مسکو رسما اعلام کرد سوریه را به «اس-۳۰۰» مجهز می‌کند



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,
وزیر دفاع روسیه اعلام کرد این کشور ظرف دو هفته آینده سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (دوشنبه) رسما اعلام کرد که این کشور سوریه را به سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» مجهز می‌کند.

 

به گفته وزیر دفاع روسیه، این سامانه که قبلا ظاهرا به درخواست رژیم صهیونیستی تحویل آن به تعویق افتاده بود، ظرف دو هفته آینده در اختیار سوریه قرار می‌گیرد.

 

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، شویگو در بیانیه‌ای که قرائت می‌کرد، به موضوع سرنگونی هواپیمای «ایلوشن-20» روسیه در حمله هوایی اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی به سوریه نیز پرداخت و گفت: «در تاریخ 17 سپتامبر یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشن-20» روسیه در حال انجام مأموریت در منطقه بود که همزمان 4 فروند از جنگنده‌های اسرائیل نیز برای انجام حمله‌ای هوایی عازم لاذقیه می‌شوند».

 

وی افزود: «تنها یک دقیقه قبل از انجام این حملات فرمانده نیروی هوایی اسرائیل با فرمانده نیروهای روسیه در سوریه از طریق خط تلفن اضطراری تماس گرفت...متخصات این جنگنده ها اعلام نشد و صرفا گفته شد که نیروی هوایی اسرائیل قصد انجام مأموریتی در شمال سوریه را دارد در حالی که در این حمله هوایی، غرب سوریه هدف گرفته شد و به همین دلیل هواپیمای ایلوشن «Il-20» ما نتوانست در صحت و امنیت به آشیانه بازگردند و در مسیر حملات پدافند هوایی سوریه قرار گرفت».

 

وزیر دفاع روسیه ادامه داد: «اعضای تیم اسرائیلی به خوبی از اوضاع در منطقه با خبر بودند و از هواپیمای روسی به عنوان سپر در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کردند که در نتیجه 15 نفر از نیروهای نظامی ما در این حادثه کشته شدند و همین مسئله نیز ما را وادار کرد تا اقدامات مناسبی را در واکنش به این اقدام اسرائیل اتخاذ کنیم تا امنیت نیروهای نظامی روسیه که در حال مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه هستند را ارتقاء بخشیم».

 

شویگو همچنین تأکید کرد: «همانطور که رئیس‌جمهور روسیه فرمان داده است، وزارت دفاع روسیه اقدامات زیر را برای تقویت پدافند هوایی سوریه لحاظ خواهد کرد».

 

فرمانده ارشد نظامی روسیه ادامه داد: «در مرحله اول، ظرف دو هفته آینده، روسیه سامانه مدرن‌ پدافند هوایی «اس-300» را به سوریه منتقل خواهد کرد. این سامانه قادر است اهداف را در فاصله ۲۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و همزمان چندین هدف را همزمان نشانه بگیرد... این سیستم جدید به میزان قابل توجهی قابلیت‌های هوایی سوریه را افزایش می‌دهد».

 

وی افزود: «در سال 2013 میلادی ما آمادگی داشتیم که این سامانه را به سوریه منتقل کنیم و نیروهای متخصص سوریه نیز برای استفاده از این دستگاه تحت آموزش قرار گرفتند اما اسرائیل از ما خواسته بود تا این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم و ما نیز این کار را کردیم اما حالا اوضاع تغییر کرده است و این امر کاملا قانونی است».

 

رادار جنگنده‌های مهاجم به سوریه کور می‌شوند

 

شویگو همچنین گفت: «در مرحله دوم، فرماندهی و مرکز کنترل نیروی هوایی سوریه به سامانه کنترل خودکار روسی مجهز خواهند شد تا کنون این سامانه تنها در اختیار نیروهای روسیه قرار گرفته بود. با وجود این سامانه جدید، فرماندهی پدافند هوایی سوریه قادر خواهد بود تا هدایت مرکزی تمام عملیات نیروی هوایی را برعهده بگیرد و اهداف را به طور موثر مشخص کند».

 

وزیر دفاع روسیه ادامه داد: «از همه مهمتر، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه هم‌اکنون قادرند تا تمام هواپیماهای روسی را به درستی در منطقه شناسایی کنند».

 

شویگو در ادامه افزود: «در مرحله سوم، در منطقه دریای مدیترانه، محدوده منتهی به سوریه، از سامانه‌های الکترونیکی مقابله‌ای استفاده خواهیم کرد و تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی را که قصد حمله به سوریه داشته باشند، کور می کنیم.»

 

وی همچنین تأکید کرد: «این اقدامات می‌تواند تا حدودی افراد بی‌پروا را کنترل کرده و مانع از اقدامات آنها که نیروهای نظامی ما را به خطر می‌اندازد، شود. در غیر اینصورت ما مجبور خواهیم بود تا بر اساس اوضاعی که پیش خواهد آمد پاسخ دهیم».

 

دوشنبه شب گذشته بود که یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین ۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه، در حین گشتزنی بر فراز دریای مدیترانه، از صفحه رادار محو شد. غربی‌ها گفتند که این هواپیما با آتش ضدهوایی ارتش سوریه ساقط شده است. این اتفاق در هنگام حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و همزمان با پاسخ سنگین آتشبارهای ارتش سوریه به جنگنده‌های ناقض حریم هوایی این کشور رخ داده است.

 

وزارت دفاع روسیه یک روز پس از این حادثه اعلام کرد که این کار «در نتیجه اقدامات غیرمسئولانه نیروهای اسرائیل» رخ داده و چون روس‌ها تنها یک دقیقه پیش از حمله به ارتش سوریه، از تصمیم صهیونیست‌ها مطلع شده‌اند، وقت کافی برای دور ماندن از میدان درگیری نداشته‌اند، در نتیجه مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد.

 

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به منظور ارائه گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای روس حین این حمله به مسکو رفته و با فرمانده نیروی هوایی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد اما مسکو پس از دریافت این گزارش، ضمن رد آن، خواستار برگزاری تحقیقاتی جدید درباره این حادثه شده است. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------