آمریکا خواهان باز ماندن خطوط تماس با کره‌شمالی شد/پیونگ‌یانگ: واشنگتن از قدرت ما می‌ترسد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,تیلرسون

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که کره شمالی در مراحل نهایی مسلح شدن به سلاح اتمی است و به جامعه بین‌الملل تاکید کرد، تا هرچه سریعتر با این تهدید مقابله کرده و راهی را برای توقف برنامه‌های اتمی این کشور منزوی بیابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "چو هیون"، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در نشست شورای امنیت گفت، اگر کره شمالی بتواند به کلاهک اتمی با قابلیت نصب روی موشک بالستیک دست پیدا کند، به تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و سایر نقاط جهان بدل می‌شود.

 

وی همچنین خواستار پاسخی متحد برای متوقف کردن تلاش‌های کره شمالی در تبدیل شدن به یک کشور اتمی شد و گفت: این هدف باید به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره برود و ما نباید کاری کنیم که نه جنگی در منطقه رخ دهد و نه راه‌ها را برای مذاکرات و دستیابی به صلح ببندیم.

 

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین تاکید کرد که در مقابله با کره شمالی باید از تمامی روش‌ها و تاکتیک‌ها به ویژه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ یانگ استفاده کرد.

 

وی همچنین خواستار دو چندان شدن اقدامات برای از میان برداشتن تمامی شکاف‌ها در تحقق تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به منظور بازگرداندن این کشور به میز مذاکرات شد.

 

سفیر کره شمالی: آمریکا از افزایش توانمندهای ما می‌ترسد 

در همین حال، سفیر کره شمالی در سازمان ملل نشست شورای امنیت را اقدامی از روی ناامیدی آمریکا دانست که از ظرفیت‌های اتمی کره شمالی می‌ترسد.

 

"جا سونگ نام"، سفیر کره شمالی در سازمان ملل گفت که مالکیت سلاح اتمی توسط کشورش اقدامی با هدف دفاع از تمامیت ارضی و حق موجودیت و رویارویی با تهدیدهای آمریکاست.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کسی را مقصر این تنش‌ها در منطقه بدانیم این کشور آمریکاست.

 

این نماینده کره‌شمالی به شدت ژاپن را به دلیل استفاده شیطانی از این نشست که ریاست دوره‌ای آن را برعهده دارد، مورد انتقاد قرار داد.

 

سفیر کره شمالی در سازمان ملل همچنین شورای امنیت سازمان ملل را به بازیچه‌ای در دست آمریکا به جای بی‌طرفی متهم کرد و گفت:‌ کره شمالی از سال ۲۰۱۴ ، ۱۱ نامه به شورای امنیت فرستاده و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده درباره رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی شده است که تهدیدی برای امنیت و صلح در شبه جزیره کره به شمار می‌روند اما به جای پاسخگویی به این درخواست‌ها، شورای امنیت ۱۱ قطعنامه تحریمی را علیه کره شمالی تصویب کرده است.

 

وی افزود: کره شمالی کشور هسته‌ای مسؤول است و صلح را دوست دارد و به اساسنامه ممنوعیت اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی پایبند است. کره‌شمالی تلاش می‌کند اساسنامه "بدون اشکالی" را برای ممانعت از اشاعه تکنولوژی سلاح هسته‌ای‌اش ایجاد کند در حالی که شورای امنیت باید به هزینه‌های هنگفتی که آمریکا صرف توسعه زرادخانه‌های اتمی‌اش می‌کند توجه نشان دهد.

 

سفیر روسیه 

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز پایبندی آمریکا به صلح در شبه جزیره کره را زیر سوال برد و گفت، آمریکا و متحدانش با انجام رزمایش‌هایی در مقیاس بزرگ، تحریم‌های یک‌طرفه و اعلام اینکه کره شمالی یک کشور حامی تروریسم است، به اقدامات کره شمالی پاسخ دادند.

 

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که تمامی این اقدامات نشان می‌دهند که آمریکا به تعهداتش در قبال حفظ صلح و امنیت در شبه جزیره کره پایبند نبوده است. کره شمالی زمانی که احساس کند تهدیدی مستقیم به امنیتش وجود دارد، برنامه‌های اتمی و موشکی خود را متوقف نمی‌کند.

 

نبنزیا همچنین خواستار اقداماتی عملگرا برای کاهش تنش در منطقه شامل توقف مانورهای نظامی مشترک میان کره جنوبی و آمریکا و توقف آزمایشات اتمی و موشکی از سوی پیونگ یانگ شد.

 

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین به اتهام زنی‌های رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در استفاده از نیروی کار کره شمالی به عنوان برده و استفاده از دستمزدهای آنها توسط کره شمالی برای تامین مالی تسلیحات اتمی پاسخ داد و گفت: هیچ نیروی کاری از جانب کره شمالی در روسیه نیست و آنها اصلا شبیه به برده کار نمی‌کنند بلکه براساس توافق بین مسکو و کره شمالی حقوق آنها رعایت می‌شود.

 

وی همچنین تحریم‌های یک‌طرفه علیه کره شمالی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که اینها به سازش سیاسی در این کشور و همچنین بر مردم عادی کره شمالی لطمه وارد می‌کنند.

 

تیلرسون 

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که در نبود نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل که ارتباط خوبی هم با او ندارد، در نشست شورای امنیت شرکت کرده بود، پیشنهادش مبنی بر مذاکرات بدون شرط با کره شمالی را تکرار نکرد و به قدرت‌های جهان گفت که کره شمالی باید حق مذاکره با آمریکا را داشته باشد.

 

تیلرسون نسبت به اینکه آمریکا به منظور دفاع از خود در برابر هر اقدام خصمانه کره‌شمالی تدابیر ضروری را لحاظ می‌کند، ابراز امیدواری کرد، دیپلماسی مانع آن شود.

 

وی به نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت گفت:‌ کره شمالی باید راه بازگشت خود به میز مذاکرات را به دست بیاورد. فشارهای وارد شده بر این کشور باید تا زمان خلع سلاح اتمی کره شمالی ادامه یابد. ما در این میان راه‌های ارتباط با این کشور باز نگه می‌داریم.

 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از روسیه و چین خواست تا از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش حمایت کنند.

 

وی گفت: ظرفیت‌های رو به رشد کره شمالی تهدیدی مستقیم برای امنیت آمریکا و جهان است. ما این را یک تهدید واقعی می‌دانیم. آمریکا به دنبال جنگ نیست اما از تمامی اقدامات لازم برای دفاع از خودمان در قبال تهاجم کره‌شمالی استفاده می‌کنیم. ما همچنان امیدواریم که دیپلماسی راه حل این بحران باشد.

 

تحریم‌های جدید ژاپن 

"تارو کونو"، وزیر امور خارجه ژاپن نیز به جامعه بین‌الملل تاکید کرد، تا فشارها بر کره شمالی را به هر روش ممکنی به حداکثر برسانند و گفت:‌ هیچ راه دیگر برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی وجود ندارد.

 

وی گفت که دولت توکیو دستور داده تا مایملک ۱۹ شرکت جدید کره‌شمالی مسدود شود و به سایر کشورها تاکید کرد تا تحریم‌ها را اعمال کنند.

 

لیست سیاه این کشور شامل ۱۰۳ شرکت و ۱۰۸ شخصیت است که اکثرا از کره‌شمالی هستند. هفت شرکت یک پنجم اتباع چین و یک شرکت سنگاپور و دو شرکت کشور نامیبیا جزو این لیست هستند.

 

تحریم‌ها موجب بلوکه شدن دارایی‌ها آنها در ژاپن و منع سپرده‌گذاری آنها در این کشور می‌شود.

 

دولت ژاپن از سوی دیگر تحریمی تجاری را بر نظام پیونگ یانگ اعمال کرده و مانع از دست‌یابی آن به بنادرش می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------