روسیه : معاهده جدید منع گسترش تسلیحات هسته‌ای اشتباه است



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,روسیه

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، معاهده جدیدی که در رابطه با منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برای امضای کشورهای عضو سازمان ملل داده شده اشتباه است و تهدید جدی برای رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ایجاد می‌کند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر سافرانکوف اعلام کرد: اگرچه مسکو به دیدگاه برخی از کشورها که از خلع سلاح هسته‌ای حمایت می‌کنند احترام می‌گذارد اما در حال حاضر گفت‌وگوها باید در این سطح، بر چگونگی پیدا کردن راه‌هایی برای دستیابی به این هدف متمرکز شود.

 

وی درباره انتقاد دولت‌های هسته‌ای و دیگر کشورها و خودداری آنها از امضای آن اعلام کرد: این کشورها استدلال‌های قوی برای این کار دارند. در حال حاضر تلاش‌های انجام شده در این باره ناقص است.

 

اخیرا سازمان ملل معاهده جدیدی را برای جلوگیری از گسترش و استفاده از سلاح هسته‌ای برای امضا به کشورهای عضور عرضه کرده است که تقریبا همه کشورهای هسته‌ای با آن مخالف هستند.

 

براساس مفاد این معاهده استفاده از تسلیحات هسته‌ای، ساخت و توسعه آنها ممنوع اعلام شده است.

 

سافرانکوف در ادامه اظهاراتش افزود: اگرچه مفاد معاهده ان پی تی برای همه اعضا الزام آور بوده اما در طول دهه‌های گذشته مفاد این معاهده در حال فراموش شدن است.

 

وی افزود: این سند تنظیم شده با توافق‌های دیگر مغایر است و نظرات بسیاری از کشورها در آن نادیده گرفته شده است. ما فکر می‌کنیم که مفاد معاهده جدید خطرات جدی برای سیستم موجود مبنی بر عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ایجاد کرده و باعث تحریک اعضای جامعه بین‌المللی می‌شود.

 

این معاهده در ژوئیه سال جاری میلادی با رای مثبت ۱۲۲ کشور به تصویب سازمان ملل رسیده بود. معاهده منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای پس از تنفیذ ۵۰ کشور امضاء کننده لازم الاجرا خواهد شد.

 

قدرت‌های اتمی چون آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی از امضای معاهده خودداری کردند.

 

کشورهایی چون فرانسه، آمریکا و انگلیس با انتقاد از این معاهده و با اشاره به بحران اتمی کره شمالی، در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای را اجتناب ناپذیر ارزیابی کرده‌اند.

 

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین ژاپن نیز از امضای آن سرباز زدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------