روسیه رسما از یک معاهده امنیتی کلیدی پسا جنگ سرد خارج شد



وزارت امور خارجه روسیه،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
روسیه امروز (سه‌شنبه) رسما از یک معاهده امنیتی کلیدی پس از جنگ سرد که برای کاهش تنش‌های احتمالی شرق و غرب طراحی شده بود، در تازه‌ترین نشانه از افزایش تنش‌ها میان روسیه و ناتو خارج شد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: راس ساعت ۰۰:۰۰ روز ۷ نوامبر ۲۰۲۳، روند خروج روسیه از سی‌اف‌ای CFE (معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا) کامل شد. بنابراین این سند حقوقی بین‌المللی که در سال ۲۰۰۷ اعتبار آن توسط کشورمان تعلیق شده بود، بالاخره برای ما به تاریخ پیوست.

 

معاهده ۱۹۹۰ که در پایان جنگ سرد مذاکره و منعقد شد و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین به امضا رسید، محدودیت‌هایی را برای استقرار تجهیزات نظامی برای حفظ تعادل نظامی میان ناتو و کشورهای پیمان ورشو در آن زمان تعیین کرد.

 

روسیه مشارکت خود در این معاهده را در سال ۲۰۰۷ به حالت تعلیق درآورد و مشارکت فعال خود را در سال ۲۰۱۵ متوقف کرد.

 

در ماه مه ۲۰۲۳، درست در زمان جنگ در اوکراین که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به راه انداخت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فرمانی را امضا کرد که این پیمان را محکوم کرد و صدای اعتراض ناتو را درآورد که آن را موجب «تضعیف امنیت یورو آتلانتیک» دانست.

 

وزارت امور خارجه روسیه گفت: «پیمان سی‌اف‌ای در پایان جنگ سرد منعقد شد، زمانی که شکل‌گیری معماری جدید امنیت جهانی و اروپایی مبتنی بر همکاری ممکن به نظر می‌رسید و تلاش‌های مناسبی انجام شد.» این وزارتخانه افزود، اقدامات ایالات متحده برای گسترش ناتو منجر به «دور زدن آشکار» محدودیت‌های این گروه توسط کشورهای عضو ناتو شد، «بنابراین، معاهده سی‌اف‌ای در شکل اصلی خود ارتباط خود را با واقعیت از دست داد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------