تحلیل‌گر روس: رهبر کره‌شمالی بر ترامپ غلبه کرد



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , رهبر کره‌شمالی

 

 یولیا لاتینینا (Yulia Latynina) مفسر روزنامه نووایا گازتا در تحلیلی به پیامدهای ملاقات رهبران کره شمالی و آمریکا پرداخته است.

 

در این تحلیل آمده است:  

به غیر از اظهارات مبهم در مورد "متعهد شدن به تلاش برای غیر هسته‌ای کردن کامل شبه جزیره کره" هیچ امری عاید ترامپ نشد. ولی در مقابل او امتیازات جدی داد: رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره را لغو و بالفعل رژیم کره شمالی را برسمیت شناخت.

 

کیم جونگ اون بر ترامپ غلبه کرد. او در مقابل هیچ امتیازی گرفت.

 

این امر به خودی خود تعجب آور نیست. کشورهای مطرود از خیلی وقت پیش در این نوع بازی ماهر شده‌اند. معامله اوباما با ایران به همین شکل امضا شد. غرب با معمر قذافی به همین شکل صحبت می‌کرد. کشورهای مطرود در جای دیگر بازنده می‌شوند. در اینکه از دنیای آزاد و دموکراتیک پیوسته عقب می‌افتند.

 

مشکل ترامپ این است که او از دیپلوماسی دموکراتیک آهسته، کوشا و در نهایت شکست خورده بi طور نهایی روگردان شد. ترامپ مذاکرات خود را مانند تاجر، یا مانند یک دیکتاتور، برگزار می‌کند. دیکتاتور برخلاف سیاستمدار دموکراتیک آزادی مطلق دارد و می‌تواند خط خود را در هر لحظه تغییر دهد. استالین با هیتلر اینطور مذاکره می‌کرد. پوتین در مورد تقسیم سوریه با اردوغان (که چند روز پیش منفور بود) اینطور کنار آمد. رفتار ترامپ قبل از اجلاس چنین بود. او دیکتاتور کره را "آدمک کوچک چاق" نامیده، او را با ضربه هسته‌ای تهدید کرده و علناً ملاقات را به محض پاسخ دادن طرف مقابل لغو کرد. تاکتیک ترامپ مؤثر واقع شد. بنظر می‌رسید کیم جونگ اون روی زانوهایش به سنگاپور خزید.

 

این تاکتیک فردی بود که می‌فهماند: تاجر به کاغذ نیاز ندارد. او به معامله نیاز دارد. اگر معامله نمی‌شود پس طرفین کاغذهای توخالی امضا نمی‌کنند و ترامپ در اجلاس گروه هفت‌گانه هم به همین شکل رفتار کرد. خلاصه او فهماند که می‌خواهد معامله کند.

 

و حالا، وقتی او مبلغ هنگفتی در ملاقات با رهبر کره شمالی به قمار گذاشته بود، وقتی به نخست وزیر کانادا توهین کرده و گروه هفت‌ را ترساند، حالا معلوم شد ترامپ هم به کاغذ نیاز دارد.

 

فی‌الواقع او در برابر کیم جونگ اون تسلیم شده و سند بدون محتوایی امضا کرد که به سندی که اوباما با ایران امضا کرده بود شباهت دارد. "ملاقات تاریخی" توخالی از آب درآمد. دیپلوماسی ترامپ بیش از دیپلوماسی بوروکراتها ثمر نداد. ترامپ به جای رئیس‌جمهور مانند تاجر ساختمان ساز سختگیر رفتار کرد. ایالات متحده برای وی یک ساختمان بیشتر نبود. و ترامپ قبلاً به عنوان ساختمان ساز 4 بار اعلام ورشکستگی کرده است. بنظر می‌رسد مذاکره با کره شمالی پنجمین ورشکستگی ترامپ بود. او به نخست وزیر کانادا ناسزا گفت، اما به چشمان دیکتاتور نگاه کرده و در آن عشق به وطن را دید.

 

خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------