روایت مترجم داعش از زندگی در خلافت خودخوانده در رقه



از جداسازی نژادی و قومیتی سربازان تا مهمان خانه های سلفی در مرز ترکیه و سوریه
روایت مترجم داعش از زندگی در خلافت خودخوانده در رقه

"رابرت فیسک" روزنامه نگار روزنامه "ایندیپندنت" در جریان سفر به سوریه برای تهیه گزارش به سراغ مترجم سابق آن گروه رفته است و روایت دست اولی را از زندگی در قلمروی داعش ارائه کرده است.

فیسک  می نویسد:"ژان محمود یحیی شاهد وحشت آفرینی های هولناک خلافت داعش بوده است. او روایت دست اولی را به ما ارائه کرد. او در حال حاضر در زندانی در دمشق به سر می برد. او به من گفت که چقدر حرف های به اصطلاح جهادی داعشی ها و ترویج ایده جنگیدن از سوی آنان پوچ و بی معنا بوده است".

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

این روزنامه نگار می نویسد:"ژان محمود یحیی مترجم رسمی داعش بود. زمانی مترجم بود که مردم توسط داعش در میدان مرکزی "النعیم" رقه اعدام می شدند. او از قرقیزستان به سوریه رفته بود. یحیی اکنون با آزامش صحبت می کند و گاهی اوقات لبخند می زند و گاهی هم شوخی می کند. او زمان کافی برای فکر کردن به آن چه انجام داده و آن چه بر او گذشته را دارد".

او درباره حال و هوای رقه می گوید:"بسیاری از داعشی ها را می دیدم که اعدام می کنند. یک روز در میدان تعداد زیادی از مردم را دیدم. از آنان پرسیدم چه خبر است گفتند اعدام ها در حال انجام هستند. او اکنون در زندان در اکثر مواقع با چشم بند به قسمت های مختلف انتقال داده می شود. او ادامه می دهد:"مردم در میدان می گفتند که مردی بیگناه قرار است اعدام شود. آن مرد در میدان بمبی را منفجر کرده بود بمبی که هیچ کس را نکشته بود".

یحیی می گوید که در سن 19 سالگی در سال 2013 میلادی در شهری در قرقیزستان به نام "اوش" به داعش ابراز وفاداری و سوگند کرد. او می گوید در آن زمان ایده های جهادی در سرم بود. اکنون اما با لحنی سرزنش آمیز می گوید که از آن زمان خود پشیمان است".

یحیی می گوید که برای مطالعات مذهبی به دانشگاه الازهر مصر رفته بود و یک سال و نیم در آنجا وقت گذرانده بود. در آن زمان شیخ محمد حسین که یک مفتی بود فتوایی را درباره جهاد در سوریه صادر کرده بود و گفته بود که هر مسلمان باید به جهاد در سوریه برود. او این حرف ها را می زد و ذهن من از این مسائل پر شده بود. او به عنوان هدیه 100 دلار به هر یک از طلبه ها داد".

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

یحیی می گوید که با خرید بلیتی 270 دلاری از قرقیزستان به فرودگاه اتاتورک استانبول رفت و توسط فردی به نام ابومحمد که مسئول جمع آوری نیروهای علاقمند به داعش بود به سوریه فرستاده شد. او می گوید که یک شب در یک خانه بزرگ در مرز مانده بود. او به مهمان خانه مردی به نام سیف الله چچنی رفته بود. او می گوید در مرز ترکیه و سوریه مهمان خانه ها و خانه های زیادی وجود دارند که از اعضای جبهه النصره، داعش و سایر گروه های سلفی پذیرایی می کنند. او اشاره می کند که در آن خانه با "ابوحنیفه" مرد دیگری آشنا شد که از قرقیزستان به آنجا رفته بود و مسائل شرعی را در عربستان سعودی آموخته بود. ابواویس فرد دیگری در آنجا بوده که به یحیی و دوستانش می گفت که قلمرو خلافت داعش به زودی به اروپا و روسیه نیز گسترش خواهد یافت.

یحیی پس از مدتی فهمید که داعش افراد را بر اساس نژاد و قومیت شان در خانه های مختلفی تقسیم بندی کرده است. او می افزاید:"ما چچنی ها در گروهی 30 نفره در یک خانه نگهداری می شدیم خانه های آلمانی ها، بریتانیایی ها، بلژیکی ها و فرانسوی ها جداگانه بودند. در سرتاسر سوریه مبارزه در سال 2013 میلادی بین داعش و ارتش آزادی سوریه شدید بود. بغدادی در آن زمان از طریق اینترنت پیام داد که تمام زنان و کودکان باید به رقه بروند اما جوانان باید در حومه حلب بمانند و بجنگند. به عنوان یک مترجم من به همراه خانواده ها به هتل اودسا در رقه منتقل شدم".

او در نهایت اشاره می کند که گرفتار نیروهای ارتش سوریه و بازداشت شد. یحیی می گوید که پس از بازداشت شکنجه نشد و تحت مراقبت قرار گرفت. او امیدوار است که مشمول عفو بشار اسد رییس جمهوری سوریه قرار گیرد. 

 

اخبار بین الملل - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------