آمادگی پنتاگون برای مقابله به مثل احتمالی علیه حمله موشکی یمن



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پنتاگون با لحنی که نشانه آمادگی آن برای اجرای اقدام تلافی جویانه احتمالی است، هشدار داد که حملات موشکی به ناوشکن نیروی دریایی آمریکا و کشتی همراه آن در سواحل یمن با «تبعات جدی» همراه است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه با لحنی که نشاندهنده آمادگی این وزارتخانه برای اجرای اقدام تلافی جویانه احتمالی است، هشدار داد که حملات موشکی به ناوشکن نیروی دریایی آمریکا و کشتی همراه آن در سواحل یمن با «تبعات جدی» همراه خواهد بود.

 

گفتنی است که روز شنبه،‌ دو موشک کروز از جانب منطقه تحت کنترل نیروهای انصارالله یمن- در شمال تنگه «باب المندب»- به جانب دو ناو دریایی آمریکا شلیک شد. مقامات آمریکایی باور دارند که هدف اصلی این موشکها، قایقهای شناور در دریا بودند.

 

هرچند این دو موشک کروز به کشتی ها اصابت نکرد، اما این حمله- که نخستین بار از سوی رویترز گزارش شد- می توانست نقش و دخالت آمریکا در یمن را تشدید کند. آمریکا مدعی است که هدف اقدام نظامی این کشور در یمن تا حد زیادی نبرد با گروههای وابسته به القاعده و نه «انصارالله» است.

 

«جف دیویس» سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری مدعی شد «هرکسی که این اقدام را انجام داد و علیه ناوهای دریایی آمریکا در آبهای بین المللی به حمله موشکی دست زد، این کار را با پذیرش مخاطره برای خود انجام داده است».

 

جف دیویس در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون در حال تعیین اهدافی برای حملات تلافی جویانه است یا خیر، جواب داد: «من اکنون این موضوع را تأیید نمی کنم».

 

حمایت آمریکا از ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن طی ماههای اخیر کاهش یافته و به دلیل افزایش نگرانیها در خصوص تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن مورد تجدیدنظر قرار گرفت. از جمله حمایتهای آمریکا می توان به سوخت رسانی به جتهای جنگنده سعودی برای اجرای حملات اشاره کرد.

 

گفتنی است که یمنی ها شلیک موشک به این دو ناو دریایی آمریکا را رد کرده اند.

 

اما مقامات آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته اند که واشنگتن در حال انجام عملیات با این فرض است که نیروهای وابسته به انصارالله این دو موشک کروز را شلیک کرده اند. این در حالی است که به گفته سخنگوی پنتاگون،‌ نیروهای انصارالله مسئولیت حمله هفته گذشته به یک کشتی امارات متحده عربی را پذیرفتند.

 

با این حال تشدید تنشها می تواند مانع از عرضه و انتقال نفت شود و به افزایش هزینه های بیمه بیانجامد. شایان ذکر است که روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت از طریق تنگه باب المندب به اروپا،‌ آمریکا و آسیا حمل می شود.

 

سازمان ملل متحد نیز در هفته گذشته اعلام کرد که این سازمان تهدیدات علیه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در تنگه باب المندب را «بی نهایت جدی» تلقی خواهد کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------