کیودو: کره‌شمالی با بررسی‌های ایکائو درباره پرتاب‌های موشکی موافقت کرد



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,کره‌شمالی
به گفته مقام‌های یک آژانس سازمان ملل مستقر در مونترال، کره‌شمالی به نیروهای سازمان بین‌المللی هوانوردی مدنی (ایکائو) اجازه داده است تا برای تضمین امنیت پروازهای بین‌المللی مقابل پرتاب‌های موشکی این کشور، عملیات نظارتی انجام دهند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کیودو، یک مقام اداره کل هوانوردی مدنی کره‌شمالی در جریان سفر مقام‌های عالی‌رتبه ایکائو به این کشور در ماه مه این تضمین را به آنها داده است. سازمان ۱۹۲ عضوی ایکائو اکنون در نظر دارد تا سال آتی با اعزام تیمی اظهارات طرف مقابل را به عنوان یک کشور عضو  تایید کند و مشخص شود که کره‌شمالی چه اقداماتی برای تحت کنترل داشتن پرتاب‌های موشکی اعلام نشده، طبق وعده خودش، صورت خواهد داد.  

 

ایکائو پس از سفر مقاماتش در مه گذشته اعلام کرد، کره‌شمالی متعهد شده است تا فعالیت‌های خطرناک برای هوانوردی مدنی مثل شلیک آزمایشی موشک‌های دوربرد بدون اطلاع قبلی را متوقف کند. پیونگ‌یانگ سال گذشته آزمایش‌های متعددی انجام داد که تهدیدی جدی برای هواپیماهایی بود که از فراز این منطقه عبور می‌کردند.

 

گمان می‌رود موافقت کره‌شمالی با انجام این عملیات نظارتی در واقع تلاشی برای جلب حمایت برای توقف چنین پرتاب‌هایی و ارتقای مناسبات با جامعه بین‌المللی باشد. ناظران ایکائو اطمینان حاصل می‌کنند که کشورهای عضو از قوانینشان درباره امنیت هوانوردی بین‌المللی تبعیت می‌کنند. آخرین بازدید از کره‌شمالی که سال ۲۰۰۸ انجام شد، به پرتاب‌های موشکی ارتباطی نداشت.    

 

به گفته مقام‌ها، انتظار می‌رود بازرسی آتی شامل ملاقات‌هایی با مقام‌های هوانوردی این کشور و مصاحبه با مقام‌های مسوول شود. یک مقام ایکائو گفت، پرتاب‌های موشکی از پیش اعلام نشده به مثابه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بازدید آتی با این هدف انجام می‌شود که مشخص شود چرا کره‌شمالی مکررا قوانین را نقض می‌کند و اینکه چه تدابیری برای جلوگیری از وقوع مجدد آن در نظر گرفته است.

 

ایکائو اکتبر گذشته قویا پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک کره‌شمالی در نزدیکی یا بر فراز مسیرهای هوایی بین‌المللی را که بدون اطلاع قبلی انجام شدند، محکوم و تاکید کرد این پرتاب‌ها تهدیدی جدی برای امنیت پروازهای بین‌المللی بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------