موافقت عربستان سعودی با برقراری آتش‌بس در یمن



اخبار,اخبار بین الملل ,حمله عربستان به یمن

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز حملات ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی علیه یمن، تاکنون هیچ یک از طرح های آتش بس بین المللی از سوی ریاض رعایت نشده و فرصت عملی شدن نیافته است. اما در تازه ترین اخبار، برخی منابع خبری از موافقت آل سعود با آتش بس جدید در یمن خبر می دهند.

شبکه خبری «المیادین» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد در پی تلاش های بین المللی برای برقراری آتش بس در یمن، عربستان سعودی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است. با این حال، درباره مدت زمان این آتش بس و شرایط آن هنوز ابهاماتی وجود دارد.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در تماس تلفنی با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با آغاز آتش بس در یمن موافقت کرده است. بر این اساس، قرار است آتش بس در یمن از امروز (جمعه) آغاز شود. با این حال، گفته می شود آتش بسی که سعودی ها با آن موافقت کرده اند، دارای مدت زمان محدود و پنج روزه است.

این خبر در حالی اعلام می شود که صبح امروز، اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، درباره دستیابی به «آتش بس بشردوستانه» طی دو هفته باقیمانده از ماه مبارک رمضان ابراز اطمینان کرده بود. وی در پایان دومین روز مذاکرات با نمایندگان دولت مستعفی یمن در ریاض گفته بود: «ما درباره فرصت ها و دستیابی به آتش بس خوشبین هستیم».

این نماینده سازمان ملل با اشاره به اینکه روز یکشنبه ضمن سفر به صنعا، تلاش خواهد کرد تا زمینه دستیابی به یک سند واحد درباره آتش بس را فراهم کند، افزوده بود: «تضمینهایی دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه به آتش بس آینده بیشتر از آتش بس اول احترام گذاشته شود... این آتش بس بی نقص نخواهد بود اما توافق جامعی داریم، از جمله در خصوص ناظرانی که اجازه خواهند داشت تا درباره اینکه به این آتش بس احترام گذاشته می شود یا نه، اطمینان پیدا کنند».

گفتنی است کمتر از دو ماه پیش نیز در نتیجه تلاش های بین المللی، آتش بسی پنج روزه در یمن برقرار شده بود؛ اما نه تنها عربستان سعودی در طول دوره آتش بس به مفاد آن وفادار نماند، بلکه بلافاصله پس از انقضای زمان آن نیز حملات شدید و همه جانبه خود به یمن را از سر گرفت که این حملات تاکنون ادامه داشته است.

اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------