دادستان استانبول خواهان پیگرد قانونی بیش از 1100 استاد دانشگاه شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 در پی انتشار طوماری علیه دولت ترکیه؛
دادستان استانبول خواهان پیگرد قانونی بیش از 1100 استاد دانشگاه شد

دادستان استانبول روز پنجشنبه خواهان پیگرد قانونی یکهزار و 128 استاد و پژوهشگر داخلی و خارجی در اعتراض به افزایش آمار مرگ غیر نظامیان در نتیجه خشونت در جریان درگیریها در مناطق کردنشین ترکیه شد.

به گزارش ایرنا، در پی تشدید عملیات ارتش ترکیه علیه عناصر «پ .ک. ک» در استان های کردنشین این کشور، هفته جاری گروهی از اساتید دانشگاه ها و روشنفکران 89 دانشگاه خارجی و داخلی از جمله «نوام چامسکی»، «دیوید هاروی» و «امانوئل والرستین» با امضاء طوماری خواستار توقف حملات ارتش ترکیه به گروه «پ.ک.ک» و از سرگیری مذاکره شدند.

امضا کنندگان این بیانیه دولت آنکارا را به اعمال فشار به کردهای مخالف متهم کرده و خواهان بازگشت به مذاکرات صلح با «پ.ک.ک» که تیرماه گذشته متوقف شده است، شدند.
به گزارش عصر پنجشنبه خبرگزاری دوغان ، دادستان استانبول در پی انتقادهای شدید رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه از این اقدام اساتید دانشگاهها، خواهان پیگرد قانونی آنان شد.
دادستان استانبول امضا کنندگان این طومار را به تحقیر دولت و ملت ترکیه و توهین به دستگاههای دولتی متهم کرده است.

برخی از رسانه های ترکیه نیز از تصمیم برخی از دانشگاهها برای اخراج اساتید یاد شده خبر دادند.

«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اقدام استادان دانشگاه ها و روشنفکران داخلی و خارجی آنها را جاهل خواند.

وی در سخنانی در کنفرانس سفرای ترکیه خطاب به امضاء کنندگان این طومار گفت: حقوق بشر در جنوب شرق ترکیه (مناطق کردنشین) توسط تروریست ها (عناصر پ.ک.ک) نقض می شود و نه دولت ترکیه.

وی ذهنیت امضاء کنندگان طومار را استعمارگرانه دانست و مدعی شد: کشور بار دیگر با خیانت روشنفکران مواجه است.


بر اساس آمار رسمی، در 7 ماه گذشته در درگیریهای مسلحانه میان عناصر پ.ک.ک با نظامیان ترکیه در داخل خاک ترکیه و بمباران مواضع پ.ک.ک توسط جنگنده های ترکیه در شمال عراق بیش از سه هزار تن از عناصر پ.ک.ک و حدود 300 نیروی نظامی ، امنیتی و غیرنظامی کشته شدند.

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------