بی‌اعتنایی سازمان ملل به عربستان؛ انصارلله در نشست «ژنو»



اخبار,اخبار بین الملل , سازمان ملل

سازمان ملل تمامی گرو‌های یمنی را برای شرکت در نشست صلح ژنو در تاریخ ۲۸ می پیش‌رو، دعوت کرده است، نشستی که باید بدون پیش شرط از سوی عربستان و با حضور انصارالله برگزار شود.

روز گذشته (چهارشنبه) سخنگوی سازمان ملل از برگزاری نشستی برای صلح یمن و گفت‌و‌گوهای گروه‌های یمنی در خارج از ریاض خبر داد و پس از آن بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل از برگزاری این نشست در ژنو سویس و در تاریخ 28 می (7 خرداد) سخن گفت.

هر دو مقام، سازمان ملل بعلاوه شورای امنیت که شب گذشته بیانیه‌ای در این مورد صادر کرد، از گروه‌های یمنی خواسته‌اند تا بدون پیش‌شرط وارد مذاکرات شوند.

«ریاض یاسین» وزیر خارجه دولت خودخوانده منصورهادی، پیش از این، شرط حضور در هرگونه گفت‌و‌گو را عقب‌نشینی ارتش و انصارالله از شهرهای یمن ذکر کرده بود.

در روزهای گذشته، نشست گروه‌های یمنی (همگی از متحدان عربستان) در ریاض برای رسیدن به راه حلی جهت حل بحران یمن، برگزار شده بود که با بی اعتنایی انصارالله و گروه‌های یمنی مخالف عربستان مواجه شد.

به نوشته روزنامه السفیر لبنان، سازمان ملل در دو روز گذشته، با پیش کشیدن موضوع گفت‌و‌گوها در ژنو، کاملا بی اعتنایی خود را به گفت‌و‌گوهای ریاض نشان داد و این قضیه می‌تواند دلایلی داشته باشد، یکی اینکه سازمان ملل خود را مرجع می‌داند و می‌خواهد گروه‌های یمنی را در جهت بازگشت گفت‌و‌گوهای یمنی گرد هم آورد و هم اینکه (بر خلاف عربستان) برای حضور انصارالله در این نشست اصرار دارد.

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن نیز چهارشنبه‌شب از این طرح سازمان ملل استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در هر نشستی که در یک کشور بی طرف برگزار شود اعلام کرد و بی طرفی کشور میزبان را اصل اساسی مذاکرات دانست و با ذکر اینکه عربستان طرف اصلی این جنگ خونین است، نسبت به برگزاری نشست در این کشور ابراز بی اعتنایی کرد.

اما عکس‌العمل عربستان و هم پیمانانش؛ از رفتارهای عربستان چنین به نظر می‌رسد که ریاض سعی دارد تا این گفت‌و‌گوها را به شکست بکشاند یا محتوای آن را تغییر دهد؛ به گونه‌ای که «عبد ربه منصور هادی» روز گذشته اعلام کرد انصارالله باید قبل از شرکت در گفت‌و‌گوها از شهرها خارج شود یا اینکه از زمان اعلام نیت سازمان ملل برای برگزاری نشست ژنو، عربستان حملات خود را به شهرهای یمن افزایش داده است و چنین به نظر می‌رسد که سعودی‌ها نمی‌خواهند پس از 57 روز بمباران بی امان، بدون دستاورد خاصی در مذاکراتی حاضر شوند که انصارالله یمن نیز در آن حضور یافته و بسیار بیش از سعودی‌ها قدرت چانی‌زنی دارد.

اخبار بین الملل - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------