چه کسی مسوول به خون کشیده‌شدن ترکیه است؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ترکیه دیشب تا صبح نخوابیده است؛ همین طور عده زیادی از مردمی که خانواده و دوست و آشنا در شهر استانبول دارند، آن‌ها که مسافرانشان از ترکیه برمی‌گشتند یا در راه ترکیه بودند.

به گزارش ایسنا، هفت مهاجم بامداد چهارشنبه به فرودگاه آتاتورک در استانبول حمله کردند، با این که این فرودگاه فاصله زیادی از مناطق مرکزی شهر دارد، پر رفت و آمد بودن و اهمیت حفظ امنیت آن باعث وحشت فراگیر در میان مردم شد. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد سه انفجار انتحاری و بستن مردم به رگبار توسط مهاجمان، بیش از 41 کشته و 230 مجروح به جا گذاشته است که حال برخی از آنها وخیم است.

ترکیه مانند چند پایتخت دیگر اروپا، در یکی از خونبارترین دوران خودش قرار دارد، در سال جاری میلادی که تنها نیمی از آن سپری شده است، ترکیه تا به حال شاهد پنج عملیات تروریستی دیگر هم بوده است.

17 فوریه سال جاری، اولین عملیات تروریستی سال 2016 در آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه رخ داد. یک خودروی بمب‌گذاری شده در ساعت پرترافیک بعد از ظهر نزدیک یک مقر نظامی منفجر شد. از میان 30 قربانی این انفجار، 14 نفر کارمندان نیروهای نظامی، 14 نفر از میان سربازان، یک شهروند غیرنظامی و آخرین نفر، فرد مظنون به طراحی این حمله بود. اندکی بعد از انفجاری که بعد از ساعت 6 بعد از ظهر رخ داد، TAK یا «بازهای آزادی‌بخش کردستان» مسوولیت این  حمله را به عهده گرفتند و گفتند که هدف آنها نیروهای نظامی بوده است. در ابتدا یک کرد سوری تبار توسط نخست‌وزیر «داووداغلو» به عنوان مجرم اصلی این عملیات ترویستی معرفی شد اما اندکی بعد آزمایش‌های دی ان ای نشان داد که فردی که حمله را انجام داده، یک شهروند ترکیه بوده است.

یک روز بعد انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در «دیاربکر» در جنوب شرقی ترکیه جان 6 نیروی نظامی این کشور را گرفت، یک گروه کرد دیگر، «نیروی مدافع خلق» یا HPG مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. دیاربکر یک بار دیگر حدودا 40 روز بعد از این حمله، در 31 مارس شاهد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر بود؛ انفجاری که در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس پرتردد رخ داد به کشته‌شدن 7 افسر پلیس و زخمی شدن 27 نفر دیگر منجر شد. مسوولیت این حمله را PKK «حزب کارگران کردستان» به عهده گرفت.

13 مارس، یک خودرو بمب‌گذاری شده دیگر هم در آنکارا منفجر شد. این انفجار هم بین ساعت 6 و 7 شب در بلوار آتاتورک پایتخت سیاسی ترکیه رخ داد؛ در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس شلوغ. بمب‌گذاری انتحاری منجر به کشته‌شدن 37 نفر و زخمی شدن 127 نفر شهروندان عادی ترکیه شد. در پی این انفجار دسترسی به رسانه‌های اجتماعی در ترکیه به شدت محدود شد، روزنامه‌ها از پوشش اخبار حادثه منع شدند و نخست‌وزیر احمد داوود اغلو، مسوولیت این انفجار را بر عهده حزب کارگران کردستان، PKK دانست. چند روزی طول کشید تا باز های آزاد کردستان TAK اعلام کنند که عملیات انتحاری که علاوه بر مردم به ساختمان‌ها و تعداد زیادی خودرو شخصی و اتوبوس آسیب رسانده با مسوولیت آنها انجام شده است.

تنها چند روز پیش، 7 ژوئن استانبول شهر تاریخی و نگین گردشگری ترکیه برای اولین بار در سال جاری هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت، بمب‌گذاری در مرکز شهر بین ساعت‌های 7 و 8 صبح رخ داد و به مرگ 12 نفر، و زخمی شدن 54 نفر انجامید . از میان کشته‌شده‌ها 6 نفر عضو نیروی پلیس ترکیه بودند. در ساعت‌های اولیه بعد از این بمب‌گذاری هیچ‌کس مسوولیت آن را به عهده نگرفت، تحلیل‌گران اطلاعاتی معتقد بودند که داعش، حزب کارگران کردستان و حزب آزادی مردم انقلابی DHKP-C  ممکن است برای این حمله برنامه‌ریزی کرده باشند، اما سه روز بعد در دهم ژوئن TAK یا همان باز های آزادی‌بخش کردستان مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

شش حمله تروریستی در ترکیه که نسبت به سال قبل با تنها سه حمله در تمام سال، رشد چشمگیری داشته است، صنعت توریسم را بیش از هر چیزی هدف قرار داده. در ماه‌های قبل بسیاری از سفارتخانه‌های کشور های خارجی از آلمان و آمریکا گرفته تا روسیه و ایران به شهروندان خود هشدار داده‌اند که از سفر بدون دلیل به ترکیه بپرهیزند و اگر در ترکیه هستند از رفتن به مکان های پر رفت و آمد خودداری کنند. با این که عده‌ای تلاش می‌کنند ناامنی در منطقه و عدم نظارت کافی ترکیه بر مرز هایش با سوریه را که امکان رفت و آمد افراد مشکوک به عضویت در داعش در خاک این کشور را فراهم کرده است، دلیل اصلی ناامنی ترکیه بنامند، برخی تحلیلگران معتقدند به نظر می‌رسد قدرت گرفتن بیشتر دولت اسلام‌گرای ترکیه و تلاش برای نادیده‌گرفتن گروه‌های کرد در این کشور به ناامنی‌های اخیر دامن زده است.

با این که حزب دموکراتیک خلق‌ها که مواضع چپ‌گرایانه و حامی کردها دارد در آخرین انتخابات عمومی در ترکیه توانسته 80 کرسی در مجلس این کشور به دست بیاورد اخیرا پارلمان این کشور با تصویب منع مصونیت قضایی اعضای پارلمان تلاش کرده است تا از قدرت گرفتن بیشتر نمایندگان مخالف حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور جلوگیری کند.

هنوز کسی مسوولیت حمله تروریستی بامداد چهارشنبه به فرودگاه آتاتورک را به عهده نگرفته است، در حالی که مسوولان دولتی تلاش می‌کنند داعش را مسوول اصلی عملیات ترور اخیر نشان دهند، نمایندگان پارلمان در این کشور در مورد دخالت داعش در ایجاد ناامنی در ترکیه صحبت می‌کنند و مقامات رسمی آمریکایی می‌گویند شباهت‌هایی بین این حمله و سایر عملیات خرابکارانه داعش در کشور های دیگر وجود دارد، همین که این گروه تروریستی با گذشت چندین ساعت از حملات دیشب هنوز مسوولیت آن را به عهده نگرفته  باعث شده برخی تحلیل‌گران احتمال دست داشتن TAK، بازهای آزادی بخش کردستان در این حمله را دور از نظر ندانند؛ به ویژه با در نظر گرفتن این که این گروه معمولا چند روز بعد از عملیات تروریستی‌اش اعلام می کند که برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

در توییتر، هشتگ‌های دعا برای استانبول (#prayforistanbul) بسیار محبوب است، تصاویر زیادی از آسیب‌دیده‌های این انفجار منتشر شده و با این که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، فیس بوک، توییتر و یوتیوب در ترکیه باز هم با دشواری رو به روست، عده زیادی از کاربران اهل ترکیه، یا کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند در حال به اشتراک گذاشتن نظراتشان در مورد حملات تروریستی پی در پی در این کشور هستند. به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی، ترکیه خواب آرام نخواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------