اهرم فشار کاخ سفید بر شورای حقوق بشر



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,شورای حقوق بشر
خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر سازمان ملل باهدف تحمیل خواسته های کاخ سفید و به بن بست کشاندن این شورا انجام شد اما تحلیلگران اعتقاد دارند حمایت بی چون چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی به ضرر واشنگتن و تل آویو تمام می شود. 

به گزارش ایرنا، کاخ سفید در ادامه سیاست هایی که برخلاف جریان های بین المللی در پیش می گیرد این بار از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد. بهانه اصلی آمریکا نگاه خصمانه اعضای جامعه جهانی و این شورا به رژیم صهیونیستی است.

 

پیش از این خروج ایالات متحده از توافق آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا و توافق هسته ای با ایران رویکردهای اقتصادی و سیاسی دونالد ترامپ را آشکار کرد؛ حال وی با پشت کردن به این نهاد سازمان ملل متحد، رویکرد ایالات متحده به مسائل حقوق بشری را هم به جهانیان نشان داد. جالب اینجاست که واشنگتن این هزینه را به خاطر رژیمی انجام می دهد که از هیچ گونه اشغالگری، تجاوز و کشتاری دریغ نمی ورزد و بسیاری از حقوق اولیه فلسطینی ها را نادیده می انگارد. آخرین تعدی صهیونیست ها به حقوق فلسطینیان بی توجهی به توافق های بین المللی و تاریخی و تغییر وضعیت سیاسی و اجتماعی شهر بیت المقدس با وجود مخالفت آشکار کشورهای جهان و مقام های فلسطین بوده است.

 

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هنگام اعلام خروج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل، دلیل این اقدام را عملکرد ضعیف شورا در مقابل برخی کشورها و نگاه متعصبانه و تصمیم‌ های هدفدار شورا علیه اسرائیل بیان کرد.

 

روزنامه «واشنگن پست» در گزارشی عنوان داشت از مدت ها قبل سفیر آمریکا در سازمان ملل به شدت به دنبال تغییرات کلی و جامع در ساختار این شورا بوده است زیرا نسبت به اعضا و نوع تصمیم گیری آن انتقاد شدید دارد.

 

حال که واشنگتن نتوانست به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند سعی دارد با خروج خود، شرایط را به طور کلی تغییر دهد. نشریه «نیویورک پست» تاکید دارد که ترامپ و هیلی در دوره اخیر تلاش های بسیاری را برای وادار کردن سازمان ملل به لحاظ کردن تغییرات مورد نظر آمریکا انجام دادند اما موفق به این کار نشدند.

 

نیکی هیلی در سخنان خود با نگاهی طلبکارانه عنوان داشت: ما بارها به دیگر اعضا فرصت دادیم و ماه ها مشاوره و مذاکره کردیم. با اینکه برخی کشورها با موضع واشنگتن موافق هستند اما تشخیص کشورها ادامه این روند با ساختار کنونی بود.

 

جالب اینجاست که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در تایید دیدگاه و تصمیم آمریکا اظهار داشت که این شورا رفتار ریاکارانه ای دارد زیرا کشورهایی در آن حضور دارند که بدترین نمایندگان حقوق بشر در دنیا هستند.

 

سران رژیم صهیونیستی تقریبا تنها مقام ها در جهان بودند که به تمجید از این اقدام پرداختند. دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با استقبال از این اقدام کاخ سفید، آن را تصمیمی شجاعانه در مقابل اقدامات دروغین شورا تفسیر کرد.

 

**اقدام آمریکا به ضرر تل آویو تمام می شود

به اعتقاد فعالان سازمان های حقوق بشری این اقدام دونالد ترامپ اقدامی غیرعقلانی بود که تاثیر ناامید کننده و منفی را بر خط مشی های حقوق بشری در جهان خواهد داشت زیرا دفاع از اسرائیل در مقابل انتقادها نمی تواند بهانه خوبی برای ناکارآمد کردن تلاش های حقوق بشری این نهاد باشد.

 

«کنت روث» مدیراجرایی دیده بان حقوق بشر در انتقاد از بهانه ترامپ برای خروج از این شورا اظهار داشت: شورا نقش مهمی را در کشورهایی همچون کره شمالی، سوریه، سودان و میانمار ایفا کرد اما رئیس جمهور آمریکا تنها نگران دفاع از اسرائیل است.

 

تارنمای نشریه Real Clear Politics هم در گزارشی با اشاره به تقدیر و تشکر نتانیاهو از این اقدام کاخ سفید آورده است: از سال 2006 تا 2016 بیشترین محکومیت ها در شورای حقوق بشر علیه اقدامات اسرائیل صورت گرفته است. در این دوره اسرائیل 68 محکومیت را دریافت کرد حال آنکه برای سوریه که در رتبه دوم قرار داد این شورا 20 مورد محکومیت صادر کرد. این نهاد حقوق بشری 11 بار اقدامات دولت برمه و 9 مورد دولت کره شمالی را محکوم ساخت همچنین در 6 مورد در زمینه سیاست های بلاروس و ایران ابرازنظر کرد.

 

در واقع تعداد قطعنامه هایی که شورای حقوق بشر از زمان تاسیس خود علیه اسرائیل صادر کرده است بیشتر از مجموع قطعنامه ها علیه همه کشورهای دیگر است.

 

گزارش نشریه Common Dreams نیز به نقل از یکی از مدیران آکسفام بر این امر تاکید دارد که به نظر می رسد دولت ترامپ اعتقاد پیدا کرده است به جای تقویت رویه ها، با ایجاد مانع و از کار انداختن مقررات حقوق بشری، می تواند دستاوردهای بیشتری را کسب کند.

 

این گزارش اگرچه رفتار کاخ سفید را خشمگینانه ارزیابی کرد اما آن را اقدامی شگفت آور ندانست زیرا مانند گذشته در ادامه حمایت های بی پایان این کشور از مهمترین ناقض حقوق بشر صورت گرفته است. در حقیقت این اقدام آخرین نمونه از حمایت های نامشروط واشنگتن از تل آویل بود که نشان داد معیارهای حقوق بشری متفاوت هستند و رژیم صهیونیستی به یکی از تهدیدهای اصلی در دفاع کشورها از موازین حقوق بشری تبدیل شده است.

 

به نوشته این گزارش، هیلی این شورا را شایسته نام آن نمی داند و به شدت از پذیرش نقض حقوق بشر از سوی مهمترین متحد کاخ سفید خودداری می کند. واشنگتن در مقابل جرایم جنگی که این رژیم در کرانه باختری و غزه مرتکب می شود سکوت می کند و حتی حامی جدی سیاست های آن شده است. حال کاخ سفید می گوید «تعهدات حقوق بشری به ایالات متحده اجازه نمی دهد تا بخشی از یک سازمان دو رو و خودخواه باشد که حقوق بشر را به سخره گرفته است».

 

«ابی مکسمن» مدیر سازمان آکسفام آمریکا بر این اعتقاد است دیپلماسی بازی برد و باخت نیست و ایجاد تغییرات برای مردم جهان نیازمند تعهد بلندمدت به حقوق بشر است. موضوع هایی همچون اسلحه و پناهندگی در آمریکا هم از مواردی هستند که اهمیت ویژه ای در حوزه حقوق بشر دارند. سازمان عفو بین الملل هم توئیت معنی داری را منتشر و عنوان کرده است که ایالات متحده هیچ دلیل مناسبی برای خروج از شورا ندارد.

 

تصمیم برای ترک بدنه 47 عضوی این سازمان ادامه همان سیاست های یک سال و نیم گذشته کاخ سفید بود و برای جامعه بین المللی تداعی کننده مخالفت واشنگتن با توافق های جمعی و بین المللی در حوزه های تجاری، دفاعی و تغییرات آب و هوایی شد.

 

تحلیل روزنامه واشنگتن پست موضوع خروج ترامپ یک سال پیش از پایان دوره سه ساله عضویت در این شورا را ضربه ای مهم به کارکردهای حقوق بشری آن ارزیابی کرد. «الیوت انجل» از اعضای برجسته دموکرات مجلس آمریکا هم تاکید دارد: ایالات متحده با کنار کشیدن از این شورا، مهمترین اهرم خود برای فشار بر بازیگران بد را از دست می دهد؛ این موضوع شرایط علیه اسرائیل را وخیم می سازد.

 

تحلیلگران بر این باورند که اقدام کاخ سفید مهمترین حامی رژیم صهیونیستی در زمینه حقوق بشر را از آن ها می گیرد و از این به بعد تل آویو را در همه نشست های این شورا، هدف تیغ تند انتقادها قرار می دهد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------