای میان برد، آمریکا و روسیه متعهد به تخریب و عدم ساخت موشک های بالستیک و کروز زمین پایه با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار کیلومتر شده اند. این در حالی است که از زمان عقد این توافق در دوره شوروی سابق، واشنگتن و مسکو به دفعات یکدیگر را به نقض آن متهم کرده اند.

 

طبق گفته «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه، مسکو نیز دغدغه اجرای توافق نامبرده را دارد و بارها از واشنگتن خواسته تا برای رفع اختلافات در زمینه اجرای آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

با این حال، در ماه فوریه یک رسانه آمریکایی مدعی شد که روسیه در راستای نقض INF، شماری موشک کروز مستقر کرده و با اتکا به همین ادعا، «پل سلوا» معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا از مسکو خواست تا به INF پایبند باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------