طرح کمک به اسرائیل در سنای آمریکا متوقف شد/ بایدن به نتانیاهو: خواستار توقف موقت درگیری در غزه هستیم



مجلس سنای آمریکا،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
در پی تشدید اختلافات بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر کمک‌ها به اوکراین، مجلس سنای آمریکا طرح کمک به اسرائیل را رد کرد.

به گزارش فارس، در پی اختلاف بین جمهور‌خواهان و دموکرات‌های کنگره برای ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین، دموکرات‌های سنا روز گذشته (سه‌شنبه)، لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای ارائه کمک‌های اضطراری به اسرائیل  که بخش کمک به اوکراین در آن حذف شده بود را مسدود کرد و در عوض از جمهوری‌خواهان درخواست کردند که با درخواست ۱۰۶ میلیارد دلاری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کنند.

 

بر اساس گزارش شبکه راشاتودی، طرح پیشنهادی کاخ سفید در صدد ادغام کمک به اوکراین، اسرائیل ، تایوان و سیاست مهاجرت است به امید آن‌که بتواند بر مخالفت برخی جمهور‌خواهان با تداوم کمک مالی به کی‌یف، غلبه کند.

 

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می دهند هفته گذشته، بسته مستقل ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای تل‌آویو را به تصویب درآورد که با کاهش بودجه «خدمات درآمد داخلی» (IRS)  تأمین خواهد شد. این نهاد یک سازمان دولتی و اداره زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است، که وظیفه خدمات درآمد حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا را برعهده دارد.

 

سناتور «راجر مارشال» از ایالت کانزاس روز گذشته (هفتم نوامبر ۱۶ آبان) از دموکرات‌ها درخواست کرد که به لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به تل‌آویو کمک کنند و گفت: « زمان بسیار حائز اهمیت است و ضروری است که سنا ارسال این کمک‌های حیاتی به اسرائیل را حتی یک روز به تعویق نیاندازد».

 

«پتی موری» رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا از ایالت واشنگتن در پاسخ گفت: «متحدان ما در اوکراین به اندازه متحدان ما در اسرائیل نمی‌توانند تأخیر را تحمل کنند».

 

بایدن نیز پیش از این گفته بود که لایحه مجلس نمایندگان درباره کمک به اسرائیل  را در صورتیکه در سنا تصویب شود، وتو خواهد کرد.

 

۵۱ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود و برخلاف مجلس نمایندگان آمریکا، کنترل سنا به دست دموکرات‌ها از حزب بایدن است و لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب در سنا به ۶۰ رأی نیاز داشت و به این مفهوم است که حداقل ۹ سناتور دموکرات نیز باید علاوه بر تمامی جمهوری‌خواهان از این لایحه حمایت کنند.

 

طبق گفته پنتاگون، ایالات متحده از فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۴۴ میلیارد دلار کمک نظامی از جمله تسلیحات، تجهیزات و مهمات به اوکراین ارسال کرده است و با این‌حال ایالات متحده اصرار دارد که در درگیری میان روسیه و اوکراین، مشارکت ندارد و یک طرف درگیری محسوب نمی‌شود.

 

با اینحال، ۴ میلیارد دلار از مالیاتی که مالیات‌دهندگان آمریکا به دولت خود پرداخت می‌کنند، تحت عنوان کمک‌های انساندوستانه به اوکراین ارسال شده است و ۲۷ میلیارد دلار نیز تحت عنوان «کمک اقتصادی» به اوکراین داده شده است که شامل، پرداخت حقوق کارکنان دولت اوکراین می‌شود.

 

در پی توافق محرمانه کاخ سفید با «کوین مک‌کارتی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا، مک‌کارتی اوایل اکتبر پس از سال‌ها شغل خود را از دست داد و «مایک جانسون» رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا هم‌اکنون علیه تداوم تأمین مالی کی‌یف رأی داده است و تنها از لایحه تک بخشی یعنی کمک به اسرائیل حمایت کرده است.

 

طرح کمک امنیتی به اوکراین (USAI) که پنتاگون از آن برای خرید تجهیزات جدید برای کی‌یف از صنعت نظامی آمریکا استفاده می‌کرد، اوایل هفته جاری منقضی شد و بودجه آن به اتمام رسید.

 

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به سنا اعلام کرد که اوکراین بدون تداوم کمک‌های ایالات متحده، در جنگ با روسیه شکست خواهد خورد.

 

طبق این گزارش، دموکرات‌های سنا ظاهراً بر روی طرح بودجه خود کار می‌کنند و امیدوارند که اوایل هفته آینده آن را ارائه دهند.

 

بایدن: در گفت‌وگو با نتانیاهو، خواستار توقف موقت درگیری در غزه شدم

بخش عربی پایگاه اینترنتی «سوئیس اینفو» بامداد امروز (چهارشنبه) از خبرگزاری «رویترز» نقل کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که در گفت و گوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست اسرائیل ، خواستار توقف موقت درگیری های میان این رژیم و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نوار غزه شده است.

 

بایدن در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با گفت و گوهای تلفنی خود با نتانیاهو اظهار داشت: امروز (سه شنبه) فرصت صحبت با وی را نداشتم. دیروز (دوشنبه) از وی درخواست کردم که جنگ را متوقف کند. همچنان منتظرم که از دیگران بشنوم.

 

در همین حال، کاخ سفید عنوان کرد که «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در تماس تلفنی با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس اسرائیل ، بر اهمیت حفاظت از غیر نظامیان و احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه و همچنین تسریع در رساندن کمک به نوار غزه و گذاشتن مسئولیت اقدامات خشونت آمیز در کرانه باختری رود اردن بر عهده شهرک نشینان تاکید کرده است.

 

این در حالی است که کاخ سفید روز دوشنبه نیز با صدور بیانیه ای، تایید کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در گفت و گوی تلفنی خود، در مورد احتمال توقف تاکتیکی در جنگ غزه با هدف فراهم ساختن فرصت هایی برای غیر نظامیان جهت خروج ایمن از مناطق شاهد درگیری های در جریان، اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه به غیر نظامیان نیازمند و امکان آزادی گروگان های احتمالی تحت بازداشت جنبش حماس رایزنی کردند.

 

ساعاتی پیش نیز، وبسایت خبری «آکسیوس» آمریکا به نقل از دو مقام این کشور و اسرائیل گزارش داد که بایدن روز دوشنبه در تماسی تلفنی، به نتانیاهو اطلاع داده که توقف سه روزه درگیری در نوار غزه ممکن است به تامین آزادی برخی از گروگان های در بازداشت حماس کمک کند.

 

مقام آمریکایی مذکور در گفت و گو با آکسیوس در این باره عنوان کرد که بر اساس پیشنهاد در دست بررسی توسط کشورش، اسرائیل و قطر، حماس بین 10 تا 15 گروگان را آزاد می کند و از دوره توقف درگیری نیز برای تایید هویت همه گروگان های در بازداشت این جنبش و ارائه فهرست اسامی آن دسته که آزاد خواهند شد، استفاده می شود.

 

بلینکن: اسرائیل نمی‌تواند غزه را اداره کند 

وزیر خارجه آمریکا گفت: واضح است که اسرائیل نمی‌تواند غزه را اداره کند، اگرچه ممکن است به یک دوره انتقالی نیاز باشد.

 

وی افزود: ما موافق ایجاد یک وقفه آتش‌بس انسان دوستانه و تسهیل ورود کمک به غزه هستیم.

 

ارتش اسرائیل: رئیس «صنایع و تسلیحات» حماس را هدف قرار دادیم

ارتش اسرائیل مدعی شده است که در یک حمله هوایی شبانه، رئیس «صنایع و تسلیحات» حماس را از بین برده است.

 

ارتش اسرائیل می گوید که محسن ابوزینا «یکی از رهبران تولید تسلیحات» برای حماس بود و در ساخت «سلاح های  و راکت» تخصص داشته است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------