روایت ملاقات با «ابوبکر البغدادی»؛ سرکرده «فراری، لاغر و بیمار» داعش



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,
یکی از اعضای ارشد گروه تروریستی «داعش» که چندی قبل بازداشت شد، در گفت‌وگو با «وال استریت ژورنال» جزئیاتی را درباره ملاقاتش با «ابوبکر البغدادی» مطرح کرده است. 

به گزارش فارس، در ماه‌های گذشته بارها رسانه‌های عراقی و سوری از مرگ یا مجروحیت «ابوبکر البغدادی» رهبر سازمان تروریستی «داعش» خبر داده‌اند، با این حال این خبر هنوز تایید نشده و سرنوشت او همچنان مبهم باقی مانده است.

 

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز شنبه در گزارشی، اظهارات یکی از نزدیکان بغدادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد او دستکم تا پارسال در مخفیگاهی در یکی از مناطق تحت کنترل داعش در شرق سوریه پنهان بوده است.

 

«اسماعیل الحیثاوی» که به نوشته این روزنامه از «رازداران» بغدادی بوده و پارسال با او دیدار کرده، اکنون در بغداد در زندان به سر می‌برد و وال استریت ژورنال با او گفت‌وگو کرده است.

 

این روزنامه به نقل حیثاوی نوشته در آن دیدار که در ماه می سال ۲۰۱۷ (اردیبهشت-خرداد ۹۶) برگزار شد، بغدادی «لاغر و بیمار» و «سایه‌ای» از فردی بود که زمانی داعش را به عنوان یک «خلیفه امروزی» رهبری می‌کرد. 

 

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,

هرچند نمی‌توان اظهارات حیثاوی را مستقلا تایید کرد، اما به نوشته وال استریت ژورنال مقام‌های امنیتی عراق می‌گویند صحبت‌های او با اطلاعاتی که از منابع دیگر دریافت شده، همخوان است.

 

حیثاوی اشاره می‌کند که در آن دیدار که با شکست‌های پی در پی داعش از جمله در موصل، همزمان بود، بغدادی در جلسه‌ای با حضور دو نفر از اعضای «کمیته مختار» داعش، که نوعی کابینه درون سازمانی است، شرکت داشت.

 

این عضو سابق داعش در مورد آن دیدار می‌گوید: «او سر آن‌ها فریاد زد و آن‌ها را به بی‌لیاقتی متهم کرد. خشم تمام وجودش را گرفته بود.»

  

به گفته وی، این دو عضو کمیته بعد از جلسه از سمت خود برکنار شده‌اند. حیثاوی که برای بحث درباره برنامه آموزشی مدارس تحت کنترل داعش در آن جلسه حضور داشته، از ضعف جسمانی بغدادی اظهار شگفتی کرده و می‌گوید: «او شدیدا لاغر بود و ریشش هم سفیدتر شده بود.»

 

بنا بر این گزارش، تنها اعضای ارشد داعش اجازه شرکت در این نشست را داشته‌اند و همین افراد هم پیش از ورود به جلسه ساعت، خودکار و هر شیء دیگری را که احتمال می‌رفته ممکن است مجهز به تجهیزات ردیاب باشند، تحویل داده‌اند. این بیست و چند نفر برای رسیدن به محل ملاقات که در حومه شهر «میادین» سوریه بوده، دو روز با خودرو در راه بوده‌اند.

 

به نوشته وال استریت ژورنال، حیثاوی تنها چند ماه پس از این نشست در عملیات مشترک سرویس‌های اطلاعاتی عراق، آمریکا و ترکیه بازداشت شده، تا یکی از ارشدترین اعضای داعش باشد که زنده دستگیر شده است.

 

این روزنامه با اشاره به شکست‌های پی در پی داعش در ماه‌های گذشته و کشته شدن بسیاری از اعضای ارشد این گروه، از جمله سه نفر از شرکت‌کنندگان در نشست حومه میادین، نوشته است که بغدادی همچنان فراری است.

 

سرویس‌های اطلاعاتی برای جلوگیری از مختل شدن تلاش برای یافتن بغدادی از اظهار نظر درباره محل احتمالی حضور وی خودداری می‌کنند، اما به نوشته وال استریت ژورنال، گزارش شده که او در مناطقی از جمله حومه شهر «البعاج» (باعج) در شمال غرب عراق و در شهرهای دره رود فرات در نزدیکی مرز سوریه، دیده شده است.

 

به گفته حیثاوی در نشست ماه می، میان سران داعش درباره نحوه رهبری این گروه اختلاف نظر بوده، از جمله درباره اینکه آیا اعضای داعش باید اعضای خانواده خود را از آخرین مواضع تحت کنترل این گروه خارج کنند یا نه. حیثاوی از جمله سران این گروه بوده که با این طرح موافق بوده، چراکه از کشته شدن بی‌دلیل افراد جلوگیری می‌کرده است.

 

حیثاوی به یاد می‌آورد که در آن نشست یکی از مخالفان این نظر، گفته است: «بوی خیانت به مشامم می‌رسد.»

 

هرچند بغدادی ابتدا کوتاه آمده، اما نهایتا اعلام کرده که کسی حق ندارد «خلافت» را ترک کند. 

 

به نوشته وال استریت ژورنال، در ماه‌های گذشته مسئله فراری دادن اعضای خانواده، به یکی از مسائل مورد مناقشه داخل داعش بدل شده و اعضای محلی این گروه تلاش می‌کنند اعضای خانواده خود را به عنوان آواره، از محل‌های درگیری فراری دهند. این گزینه‌ای است که پیش روی اعضای خارجی داعش قرار ندارد و آن‌ها مجبورند به جنگ تا زمان مرگ یا بازداشت ادامه دهند. همین امر موجب شده تا بغدادی نسبت به دستیاران و فرماندهان عراقی داعش بدبین باشد.

 

حیثاوی که دکترای فقه اسلامی دارد، می‌گوید در یک مرکز اسلامی در رقه همراه با «ترکی بن علی» از مبلغان افراط‌گرا و بانفوذ بحرینی، زبان عربی تدریس می‌کرده است. مصر، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، آفریقای شمالی، اردن، سوریه و عراق از دیگر مناطقی هستند که به گفته حیثاوی، اعضای داعش اهل آن کشورها بوده‌اند. 

 

این عضو سابق داعش می‌گوید زمانی که در حال خروج از نشست با بغدادی بوده، عوامل امنیتی این گروه او را بازداشت کرده و از او به دلیل موضعش درباره خانواده‌های نیروها بازجویی کرده‌اند. حیثاوی چند هفته بعد پس از آزادی، به همراه همسر و دخترش راهی ترکیه شده و آنجا بازداشت و نهایتا به عراق مسترد شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------