روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره تحقیقات شیمیایی در سوریه را وتو کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید یکساله مهلت تحقیقات کمیته بین‌المللی درباره تسلیحات شیمیایی سوریه را وتو کرد و در مقابل پیش‌نویس قطعنامه خود نیز که در همین باره به شورای امنیت ارائه شده بود رای نیاورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، روسیه بار دیگر پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که خواستار تمدید یکساله ماموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه شده بود را وتو کرد. طرحی که خشم آمریکایی‌ها را به دنبال داشت.

 

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این اقدام روسیه گفت: روسیه با استفاده از حق وتو علیه مکانیزمی که می‌توانست مجازات استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی در سوریه را به دنبال داشته باشد ثابت کرد که قابل اعتماد نیست و در حالی که ما برای رسیدن به راه حلی سیاسی در سوریه تلاش می‌کنیم نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد.

 

در مقابل پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روسیه در همین زمینه آماده کرده بود نیز با استقبال اعضای شورای امنیت روبرو نشد و تنها چهار رای از 15 رای این شورا را به دست آورد و عملا از اعتبار ساقط شد.

 

در پی بالا گرفتن اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر تمدید ماموریت بازرسان شیمیایی در سوریه، ژاپن پادرمیانی کرده و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده که تمدید 30 روزه ماموریت ناظران در سوریه را مدنظر قرار داده است.

 

این پیشنهاد ژاپن به آمریکا و روسیه فرصت می‌دهد تا برای حل اختلافات خود بر سر مکانیزم ادامه تحقیقات و مشخص کردن عامل حملات شیمیایی در سوریه بیشتر مذاکره کنند.

 

پیش‌نویس ژاپن تمدید 30 روزه ماموریت کمیته تحقیقات شیمیایی در سوریه را پیش‌بینی کرده و از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد ظرف 20 روز پیشنهادات خود برای فعالیت این کمیته در سوریه ارائه کند.

 

پیش‌بینی می‌شود صبح امروز (جمعه) به وقت نیویورک، شورای امنیت درباره این پیش‌نویس ژاپن رای‌گیری کنند.

 

روسیه پیشتر نیز یکبار پیش‌نویس قطعنامه‌ آمریکا درباره تمدید ماموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را وتو کرده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------