آیا داعش در جنگ عراق پیروز خواهد شد؟ / چهار دلیل برای اثبات پیروزی نهایی داعش در عراق



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

یک استاد روابط بین الملل در دانشگاه "جان هاپکینز" با اشاره به نبرد داعش در عراق می‌نویسد:"در طول مدت دو سال آینده و در دوران ریاست جمهوری اوباما به احتمال زیاد داعش می‌تواند نیروی خود را حفظ کند با این حال، دست‌کم چهار موضوع وجود دارند که این سناریو را محتمل‌تر می‌سازند."

 "جان مک لاگلین" معاون پیشین سیا در فاصله سال‌های 2000 تا 2004 میلادی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه "واشنگتن پست" چهار دلیل را ارائه کرده که نشان می‌دهد داعش می‌تواند پیروزی نهایی در جنگ عراق را از آن خود کند.

به گزارش خرداد، این استاد روابط بین الملل در دانشگاه "جان هاپکینز" با اشاره به نبرد داعش در عراق می‌نویسد:"در طول مدت دو سال آینده و در دوران ریاست جمهوری اوباما به احتمال زیاد داعش می‌تواند نیروی خود را حفظ کند با این حال، دست‌کم چهار موضوع وجود دارند که این سناریو را محتمل‌تر می‌سازند."

این مقام بلندپایه پیشین سیا در ادامه با اشاره به دلایل موجود برای اثبات پیروزی نهایی احتمالی داعش می‌نویسد:

نکته اول آن که، واقعیت آن است که بمباران برای از بین بردن نیروهای داعش به تنهایی کافی نیست. کشورهای عربی نیز درباره تشکیل فرماندهی مشترک نظامی عربی صحبت می‌کنند اما تجربه اندکی در این‌باره دارند. امریکا نیز از ارسال احتمالا 10 هزار تا 20 هزار نیرو به عراق صحبت کرده که به میزان کافی نیست. واقعیت آن است که ما به آموزش نیروها در سوریه و عراق ادامه می‌دهیم اما باید این تجربه را جنگ ویتنام کسب کرده باشیم که آموزش خوب امری ضروری است اما کافی نیست. مردم نه بخاطر آموزش‌هایی که دیده‌اند بلکه بخاطر اعتقادات‌شان می‌جنگند.

نکته دوم آن که داعش باید برای پیروزی نهایی بغداد را تصرف کند. تسلط داعش بر استان انبار گام نخست برای این بود که در طولانی‌مدت آن گروه قدرت خود را تثبیت کند. بسیاری بر این باورند که داعشی‌های سنی نمی‌توانند بغداد عمدتا شیعه‌نشین را اشغال کنند. با این حال، واقعیت آن است که داعش تنها باید نشان دهد که می‌تواند خط‌شکن باشد و با این ایجاد هرج و مرج می‌تواند در میان نیروهای دولتی نیز رخنه کند و سلاح‌ها را به دست آورد.

نکته سوم آن که بسیاری از سنی‌ها نسبت به شیعیان و کردها بی‌اعتمادند. این اقلیت نسبت به دولت عبادی نیز بی‌اعتماد است. به نظر می‌رسد که کردها به سمت استقلال گام بر می‌دارند.

نکته چهارم ان که ایران توانسته با استفاده از تجهیز نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراقی موفقیت‌هایی را کسب کند اما واقعیت آن است که در صورت نبود نیرویی دیگر ایران احتمالا تصمیم خواهد گرفت شمار بیشتری از نیروها را در آن کشور تجهیز کند و نیروهای حزب الله لبنان نیز فعال‌تر خواهند شد این موضوعی که عربستان سعودی نمی‌تواند آن را تحمل کند. امریکا نیز هرگز تا این سطح از نقش ایران در عراق را نخواهد پذیرفت.

 

اخبار بین الملل - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------