ابراز تردید نمایندگان و سناتورهای آمریکایی بابت اذعان عربستان به قتل خاشقجی



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,خاشقجی
سناتورها و قانونگذاران دو حزب آمریکا تردید خود را بابت اذعان عربستان به مرگ روزنامه‌نگار مخالف سعودی ابراز کرده‌اند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در توئیت خود نوشت، به شدت نسبت به توضیحات عربستان بابت مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان تردید دارد.

 

وی در ادامه این پیام آورده است: باید گفت تردید من بابت روایت جدید عربستان درباره خاشقجی کم نیست.

 

سناتور ریچارد بلومنتال نیز عربستان را به خرید وقت و لاپوشانی متهم کرده و خواستار تحقیقات جامع با حضور آمریکا و استفاده از پیام‌های صوتی و تصویری ضبط شده از سوی ترکیه شد و گفت:‌ مشخص است که عربستان دارد لاپوشانی می‌کند و زمان می‌خرد اما این اقدامات سوالات بیشتری را به وجود می‌آورد که باید پاسخ داده شود. باید تحقیقات بین‌المللی انجام شود. باید با ابزار مشروع و معتبر و با حضور آمریکا و سوابق و تصاویر و صداهای ضبط شده از سوی ترکیه این تحقیقات صورت گیرد.

 

وی همچنین دولت عربستان را به تلاش برای حفاظت از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دفاع از 18 شهروند دستگیر شده این کشور متهم کرد و ادامه داد: جهان باید حقیقت را بداند اما نه از زبان سعودی‌ها که تمام تلاش خود را برای لاپوشانی و حمایت از ولیعهد در مقابل تحقیقاتی بین‌المللی به کار می برند. گروهی هم که دستگیر شده‌اند از همان حمایت برخوردارند تا از مهلکه تحقیقات بین‌المللی در امان بمانند.

 

سناتور رابرت منندز از دموکرات‌های ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات دولت عربستان بسیار دور از انتظار است و ادامه داد:‌ ما به یک اعمال فشار بین‌المللی نیاز داریم. در صورتی که ما از کنگره بخواهیم باید قانون جهانی مگنیتسکی را اعمال کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید از این قانون تبعیت کند.

 

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز نسبت به تصور درست بودن داستان جدید عربستان هشدار داد و تاکید کرد که آمریکا باید مرگ خاشقجی را براساس قانون جهانی مگنیتسکی ارزیابی کند.

 

کورکر در توئیت روز جمعه خود نوشت:‌ داستان سعودی‌ها درباره ناپدید شدن روزنامه نگار عربستان هر روز تغییر می‌کند، بنابراین نباید فرض را بر این بگیریم که این جدیدترین داستانشان درست باشد. آنها می‌توانند تحقیقات خودشان را انجام دهند اما دولت آمریکا باید تحقیقات کامل، جامع و معتبری را در این باره انجام دهد.

 

رند پل، سناتور جمهوری خواه نیز به عربستان گفت که باید هزینه سنگینی را بابت مرگ خاشقجی بدهد و در توئیتی نوشت:‌ ما باید فروش نظامی، کمک و همکاری را با عربستان متوقف کنیم. این هزینه سنگینی برای چنین اقداماتی از سوی عربستان است.

 

در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هر دو قانونگذاران از دو حزب از ترامپ خواستند تا اقدامی انجام دهد.

 

مایک کافمن از دولت آمریکا خواست تا موضعی قوی‌تر در قبال مرگ خاشقجی داشته باشد و در بیانیه‌ای توئیتری نوشت: کشور ما باید برای ارزش‌هایمان به پا خیزد و از متحدانمان بخواهد تا به حقوق بشری احترام بگذارند. آمریکا و تمامی جامعه بین‌الملل باید مرگ خاشقجی و استفاده از پست‌های دیپلماتیک را به عنوان اتاق‌های شکنجه از سوی کشورهای سرکش محکوم کنند. من از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهم تا به سرعت سفیر آمریکا را از عربستان فرا بخواند تا رایزنی‌های بیشتری را با کنگره انجام دهد.

 

جری کونولی نیز گفت که اظهارات عربستان بیشتر شبیه به یک عملیات کلاسیک مافیایی است و ادامه داد: آنها حالا به دنبال حفاظت از ولیعهد هستند و ما باید ببینیم آنها چه کاری می‌خواهند انجام دهند. چنین رخدادی بدون اطلاع و تایید ولیعهد عربستان صورت نگرفته است.

 

الیوت اینگل، از اعضای ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ترامپ خواست تا به دنبال یک تحقیقات جامع و شفاف باشد و گفت: توضیحات عربستان معتبر نیستند چون در روزهای گذشته تغییرات زیادی داشته اند. دولت آمریکا باید بدون تاخیر به دنبال تحقیقاتی کامل و شفاف درباره مرگ خاشقجی باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------