گفتگوی بایدن با بن سلمان درباره غزه/ اسرائیل ۹ نیروی حزب الله را هدف قرار داد



جنگ غزه،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
کاخ سفید از گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا و ولیعهد عربستان سعودی در رابطه با تحولات در غزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهوری جو بایدن امروز با بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در رابطه با شرایط خاورمیانه گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری تاکید داشت که آمریکا به طور کامل از شرکایش در برابر تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری در رابطه با تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک جاری جهت جلوگیری از گسترش درگیری میان اسرائیل و حماس توسط بازیکنان دولتی و غیردولتی به گفت‌وگو پرداخت.

 

در ادامه بیانیه آمده است: سران دو کشور بر سر تداوم تلاش‌های جامع جهت حفظ ثبات در سرتاسر منطقه و جلوگیری از گسترش این درگیری توافق کردند. آن‌ها از ارسال کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه استقبال کرده و تاکید کردند که کمک‌های بیشتری برای دسترسی مداوم غیرنظامیان به آب، غذا و کمک‌های پزشکی نیاز است.

 

کاخ سفید در بیانیه نوشت: بایدن از کمک ۱۰۰ میلیون دلاری شورای همکاری خلیج در حمایت از تلاش‌های بشردوستانه استقبال و عنوان کرد که آمریکا نیز در پاسخ بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری را به حمایت از این تلاش‌ها اختصاص می‌دهد. سران دو کشور از تلاش‌های کنونی در راستای آزادی اشخاصی که حماس به اسارت گرفته استقبال کرده و خواستار آزادی فوری تمامی اسرا شدند.

 

در انتهای بیانیه آمده است: آن‌ها همچنین بر اهمیت همکاری در راستای حصول صلح پایدار میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پس از پایان بحران تاکید کردند. آن‌ها توافق کردند که هماهنگی نزدیک و مستقیمی با یکدیگر داشته باشند.

 

وزیر خارجه عربستان: خواستار آتش بس فوری هستیم/ کمک ها به غزه بسیار اندک است

 فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزرای خارجه به آمریکا سفر کرده است، در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل افزود: ما خواستار آتش بس فوری، پایان محاصره غزه و آغاز یک روند واقعی صلح هستیم.

 

وی تصریح کرد: آتش بس یک وظیفه بشردوستانه و یک ضرورت فوری است و ما در غزه با وضعیت فاجعه باری مواجه هستیم. باید آتش بس، ورود کمک های بشردوستانه و پایان محاصره غزه برقرار شود.

 

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: کمک هایی که وارد غزه شد بسیار اندک است و باید برای رفع محاصره نوار تلاش کرد.

 

وزیر خارجه عربستان همچنین سه شنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات خاورمیانه و فلسطین  هشدار داد که نوار غزه در آستانه وقوع فاجعه‌ای است که منطقه را با عواقب وخیمی مواجه می‌سازد.

 

وی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: مردم فلسطین زیر سایه محاصره، بمباران و سکوت جامعه بین‌المللی درد و رنج می‌کشند و شورای امنیت از صدور قطعنامه‌ای برای توقف جنگ در غزه عاجز مانده است.

 

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که دستیابی به صلح پایدار با راه‌حل دو کشوری امکان‌پذیر است.

 

***

 

سالیوان: حماس معادلات منطقه‌ای آمریکا را به‌هم زد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در یادداشتی برای مجله «فارن افرز» اظهار کرد که حملات روسیه به گرجستان و اوکراین در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ و همچنین تقویت ناگهانی قوای نظامی چین، موجب شد تا آمریکا سیاست دفاعی خود را تغییر دهد؛ سیاستی که تا قبل از آن احتمال وقوع مناقشه‌ای مسلحانه با ابرقدرت‌ها را «دور از ذهن» می‌پنداشت. با این وجود، این مقام آمریکایی اذعان کرد که واشنگتن برای تطبیق اولویت‌های دفاعی خود با چالش‌های روز جهان و مقابله با آن‌ها به اندازه کافی تلاش نکرد.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که هدف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از خارج‌کردن نیروهای نظامی کشورش از افغانستان و پایان بخشیدن به طولانی‌ترین مناقشه نظامی تاریخ کشورش، تطبیق سیاست‌های دفاعی واشنگتن با واقعیت‌های مذکور بود، از جمله آمادگی برای مواجهه با قدرت‌های بزرگ‌تر مانند روسیه و چین.

 

سالیوان نوشت: «این تصمیم برای مردم افغانستان و نیروهای نظامی آمریکا که در آنجا حضور داشتند دشوار بود، اما باید این اتفاق می‌افتاد تا ارتش ایالات متحده برای چالش‌های آتی آماده باشد. یکی از این چالش‌ها که زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بود. اگر ما در زمان آغاز جنگ اوکراین هنوز درگیر افغانستان بودیم، بی‌شک روسیه ما را همان جا سرگرم می‌کرد تا نتوانیم به کمک اوکراین برویم.»

 

مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن تأکید بر ضرورت «عملیات‌های از راه دوری مانند کشتن «ایمن الظواهری» سرکرده شبکه تروریستی القاعده، به‌صورت تلویحی اعلام کرد که حضور ۲۰ساله نظامیان کشورش در افغانستان ضرورتی نداشته و واشنگتن حالا از کرده خود پشیمان است.

 

او گفت: ما از جنگ‌های طولانی و بی‌پایانی که نیروهای آمریکا را زمین‌گیر کرده و هیچ کمکی به کاهش تهدیدات علیه ایالات متحده نمی‌کنند، اجتناب خواهیم کرد.

 

وی همچنین اذعان کرد که عملیات طوفان الاقصی که در هفتم اکتبر آغاز شد، رشته‌های واشنگتن در خاورمیانه را پنبه کرد. به گفته سالیوان، حمله نیروهای مقاومت فلسطین به مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه به‌کلی تصویری که آمریکا برای این منطقه متصور بود را «در هاله‌ای از ابهام» قرار داد؛ تصویری که عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی یکی از اجزای اصلی آن بود.

 

پیش‌تر نیز «چاس فریمن» سفیر سابق ایالات متحده در عربستان سعودی گفت که با عملیات حماس، آرزوی بایدن برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض در آینده نزدیک غیرقابل‌دستیابی شده است.

 

***

 

اسرائیل ۹ نیروی حزب الله را هدف قرار داد

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در درگیری‌های روز گذشته این گروه با ارتش اسرائیل در مرز لبنان، ۹ تن از نیروهایش شهید شدند. بدین ترتیب شمار شهدای حزب‌الله از ابتدای درگیری‌های جاری با رژیم غاصب صهیونیستی به ۳۹ نفر رسیده است.

 

***

 

شهادت اعضای این خانواده ایرانی‌تبار در غزه
همه اعضای یک خانواده ایرانی‌تبار در غزه به شهادت رسیدند.

 

هبهانی‌های غزه ایرانی تبار و از بهبهان خوزستان هستند که در گذشته به کویت و دیگر کشورها و مناطق عربی از جمله غزه مهاجرت کردند.

 

جنگ غزه،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

***

 

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه

منابع خبری بامداد چهارشنبه از حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شمال شرق سوریه خبر دادند.

 

 پایگاه نظامیان آمریکایی در اطراف روستای خراب الجیر واقع در حومه حسکه هدف حملات موشکی قرار گرفته است.

 

کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد، پس از حمله موشکی ستونی از دود از داخل این پایگاه نظامی به آسمان برخواسته است.

 

جزئیات بیشتری تا کنون در این باره گزارش نشده است.

 

پیش از این نیز بارها پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات راکتی و پهپادی نیروهای مقاومت اسلامی قرار گرفته بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------