پشت پرده برکناری سه مقام ارشد امنیتی در اردن



اخبار,اخبار بین الملل ,پادشاه اردن

بروز اختلاف میان سران امنیتی اردن بر سر وقایع شهر "معان " به برکناری سه تن از مقامات رده بالای امنیتی این کشور منجر شد.

پادشاه اردن، استعفای حسین المجالی وزیر کشور را پذیرفت و زمینه لازم برای برکناری توفیق الطوالبه رئیس پلیس و رئیس نیروهای ژاندارمری اردن را فراهم کرد.


خبرگزاری رسمی اردن "پترا" تاکید کرد که پذیرش استعفای وزیر کشور به سبب "بروز اشکالی در تشکیلات پلیس و ناهماهنگی میان نهادها" اعلام شده است و استفاده از چنین تعبیری در برکناری مقامات رده بالا، تاکنون در اردن سابقه نداشته است.

در این گزارش استعفای وزیر کشور به سبب "کوتاهی" در زمینه امنیتی و اختلال در هماهنگی میان پلیس و نیروهای ژاندارمری اعلام شده است.

عبدالله دوم پادشاه اردن به دولت دستور داد اختلال موجود در زمینه همکاری میان پلیس و نیروهای ژاندارمری را برطرف کنند.

در بیانیه رسمی برکناری، دلایل اصلیِ بروز اختلال در تشکیلات امنیتی اعلام نشده است، اما متهم کردنِ مسؤولان رده بالای امنیتی به صورت مستقیم، مساله ای نادر در اردن است. هرچند برکناری حسین المجالی از پست وزارت کشور، عبدالله النسور نخست وزیر اردن را خرسند خواهد کرد.

گفته می شود که روابط کاریِ المجالی وزیر مستعفی کشور و الطوالبه رئیس پلیس اردن، به سبب اختلاف شخصی میان این دو نفر، تیره شده بود.

اتخاذ این تصمیمات پس از انتشار گزارش هایی محلی صورت گرفت که حاکی از ناهماهنگی در رسیدگی به وقایع شهر معان در جنوب اردن بود. این تنش، با برافراشته شدن پرچم داعش در برخی مراسم های شهر معان همراه شد و شکایت هایی که به طور مستقیم به دربار پادشاهی اردن صورت گرفت، بر پیچیدگی اوضاع افزود.

این در حالی بود که یکی از چهره های سرشناس معان اعلام کرده بود که نیروهای ژاندارمری، مقر خاندان او را منهدم کردند و مقررات منع آمد و شد در آن منطقه برقرار کردند.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که بازداشت های صورت گرفته در شهر معان طی دو روز گذشته، از حضور گسترده گروه های تکفیری در این شهر حکایت دارد؛ امری که بیانگر نامطلوب بودن تلاشهای امنیتی در این شهر طی یکسال گذشته است.

 

اخبار بین الملل - العالم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------